Gå til innhold

Hvem venter på X38?


Øl_Mariachi

Anbefalte innlegg

Selv er jeg meget fornøyd med de hovedkortene jeg har hatt, og på nettverk har det som regel gått i kontrollere fra Intel eller Broadcom. De har fungert uansett hva jeg har dyttet inn på maskinen hovedkortene har sittet i. Ytelsen har også vært upåklagelig. Asus Maximum Formula, en X38 variant ser ut til å benytte 2x Gbps kontrollere fra Intel, noe som er meget interessant. På min laptop sitter det en PCI-E Gbps kontroller fra Broadcom som også fungerer alldeles utmerket. Og i filserveren jeg bestilte gjennom jobben sitter det 2x Gbps server NICs fra Broadcom, også disse fungerer utmerket. OS på den serveren er Solaris 10. Driverne fins, og kortene fungerer akkurat som de skal.

 

Edit: mine foretrukne valg innen hovedkort har selvfølgelig vært hovedkort basert på high-end chipset fra Intel (875P, 925X, 975X).

 

Edit edit: og så har vi jo en annen faktor. Hvorfor bruker ikke flere integrerte lydkortløsninger fra Sigmatel? Intel gjorde det på sitt 975X Bad Axe, og det kortet slo alle andre hovedkort på lydkvalitet. De andre brukte kodek fra Realtek...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har en idé om hvor man kan finne spesifikasjonene på de forskjellige X38-kortene? Har søkt litt rundt på google, men synes det for det meste er de samme kortene som popper opp hver gang. Feks ser det ut til at Asus kommer med en "vanilla" versjon av P5E, men finner ikke noe info om kortet. Skulle gjerne ha sett litt flere bilder og spesifikasjoner ja *utålmodig* :whistle: Og ja, jeg venter på X38...

Lenke til kommentar
Noen som har en idé om hvor man kan finne spesifikasjonene på de forskjellige X38-kortene? Har søkt litt rundt på google, men synes det for det meste er de samme kortene som popper opp hver gang. Feks ser det ut til at Asus kommer med en "vanilla" versjon av P5E, men finner ikke noe info om kortet. Skulle gjerne ha sett litt flere bilder og spesifikasjoner ja *utålmodig* :whistle:  Og ja, jeg venter på X38...

9572678[/snapback]

 

ASUS R.O.G. Maximus Formula SE :love:

Lenke til kommentar
Stigfjell - nå er smaken som baken ...delt. Uansett så klarer ikke diskene dine å tyne et 1Gbps kort...så jeg ser liksom ikke poenget med et 2gbps kort?

Men nok om det.. :innocent:

 

Snabelen

9577613[/snapback]

Kommer an på hvordan det settes opp. Jeg har vært vitne til et system der selv 2x1Gbps nettverk blir en flaskehals i forhold til hva diskene kan klare å dra, og da snakker vi om SATA-disker.

 

Smaken er ikke som baken når det kommer til kvalitetsspørsmål.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Smaken er ikke som baken når det kommer til kvalitetsspørsmål.

9578246[/snapback]

 

Kordan er det dårlig kvalitet når nettverkskontrolleren er på PCI-bussen, istedenfor noe annet?

 

Har lest postene dine her, og eg synest du klager på de merkeligste ting. Men det er vel bare eg som ikkje veit nok til å skjønne deg :hmm:

Lenke til kommentar

Det er flere ting som benytter PCI-bussen, og PCI-bussen har lenge vært en stor flaskehals, da maks båndbredde på PCI-bussen totalt er på 133 MB/s. Hvis du har flere ting på PCI-bussen, som f.eks. en ekstra diskkontroller, lydkort og Gbps nettverkskort sier det seg selv at man fort når taket på hvor mye data som kan fraktes på PCI-bussen. PCI-E er utformet nettopp for å løse dette problemet. Nettverkskort som bruker PCI-bussen er gjerne de som er billige å produsere. Da blir også kvaliteten deretter. Før PCI-E kom kom de beste nettverkskortene på PCI-X formfaktor. Unntaket var Intel sin Gbps-kontroller som gikk på CSA-bussen (full duplex direktebus mellom kontroller og nordside av chipset). De dyrere og bedre nettverkskontrollerne tar i stor grad belastningen selv på nettrafikk. Det gjør ikke de billige nettverkskortene i samme grad, CPU'en må da ta støyten. Når nettverkskortet selv tar belastningen på nettrafikk kan man legge stor last på systemet og likevel ha høy ytelse på nettverket. Nettverkskontrollerne fra Intel og Broadcom er kjent for nettopp dette, og på et high-end system mener jeg bestemt at dette bør være standard.

 

Det er også synd at ikke flere bruker høykvalitets kodek fra f.eks. Sigmatel, som ved flere anledninger har vært brukt av lydkortprodusenter som Creative. Et hovedkort som benyttet Sigmatel-kodek gjorde det markant bedre enn alle de andre som brukte kodek fra Realtek. Også noe som burde være standard på X38 baserte hovedkort. Hvis jeg skal betale 2000 kr for et hovedkort krever jeg kvalitet helt ut til fingerspissene. Og det burde flere også gjøre.

Lenke til kommentar
Ser ut som Asus Maximus Formula bruker nettverkskontroller fra Intel.

Mens Asus P5E3 Deluxe bruker fra Realtek (PCI) og Marvell (PCIe)

 

Kilder:

Asus Maximus Formula

Asus P5E3 Deluxe

9578953[/snapback]

Ja, det stemmer. Så den spec'en der for et par dager siden. Og med det seiler plutselig det kortet opp som en het kandidat. Hvis det integrerte lydkortet står i stil spørs det ikke om det blir det kortet jeg kommer til å bruke i en potensiell multimediaboks, forutsatt at jeg har råd.

Lenke til kommentar
Ser ut som Asus Maximus Formula bruker nettverkskontroller fra Intel.

Mens Asus P5E3 Deluxe bruker fra Realtek (PCI) og Marvell (PCIe)

 

Kilder:

Asus Maximus Formula

Asus P5E3 Deluxe

9578953[/snapback]

Ja, det stemmer. Så den spec'en der for et par dager siden. Og med det seiler plutselig det kortet opp som en het kandidat. Hvis det integrerte lydkortet står i stil spørs det ikke om det blir det kortet jeg kommer til å bruke i en potensiell multimediaboks, forutsatt at jeg har råd.

9579198[/snapback]

 

Tenker akkurat som deg. Dette må bli et veldig bra kort å ha i en multimediamaskin. Spørsmålet er bare hvilken lyddekoder den bruker. Det spurte jeg om istad også, så jeg får avvente å se ;)

Lenke til kommentar
Tenker akkurat som deg. Dette må bli et veldig bra kort å ha i en multimediamaskin. Spørsmålet er bare hvilken lyddekoder den bruker. Det spurte jeg om istad også, så jeg får avvente å se ;)

9579227[/snapback]

Håper de gjør som Intel gjorde med sitt 975X Bad Axe, at de bruker et Azalia kodek fra Sigmatel. Det var det 975X hovedkortet som ga best lyd. De andre lå et stykke bak.

Lenke til kommentar
Hva er greia med at enkelte mener X48 er en revisjon av X38? Ser ingen hovedkort basert på noe X48... Er det bare skriveleif, eller facts?

9579189[/snapback]

Jeg har lest flere plasser at X48 bare er en raskere hastighetssortering av X38. De skal vist være 100% pinkompatible med X38 og ikke trenge noen endringer av hovedkortene. Med andre ord kan hovedkortprodusentene enkelt bytte ut X38-brikken med en X48-brikke og selge hovedkortet som et nytt hovedkort. X48 skal vist komme allerede om 3 måneder i følge ryktene.

Lenke til kommentar
Hva er greia med at enkelte mener X48 er en revisjon av X38? Ser ingen hovedkort basert på noe X48... Er det bare skriveleif, eller facts?

9579189[/snapback]

Jeg har lest flere plasser at X48 bare er en raskere hastighetssortering av X38. De skal vist være 100% pinkompatible med X38 og ikke trenge noen endringer av hovedkortene. Med andre ord kan hovedkortprodusentene enkelt bytte ut X38-brikken med en X48-brikke og selge hovedkortet som et nytt hovedkort. X48 skal vist komme allerede om 3 måneder i følge ryktene.

9579278[/snapback]

 

Men det er jo juks.. HE_HE.

 

For meg er det viktig med stabilitet, så derfor vurderer jeg å bytte ut mitt ASUS P5B dlx. Ikke det at kortet ikke har vært stabilt, men det er jo et nytt brikkesett og kanskje det liker seg bedre med Vista. Slik jeg har oppfattet det, så er ikke P965 alltid like glad i det nye OS'et.

Lenke til kommentar
Vil nok nesten tro at både Maximus Formula/Extreme kommer med  SupremeFX II slik som Blitz Formula/Extreme. At vi ikke ser noen lydutganger på noen av kortene tyder mye på det...

9579333[/snapback]

 

Vi ser jo lydutganger, de er bare digitale. Kanke skjønne hvorfor man skal tvilholde på de kjipe jack pluggene når man kan få det så utrolig mye bedre uten.

 

ser jo den at de som bruker headset kanskje må ha analoge lydutganger... Men for meg er det ikke viktig. Og hvis det betyr at jeg kan velge å IKKE sette på en modul med slike punkter, så blir jeg glad. Da kan jeg bare bruke digitalutgang.

Lenke til kommentar
Men det er jo juks.. HE_HE.

9579321[/snapback]

Ikke mer juks enn at to nabobrikker fra den samme waferen testes og de får brent inn ulike multiplikatorer grunnet ulike prestasjoner og ender opp som Core 2 Duo E6600 og E6700. ;)

9579369[/snapback]

 

Du sier noe der.. Spørsmålet da er jo om man kan se en generell ytelsesøkning på X48 kontra X38. Det hele virker bare rart, om Intel nå velger å lansere en ny toppmodell som arvtager til 975X, men, det tar faktisk over en stor arv. Hvem har vel ikke gode skussmål å komme med til dette brikkesettet?

 

Hvorfor da introdusere arvtageren for så å si "nei, det blir ikke godt nok", vi gir dere et ENDA bedre kort.

 

Skjønner sammenligningen din med forskjellige egenskaper på brikkene, skjønner bare ikke hva som skulle være den store forskjellen. Kanskje X48 er mer hardcore DDR3 enn X38? Kanskje de har kuttet ut støtten for DDR2 i X48? Og hva vil det ha å si for ytelsen når et brikkesett må støtte flere teknologier?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...