Gå til innhold

Hvem venter på X38?


Øl_Mariachi

Anbefalte innlegg

Lanseringsdatoene for X38-kort nærmer seg med stormskritt, og det er nok mange av de som sitter og fomler med handlekurven som vurderer om de skal vente på dette eller gå for et P35 el. 680i for tiden.

 

Previewene vi har sett til nå ser jo slettes ikke så værst ut, og støtte for PCIe 2.0, samt bedre verktøy for overklokking er jo slettes ikke å forakte..

 

Så, hva gjør du? Venter du? Eller går du for et av dagens kort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er spørs hva du skal bruke det til. X38 sies å ha problemer med kompatibiliteten til PCIe-portene på annet enn skjermkort.

 

X48 skal bare være en raskere speedbin av X38 og Intel sier at de ikke vil fikse bug'en til X48 kommer.

 

X38 er ventet å komme nå snart mens X48 er ventet å komme om ca 3 måneder.

 

Om det er verd å vente og betale en høy pris for hovedkortet kommer an på om du trenger de ekstra funksjonene og egenskapene. Jeg tror mange overvurderer sitt behov i den sammenheng og kjøper dyre funksjoner de ikke får bruk for.

Lenke til kommentar

Anandtech har akkurat sluppet en test av P5E3 Deluxe, Asus sitt nye hovedkort basert på X38. De ser ut til å ha totalt bommet når det kommer til nettverk. De har riktignok to kontrollere, men den ene er fra Realtek og går på, utrolig nok, PCI-bussen, ikke på PCI-E. Den andre er fra Marvell men denne går heldigvis på PCI-E. Det er helt utrolig at en anerkjent hovedkortprodusent som Asus velger en slik løsning på et hovedkort basert på et chipset som X38, som skal være high-end. Det var skuffende.

Lenke til kommentar

975X har i hvert fall vist seg å være stabilt. Har hatt et Core2-system med et 975X hovedkort gående i over ett år, og eneste antydning til ustabilitet har vært feil på minnet. Men av det jeg har sett av specs blir nok forskjellen mellom P35 og X38 større enn hva forskjellene var mellom 975X og P965. Igjen, jeg er skuffet over Asus for at de vanærer et X38 basert hovedkort med billige annenrangs nettverkskontrollere. Kommer ikke til å velge Asus på en stund før de endrer holdning.

 

Edit: 975X har også vært svært kompatibelt med forskjellige plattformer. Allerede i september i fjor kjørte jeg mitt Core2-system i FreeBSD med alt på hovedkortet støttet. Samme tilfelle så jeg i OpenBSD, som nå er operativsystemet på denne maskinen. Den gangen kunne jeg bare glemme alt som luktet av 965...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Anandtech har akkurat sluppet en test av P5E3 Deluxe, Asus sitt nye hovedkort basert på X38. De ser ut til å ha totalt bommet når det kommer til nettverk. De har riktignok to kontrollere, men den ene er fra Realtek og går på, utrolig nok, PCI-bussen, ikke på PCI-E. Den andre er fra Marvell men denne går heldigvis på PCI-E. Det er helt utrolig at en anerkjent hovedkortprodusent som Asus velger en slik løsning på et hovedkort basert på et chipset som X38, som skal være high-end. Det var skuffende.

9520025[/snapback]

 

Vet du om det kun er Asus som har valgt denne løsningen? Det ser jo ut til at også Gigabyte, MSI og Abit er relativt klare med sine X38-kort, men det er vanskelig å finne noe særlig om specsene på kortene.

Lenke til kommentar
Vet du om det kun er Asus som har valgt denne løsningen? Det ser jo ut til at også Gigabyte, MSI og Abit er relativt klare med sine X38-kort, men det er vanskelig å finne noe særlig om specsene på kortene.

9541242[/snapback]

Har også sett på MSI sine spec's, og også her er Realtek blitt brukt. Det er imidlertid mulig de også har en kontroller fra Intel. Uansett er det skuffende at annenrangs komponenter blir brukt på high-end hovedkort. Gigabyte har nok også brukt Realtek av det jeg har sett. Venter imidlertid på å se Intel sine egne X38 baserte hovedkort når de kommer, eventuelt kort fra Supermicro. De er kjent for å bare bruke kvalitetskomponenter. Supermicro har til og med brukt nettverkskontroller fra Intel på et G33-basert hovedkort. Og Intel brukte et HD audio lydkort fra Sigmatel på sitt 975X Bad Axe.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

skal sette sammen helt ny pc, og jeg skifter sjelden så jeg velger X38 bl.a for å få støtte for kommende teknologi (penryn, pci-e 2.0, DDR3 osv)

Det som bekymrer meg er endel reviewer som indikerer at man ikke får så stor økning i ytelsen på å gå for X38, og har vel også lest endel om ulike kompabilitetsproblemer.

Så frykter jo at man betaler en tusenlapp ekstra for å få det siste og ender opp med endel krøll.

Jeg ser jo også, dessverre, at man ikke har tatt ting helt ut...bl.a som nevnt tidligere i denne posten om asus og nettverkskort.

Jeg synes det er rart at når man først skal lansere et generasjonsskifte, så velger man endel dårlige og merkelige løsninger som i den situasjonen ikke gjør det så supert som det burde vært.

Et eksempel er ps2 portene. Man fjerner musporten, visstnok fordi den er utgående....og beholder samtidig tastaturporten.

Har selv vært borti mange PC-er hvor usb ikke virker før os er innstallert, og da er ps2 redningen.

Nå når musporten er borte, har man ikke den redningen lenger samtidig som man har tastaturporten som man da egentlig ikke trenger lenger.

Jeg synes man burde vært mer konsekvent når man lagde disse kortene, og lagt mer opp til de mulighetene som finnes for virkelig å ta et generasjonsskifte....isteden for de halhjertede mellomløsningene man ser til nå.

Lenke til kommentar
Et litt uvitende spørsmål her.Hva er så galt med Realtek/Marwell?

 

Jeg personlig har aldri hatt trøbbel med disse i noen grad.

9570583[/snapback]

Det er billige løsninger som ikke har samme garanterte kvalitet og plattformstøtte som det Intel og Broadcom har. På dyrere workstation/server hovedkort finner man nesten bare nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom. Nettverkskontrollere fra Realtek og Marvell er ikke av det beste, noe som er intensjonen med X38. Slike hovedkort skal være high-end og ose av kvalitet. Da er det nærmest et krav at det benyttes nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom. Ser du på server/workstation hovedkort blir det nesten bare benyttet nettverkskort fra Intel eller Broadcom. Hvorfor gjøres det slik, tror du?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Da er GA-X38-DQ6 bestillt. Har hatt realtek Gbps nic på de siste hk'a mine nå. Har ikke noen innvendiger på det interfacet der.

Irriteranes trege komplett...jeg kunne ha hatt med meg kortet hjem idag......arrrgh

 

 

Edit: 2 irriterte leif'r :p

 

Lettere irritert Snabel ;)

Endret av Snabel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...