Gå til innhold

Hvem venter på X38?


Øl_Mariachi

Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er spørs hva du skal bruke det til. X38 sies å ha problemer med kompatibiliteten til PCIe-portene på annet enn skjermkort.

 

X48 skal bare være en raskere speedbin av X38 og Intel sier at de ikke vil fikse bug'en til X48 kommer.

 

X38 er ventet å komme nå snart mens X48 er ventet å komme om ca 3 måneder.

 

Om det er verd å vente og betale en høy pris for hovedkortet kommer an på om du trenger de ekstra funksjonene og egenskapene. Jeg tror mange overvurderer sitt behov i den sammenheng og kjøper dyre funksjoner de ikke får bruk for.

9519040[/snapback]

 

Det er jo toppen av latterlighet, skulle ikke dette liksom være et chipset for workstation og entusiaster, så kalrer de fortsatt å sørge for at andre ting en grafikkort ikke fungerer? Var ikke hele poenget med PCIe at man skulle kunne bruke en slot til alt? Dette er for dårlig intel!

 

Det står at X38 ikke er ment for de som vil bruke 4x og 8x-kort som ikek er grafikk, hva slags chipset er det egentlig som er ment for denne bruken? 975x? (som jeg fortsatt bruker)

 

AtW

9614061[/snapback]

 

Sorry AtW, men jeg skjønte ikke helt hva du mente med dette innlegget... Hva mener du egentlig i avsnitt nr 2?

9614123[/snapback]

Hehe, ser jeg var litt uklar i den ranten, følgende ble påstått i lenken simen1 kom med:

 

"Intel isn't planning on fixing the issue either, since it's aparently only related to some x4 and x8 cards, such as RAID controllers and dual or quad network cards and these aren't really intended for the X38 chipset."

 

Så siden x38 ikke er beregnet for slikt, hvilket chipset er det intel mener er beregnet for det?

 

AtW

9614144[/snapback]

 

Du spør godt... Det vil si at Intel ikke synes noe særlig om å implementere kun PCIe slotter fordi de ikke kan se vitsen på et slikt chipset? Mener, er ikke det "high-end" kort?

 

Jeg skjønner jo at det kanskje sitter andre type hovedkort i en server med helt andre kontrollere og muligheter. De har vel kanskje ikke så sterkt behov for CF støtte i en arbeidstasjon....?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi får se, Bad Axe fungerer jo også dårlig med andre ting enn skjermkort, og har således ikke imponert så veldig. Supermicro er sikkert bra, men vansklig å få tak i her til lands, det er nesten så jeg vurderer å begynne å bevege meg over på server-HK, enda så få features de har, jeg er lei av den lusne kvaliteten på mange hovedkort.

 

AtW

9614138[/snapback]

Nextron selger Supermicro. Men det er riktig, ikke mange nettbutikker har Supermicro. Uansett ser det ut til at Asus kommer til å gi ut et interessant kort i Asus Maximus Formula, som ser ut til å benytte 2x Gbps PHY fra Intel.

9614158[/snapback]

 

Du snakker mye om 2x nettverksinterface, men hva bruker du begge to til? Mener, bruker du disse samtidig i en maskin? Så at du lurte på en mediamaskin med et Maximus formula kort litt lenger opp i tråden, så da lurer jeg litt på hva du bruker begge kontrollerene til...?

 

No offence, men opplys meg gjerne, kanskje jeg lærer noe ;)

Lenke til kommentar

 

Du spør godt... Det vil si at Intel ikke synes noe særlig om å implementere kun PCIe slotter fordi de ikke kan se vitsen på et slikt chipset? Mener, er ikke det "high-end" kort?

 

Jeg skjønner jo at det kanskje sitter andre type hovedkort i en server med helt andre kontrollere og muligheter. De har vel kanskje ikke så sterkt behov for CF støtte i en arbeidstasjon....?

9614166[/snapback]

 

Problemet er ikke at de ikke implmenterer kun PCIe-slotter, problemet er at de slottene de har kun fungerer med skjermkort, og ikke andre typer kort man gjerne vil ha i PCIe-slotten.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Du spør godt... Det vil si at Intel ikke synes noe særlig om å implementere kun PCIe slotter fordi de ikke kan se vitsen på et slikt chipset? Mener, er ikke det "high-end" kort?

 

Jeg skjønner jo at det kanskje sitter andre type hovedkort i en server med helt andre kontrollere og muligheter. De har vel kanskje ikke så sterkt behov for CF støtte i en arbeidstasjon....?

9614166[/snapback]

 

Problemet er ikke at de ikke implmenterer kun PCIe-slotter, problemet er at de slottene de har kun fungerer med skjermkort, og ikke andre typer kort man gjerne vil ha i PCIe-slotten.

 

AtW

9614183[/snapback]

 

Aahh, det var vel noe slikt jeg også tenkte på. Ordlyden er ikke helt bra hos meg i dag.

 

Men siden vi er inne på vitsen med evnt kort på slike chipsett, hvor lang tid tok det før 975 ble revidert? Mente at disse kortene ble enda bedre etter revisjon hvor de støttet C2D. Stemmer det? (var aldri så opptatt av dette brikksettet dengang det kom...)

Lenke til kommentar
Du snakker mye om 2x nettverksinterface, men hva bruker du begge to til? Mener, bruker du disse samtidig i en maskin? Så at du lurte på en mediamaskin med et Maximus formula kort litt lenger opp i tråden, så da lurer jeg litt på hva du bruker begge kontrollerene til...?

 

No offence, men opplys meg gjerne, kanskje jeg lærer noe ;)

9614174[/snapback]

Da jeg måtte kjøpe nytt hovedkort til brannmuren lette jeg etter et hovedkort med 2 nettverkskort. Jeg fant ikke ett eneste hovedkort som hadde 2 interface og som tilfredsstilte mine krav. Selvfølgelig er det ikke et must med 2 nettverkskort i en multimediaboks. Det jeg derimot poengterte var at Asus utelukkende hadde benyttet Gbps kontrollere fra Intel. MSI har også 2 nettverkskontrollere, men den ene er dessverre fra Realtek mens kontroller nr 2 er fra Intel.

 

Edit: Det var nok forskjell på 975X før og etter C2D. F.eks. hørte jeg at MSI hadde litt problemer med MSI 975X Platinum (ikke Core2-støtte) mens disse problemene hadde blitt rettet i MSI 975X Platinum PowerUp Edition (med Core2-støtte). Har selv det siste, og det er ingen ting å utsette på stabilitet osv..

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Du spør godt... Det vil si at Intel ikke synes noe særlig om å implementere kun PCIe slotter fordi de ikke kan se vitsen på et slikt chipset? Mener, er ikke det "high-end" kort?

 

Jeg skjønner jo at det kanskje sitter andre type hovedkort i en server med helt andre kontrollere og muligheter. De har vel kanskje ikke så sterkt behov for CF støtte i en arbeidstasjon....?

9614166[/snapback]

 

Problemet er ikke at de ikke implmenterer kun PCIe-slotter, problemet er at de slottene de har kun fungerer med skjermkort, og ikke andre typer kort man gjerne vil ha i PCIe-slotten.

 

AtW

9614183[/snapback]

 

Aahh, det var vel noe slikt jeg også tenkte på. Ordlyden er ikke helt bra hos meg i dag.

 

Men siden vi er inne på vitsen med evnt kort på slike chipsett, hvor lang tid tok det før 975 ble revidert? Mente at disse kortene ble enda bedre etter revisjon hvor de støttet C2D. Stemmer det? (var aldri så opptatt av dette brikksettet dengang det kom...)

9614242[/snapback]

 

Det som ble forandret var litt ting i bios, samt at VRM'en på de eldste korta ikke kunne levere spenningene som C2D krever.

Lenke til kommentar
Hvorfor så mye prat om X48? Ifølge hw.no's lanseringsguide kommer ikke denne før til høsten neste år...

9613867[/snapback]

Neste år? Det er jo i år det er prat om. Fra artikkelen:

"X38 rett rundt hjørnet og X48 i løpet av året"

"Mot slutten av året vil storebroren i form av X48 bli lansert."

 

Poenget med X48 er jo at det skal være kjapt å implementere siden det bare er en speedbump og ikke krever omdesigning av hovedkortet men er bare å smette på plass og gi hovedkortet et annet navn. Neste høst kommer Intel med prosessorer med kodenavn Nehalem og de skal få en helt ny sokkel. Hvis X48 ikke hadde kommet før neste høst ville det ikke vært mye poeng i å si at X48 ikke vil kreve omdesigning av hovedkortene.

 

"Intel isn't planning on fixing the issue either, since it's aparently only related to some x4 and x8 cards, such as RAID controllers and dual or quad network cards and these aren't really intended for the X38 chipset."

 

Så siden x38 ikke er beregnet for slikt, hvilket chipset er det intel mener er beregnet for det?

9614144[/snapback]

Intel liker vel ikke PCIe og synes vel at vanlige folk ikke skal ha muligheten for å koble på tilleggskort med høyere båndbredde enn 133 MB/s på deling på alle portene. Jeg regner videre med at Intel anbefaler alle kunder som krever moderne båndbredde å velge AMD brikkesett og ditto prosessor. :p

Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quotefunksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Ser ut som komplett har fått X38 på lager. Foreløbig kun én modell fra Gigabyte: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339839

9616309[/snapback]

Et X38 basert hovedkort det ikke er verdt å se på. Alt for lite vekt på kvalitet i forhold til chipset.

9616322[/snapback]

 

Det kommer ann på hva du skal bruke kortet til. Er du opptatt av overklokking og stabiltet tror jeg dette kortet kommer til å ligge i toppsjiktet. :thumbup:

Lenke til kommentar
Ser ut som komplett har fått X38 på lager. Foreløbig kun én modell fra Gigabyte: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339839

9616309[/snapback]

Et X38 basert hovedkort det ikke er verdt å se på. Alt for lite vekt på kvalitet i forhold til chipset.

9616322[/snapback]

 

Min mening angående dette X38-DQ6 kortet er at det virker som det stikk motsatte av det du sier. Kvaliteten er i toppklase med tanke på komponenter som transistorer etc.

 

Det eneste som hindrer meg fra å stemple kortet i øverste high-end sjiktet og heller legge det i nedre high-end klassen er vel nettverkskontrolleren som følger med, realtek/marvel ellerno.

 

Hvorfor mener du at kvaliteten er dårlig? DQ6 korta er jo kjent for det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
Ser ut som komplett har fått X38 på lager. Foreløbig kun én modell fra Gigabyte: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339839

9616309[/snapback]

Et X38 basert hovedkort det ikke er verdt å se på. Alt for lite vekt på kvalitet i forhold til chipset.

9616322[/snapback]

 

Min mening angående dette X38-DQ6 kortet er at det virker som det stikk motsatte av det du sier. Kvaliteten er i toppklase med tanke på komponenter som transistorer etc.

 

Det eneste som hindrer meg fra å stemple kortet i øverste high-end sjiktet og heller legge det i nedre high-end klassen er vel nettverkskontrolleren som følger med, realtek/marvel ellerno.

 

Hvorfor mener du at kvaliteten er dårlig? DQ6 korta er jo kjent for det stikk motsatte.

9616847[/snapback]

 

DQ6 har såvidt jeg vet hatt problemer med PCIe-kort som ikek er skjermkort på sine tidligere modeller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Godt du vet hva du snakker om stigfjell... Fjollete kommentarer på et hk som har fått meget gode reviewer....og som jeg ikke tror du har testet, skjønner jeg simpelthen ikke poenget med...Har kjøpt dette for å teste å motbevise hva du hittil har sagt...

 

 

 

Jeg er fryktelig sær når det gjelder 'synsing' om hva enn det skulle være uten direkte kjennskap til det man uttaler seg om. Derfor måtte jeg svare på dette :D

Endret av Snabel
Lenke til kommentar
Godt du vet hva du snakker om stigfjell... Fjollete kommentarer på et hk som har fått meget gode reviewer....og som jeg ikke tror du har testet, skjønner jeg simpelthen ikke poenget med...Har kjøpt dette for å teste å motbevise hva du hittil har sagt...

 

 

 

Jeg er fryktelig sær når det gjelder 'synsing' om hva enn det skulle være uten direkte kjennskap til det man uttaler seg om. Derfor måtte jeg svare på dette :D

9617087[/snapback]

 

Uten at jeg skal være enig i alt som blir sagt til enhver tid, så har det faktisk vist seg at denne herr stigfjel ofte vet hva han prater om. Har vært igjennom en tråd tidligere hvor et hovedkort var diskusjon, det gjaldt vel et 975 chipsett da også. Slik det ser ut for meg, så gjelder kunnskapen stort sett ting som dreier seg om unix, linux etc, hvor det kanskje er svært mange som lurer på ting. Det skal man ikke kimse av. Erfaringer har vist at enkelte hovedkort produsenter er litt mer vrange enn andre. Da må det være lov å få si dette.

 

er jo til alles beste....

Lenke til kommentar

Joda, men det blir på en måte som ati/nvidia diskusjoner.... som jeg skrev i et tidligere innlegg er at dette blir preferanser ..og ikke sannheter. Det var det jeg mente... ser jeg har brukt noen feil ord i forrige innlegg beklager.....

 

Må bare få si at jeg har aldri hatt problemer med andre hk enn ASUS, dårlige pwm, hk som har tatt flere proc'er osv osv...Men andre syntes asus hk er suverene. Jeg vil jo selvfølgelig ikke da komme med at Asus hk er middelmådige produkter.. da andre har bevist det motsatte..... skjønner hva jeg mener? :blush:

Endret av Snabel
Lenke til kommentar

Jeg er ingen klokker, og klokkeegenskaper er det nok andre enn meg som bør svare på. Derimot holder jeg et hardt fokus på at high-end hovedkort skal ha et ekstremt sterkt fokus på kvalitet. Men det er hevet over enhver tvil om at Realtek på nettverk ikke er det beste alternativet, noe Intel og Broadcom derimot er. De gjør det stort sett best på ytelse og har desidert best plattformstøtte. Det er bare å lese tester av nettverkskort, så ser man det ganske fort. Når jeg sier "for liten vekt på kvalitet" så mener jeg at de ikke har nok fokus på at kortet skal ose av kvalitet i alle ledd, noe som man kan vente av et slikt kort. Jeg sier ikke at kortet er av dårlig kvalitet, men fokuset på kvalitet kunne avgjort ha vært bedre.

 

@snabel: Hvis DQ6-kortene er så bra og påkostet kunne da Gigabyte ha satt på noen nettverkskontrollere (og lydkort) som sto i stil med resten av kortet, det er du vel enig i?

 

Edit: Utsagnet "ATI suger, nVIDIA ruler" har i Linux/UNIX vært en utvetydig sannhet. ATI har kommet seg kraftig på Linux-fronten, men i FreeBSD og Solaris 10 er det fortsatt en like sterk og utvetydig sannhet, bare så det er sagt. Faktisk enda mer sant enn hva som noensinne har vært tilfelle i GNU/Linux, siden det ikke finnes skikkelige drivere i FreeBSD og Solaris 10 for ATI-kort. Her er nVIDIA alene om å tilby skikkelig støtte for kraftige 3D-løsninger. Dette viser at såkalte fanboy-uttalelser også kan være en absolutt sannhet.

Jeg har enda til gode å se problemer med nyere nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom. De bare fungerer. Derimot har jeg hatt problemer med Marvell og Realtek.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jeg er ingen klokker, og klokkeegenskaper er det nok andre enn meg som bør svare på. Derimot holder jeg et hardt fokus på at high-end hovedkort skal ha et ekstremt sterkt fokus på kvalitet. Men det er hevet over enhver tvil om at Realtek på nettverk ikke er det beste alternativet, noe Intel og Broadcom derimot er.

 

Jeg har aldri hatt noe problemer med Realteks nettverksløsninger, og jeg har hatt mange av de. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...