Gå til innhold

Hvem venter på X38?


Øl_Mariachi

Anbefalte innlegg

Vi ser jo lydutganger, de er bare digitale. Kanke skjønne hvorfor man skal tvilholde på de kjipe jack pluggene når man kan få det så utrolig mye bedre uten.

Jepp, enig. Men veldig mange som også vil ha de "kjipe" jackpluggene med..

På Blitz serien også er det også to digitale lydutganger på selve kortet (i tillegg til SupremeFX II som addon).

 

Vil i hvert fall overraske meg mye om det ikke følger med et SupremeFX II på Maximus kortene også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

andylove: Forskjellen skal være klokkehastigheter på brikkesettet:

X38 skal støtte DDR3-1333 og FSB1333

X48 skal støtte DDR3-1600 og FSB1600

 

Jeg regner med at X48 også lar seg overklokke litt bedre.

 

Intel angret seg sikkert litt på at i975X fikk så lang levetid og prøver å ikke falle i den fella igjen. Nå pumper de ut to nye toppmodeller på bare 3 måneder og håper sikkert at entusiastene/ekstremistene skal kjøpe de i tur og orden slik at de skal tjene ennå mer.

 

Siden X38 og X48 sies å bli teknisk like med tanke på antall og type tilkoblinger så vil nok også X48 støtte DDR2. Men det vil trolig bli færre X48-hovedkort med DDR2-porter enn X38-kort med DDR2.

Lenke til kommentar
andylove: Forskjellen skal være klokkehastigheter på brikkesettet:

X38 skal støtte DDR3-1333 og FSB1333

X48 skal støtte DDR3-1600 og FSB1600

 

Jeg regner med at X48 også lar seg overklokke litt bedre.

 

Intel angret seg sikkert litt på at i975X fikk så lang levetid og prøver å ikke falle i den fella igjen. Nå pumper de ut to nye toppmodeller på bare 3 måneder og håper sikkert at entusiastene/ekstremistene skal kjøpe de i tur og orden slik at de skal tjene ennå mer.

 

Siden X38 og X48 sies å bli teknisk like med tanke på antall og type tilkoblinger så vil nok også X48 støtte DDR2. Men det vil trolig bli færre X48-hovedkort med DDR2-porter enn X38-kort med DDR2.

9579503[/snapback]

 

høres veldig fornuftig ut. Nå synes jeg ikke Intel skal ha noe å angre, for 975 ble jo en braksuksess. At det fikk leve så lenge sørget sikkert for noe svakere salgstall, men de tjente jo på at et brikkesett som var (er) så solid. Ingenting er vel bedre enn at hovedkortet er dønn stabilt og leverer svært god ytelse over så lang tid.

Lenke til kommentar
høres veldig fornuftig ut. Nå synes jeg ikke Intel skal ha noe å angre, for 975 ble jo en braksuksess. At det fikk leve så lenge sørget sikkert for noe svakere salgstall, men de tjente jo på at et brikkesett som var (er) så solid. Ingenting er vel bedre enn at hovedkortet er dønn stabilt og leverer svært god ytelse over så lang tid.

9580833[/snapback]

Etter min mening føyer 975X seg inn i Intel sin "gullrekke" av de mest stabile og problemfrie chipsettene, der vi fra før av finner blant annet 440BX og 875P. Og med tanke på at 975X egentlig ikke var ment for Core2 (det kom ut lenge før Core2) var det et svært godt stykke arbeid i og med at vi fikk 975X hovedkort som støttet Core2-prosessorene uten problemer. Riktignok kunne ikke de første 975X hovedkortene benytte Core2, men det går på andre ting enn selve chipsettet. Mitt Core2-system har et slikt hovedkort, og den maskinen har vært stabil som fjell. Eneste problem jeg har hatt med den maskinen har vært feil på RAM-brikken.

Lenke til kommentar
høres veldig fornuftig ut. Nå synes jeg ikke Intel skal ha noe å angre, for 975 ble jo en braksuksess. At det fikk leve så lenge sørget sikkert for noe svakere salgstall, men de tjente jo på at et brikkesett som var (er) så solid. Ingenting er vel bedre enn at hovedkortet er dønn stabilt og leverer svært god ytelse over så lang tid.

9580833[/snapback]

Etter min mening føyer 975X seg inn i Intel sin "gullrekke" av de mest stabile og problemfrie chipsettene, der vi fra før av finner blant annet 440BX og 875P. Og med tanke på at 975X egentlig ikke var ment for Core2 (det kom ut lenge før Core2) var det et svært godt stykke arbeid i og med at vi fikk 975X hovedkort som støttet Core2-prosessorene uten problemer. Riktignok kunne ikke de første 975X hovedkortene benytte Core2, men det går på andre ting enn selve chipsettet. Mitt Core2-system har et slikt hovedkort, og den maskinen har vært stabil som fjell. Eneste problem jeg har hatt med den maskinen har vært feil på RAM-brikken.

9581163[/snapback]

 

Det med RAM brikker oppfatter jeg som viktigere og viktigere. Opplevde at et sett med Corsair tok kvelden på mitt P5B kort, så det virker som noen kort og brikkesett er litt sære med hva slags type de liker.

 

Har Intel noen samarbeidspartnere som de anbefaler i kombi med X38?

Lenke til kommentar

Core2-systemet mitt basert på 975X hadde noen problemer med en minnebrikke fra GeIL. Kjørte Memtest86, og fant ut at det var problem med selve brikken. Sendte settet i retur og fikk tilsendt et tilsvarende sett, akkurat samme minne fra samme produsent. Det nye settet har jeg ikke hatt ett eneste problem med, og maskinen går 24/7. Vet ikke om Intel har noen samarbeidspartnere. nVIDIA har i hvert fall det på sine chipset og SLI-oppsett.

Lenke til kommentar
Hvis man er smart så trenger man ikke kjøpe x38/x48 sålenge man ikke må ha PCI-express 2.0 fordi skjermkort krever det. De fleste hovedkort idag (t.om. mitt gammle p5w dh støtter 45nm av penryn.

9583190[/snapback]

Det er nok andre ting som taler for X38/X48 kontra det å gå for et middelmådig chipset. PCI-E 2.0 er en mindre grunn til å gå for et slikt hovedkort. Det som derimot teller mer er at en del hovedkort basert på X38/X48 vil inneholde mer kvalitetskomponenter enn f.eks. P35 eller nVIDIA-baserte chipset. Asus Maximum Formula har 2 stk Gbps kontrollere fra Intel. Hvilke P35 baserte hovedkort inneholder det samme, kanskje bortsett fra enkelte hovedkort fra Supermicro eller Intel?

Lenke til kommentar
Har nForce chipsettene lavkvalitets komponenter? Den var ny for meg.

9583328[/snapback]

Har vært borti flere nForce chipset, men det ingen som kan måle seg med high-end chipset fra Intel hvis man snakker om virkelige kvalitetskomponenter. Er ikke like fornøyd med nForce chipset som jeg er med high-end chipset som f.eks. 875P eller 975X. Hadde et AMD-system med toppmodellen av nForce2 realisert i A7N8X-E Deluxe. Pluss at jeg har et A64-system basert på nForce3. Heller ikke her får jeg samme kvalitetsfølelse som nevnte chipset. Da går det i Realtek på lyd og Marvell på nettverk. Ikke noe særlig god kombinasjon. Lydkortet tillot ikke engang avspilling fra flere PCM-kilder på en gang, noe som gjorde at jeg måtte skaffe meg et Audigy-kort. Pluss at nettverkskontrollerne har hatt en tendens til å være litt vriene å sette opp i GNU/Linux, i motsetning til kontrollere fra Intel eller Broadcom som bare fungerer og gir topp ytelse samt at driverne er gode. Skulle jeg anskaffet det systemet i dag hadde det garantert ikke blitt AMD, men Intel, og da systemer basert på toppmodell chipset.

 

Det skal sies at jeg er over gjennomsnittet kresen på datautstyr. Ting skal fungere, ha god kvalitet og være stabilt som fjell for at jeg skal kunne si meg fornøyd. Er svært spent på å høre mer om Asus Maximum Formula, f.eks. hva slags ekstra diskkontroller kortet bruker, lydkort, hva annet som sitter på kortet, og ikke minst, ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
Har nForce chipsettene lavkvalitets komponenter? Den var ny for meg.

9583328[/snapback]

Har vært borti flere nForce chipset, men det ingen som kan måle seg med high-end chipset fra Intel hvis man snakker om virkelige kvalitetskomponenter. Er ikke like fornøyd med nForce chipset som jeg er med high-end chipset som f.eks. 875P eller 975X. Hadde et AMD-system med toppmodellen av nForce2 realisert i A7N8X-E Deluxe. Pluss at jeg har et A64-system basert på nForce3. Heller ikke her får jeg samme kvalitetsfølelse som nevnte chipset. Da går det i Realtek på lyd og Marvell på nettverk. Ikke noe særlig god kombinasjon. Lydkortet tillot ikke engang avspilling fra flere PCM-kilder på en gang, noe som gjorde at jeg måtte skaffe meg et Audigy-kort. Pluss at nettverkskontrollerne har hatt en tendens til å være litt vriene å sette opp i GNU/Linux, i motsetning til kontrollere fra Intel eller Broadcom som bare fungerer og gir topp ytelse samt at driverne er gode. Skulle jeg anskaffet det systemet i dag hadde det garantert ikke blitt AMD, men Intel, og da systemer basert på toppmodell chipset.

 

Det skal sies at jeg er over gjennomsnittet kresen på datautstyr. Ting skal fungere, ha god kvalitet og være stabilt som fjell for at jeg skal kunne si meg fornøyd. Er svært spent på å høre mer om Asus Maximum Formula, f.eks. hva slags ekstra diskkontroller kortet bruker, lydkort, hva annet som sitter på kortet, og ikke minst, ekstrautstyr.

9583515[/snapback]

 

Det er ingenting i veien for å være kresen. Jeg er det selv. Kvalitetskomponenter gir som regel en bedre opplevelse når det gjelder stabilitet og ytelse. Men en ting som overrasket meg var at de "billig" value brikkene fra Kingston jeg har i maskina mi ikke har tulla til ting som Corsiar brikkene gjorde. Ikke det at Kingston er en møkkamerket, men jeg føler at de faktisk var veldig gode. Nå vet jeg jo at Corsair har slitt mye med kompabilitet til enkelte hovedkort, så jeg får la tvilen komme dem til gode.

 

Men det blir nok et par med kingston i par med et X38 hovedkort. Mye mulig ASUS maximus formula er det jeg vil ha. Virker spennende, bare avventer og ser tester som blir gjort.

Lenke til kommentar
Det er spørs hva du skal bruke det til. X38 sies å ha problemer med kompatibiliteten til PCIe-portene på annet enn skjermkort.

 

X48 skal bare være en raskere speedbin av X38 og Intel sier at de ikke vil fikse bug'en til X48 kommer.

 

X38 er ventet å komme nå snart mens X48 er ventet å komme om ca 3 måneder.

 

Om det er verd å vente og betale en høy pris for hovedkortet kommer an på om du trenger de ekstra funksjonene og egenskapene. Jeg tror mange overvurderer sitt behov i den sammenheng og kjøper dyre funksjoner de ikke får bruk for.

9519040[/snapback]

 

Det er jo toppen av latterlighet, skulle ikke dette liksom være et chipset for workstation og entusiaster, så kalrer de fortsatt å sørge for at andre ting en grafikkort ikke fungerer? Var ikke hele poenget med PCIe at man skulle kunne bruke en slot til alt? Dette er for dårlig intel!

 

Det står at X38 ikke er ment for de som vil bruke 4x og 8x-kort som ikek er grafikk, hva slags chipset er det egentlig som er ment for denne bruken? 975x? (som jeg fortsatt bruker)

 

AtW

Lenke til kommentar
Anandtech har akkurat sluppet en test av P5E3 Deluxe, Asus sitt nye hovedkort basert på X38. De ser ut til å ha totalt bommet når det kommer til nettverk. De har riktignok to kontrollere, men den ene er fra Realtek og går på, utrolig nok, PCI-bussen, ikke på PCI-E. Den andre er fra Marvell men denne går heldigvis på PCI-E. Det er helt utrolig at en anerkjent hovedkortprodusent som Asus velger en slik løsning på et hovedkort basert på et chipset som X38, som skal være high-end. Det var skuffende.

9520025[/snapback]

 

Jeg begynner å gå lei av Asus, nettopp pga at de insiterer på å bruke marvell, Nettkortet er ikke bra, men HD-kontrolleren er jo skandaløst bedriten. Det er nærmest for søppel å regne. SLikt hører ikke hjemme i så dyre kort. ENeste problemet er at HK-produsentene er så fantasiløse, ofte asus man ramler på om man skal ha et litt spesielt feature-set.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg begynner å gå lei av Asus, nettopp pga at de insiterer på å bruke marvell, Nettkortet er ikke bra, men HD-kontrolleren er jo skandaløst bedriten. Det er nærmest for søppel å regne. SLikt hører ikke hjemme i så dyre kort. ENeste problemet er at HK-produsentene er så fantasiløse, ofte asus man ramler på om man skal ha et litt spesielt feature-set.

 

AtW

9614073[/snapback]

Selv er jeg spent på hva Intel og Supermicro kommer med. Som nevnt en del ganger tidligere brukte Intel et kodek fra Sigmatel på sin HD Audio-kontroller til 975X Bad Axe, og Supermicro er heller ikke kjent for å gi ut søppel. Selv på G33 hovedkort bruker Supermicro nettverkskontrollere fra Intel. Det sier litt. De hovedkortene blir nok meget interessante.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det er spørs hva du skal bruke det til. X38 sies å ha problemer med kompatibiliteten til PCIe-portene på annet enn skjermkort.

 

X48 skal bare være en raskere speedbin av X38 og Intel sier at de ikke vil fikse bug'en til X48 kommer.

 

X38 er ventet å komme nå snart mens X48 er ventet å komme om ca 3 måneder.

 

Om det er verd å vente og betale en høy pris for hovedkortet kommer an på om du trenger de ekstra funksjonene og egenskapene. Jeg tror mange overvurderer sitt behov i den sammenheng og kjøper dyre funksjoner de ikke får bruk for.

9519040[/snapback]

 

Det er jo toppen av latterlighet, skulle ikke dette liksom være et chipset for workstation og entusiaster, så kalrer de fortsatt å sørge for at andre ting en grafikkort ikke fungerer? Var ikke hele poenget med PCIe at man skulle kunne bruke en slot til alt? Dette er for dårlig intel!

 

Det står at X38 ikke er ment for de som vil bruke 4x og 8x-kort som ikek er grafikk, hva slags chipset er det egentlig som er ment for denne bruken? 975x? (som jeg fortsatt bruker)

 

AtW

9614061[/snapback]

 

Sorry AtW, men jeg skjønte ikke helt hva du mente med dette innlegget... Hva mener du egentlig i avsnitt nr 2?

Lenke til kommentar
Jeg begynner å gå lei av Asus, nettopp pga at de insiterer på å bruke marvell, Nettkortet er ikke bra, men HD-kontrolleren er jo skandaløst bedriten. Det er nærmest for søppel å regne. SLikt hører ikke hjemme i så dyre kort. ENeste problemet er at HK-produsentene er så fantasiløse, ofte asus man ramler på om man skal ha et litt spesielt feature-set.

 

AtW

9614073[/snapback]

Selv er jeg spent på hva Intel og Supermicro kommer med. Som nevnt en del ganger tidligere brukte Intel et kodek fra Sigmatel på sin HD Audio-kontroller til 975X Bad Axe, og Supermicro er heller ikke kjent for å gi ut søppel. Selv på G33 hovedkort bruker Supermicro nettverkskontrollere fra Intel. Det sier litt. De hovedkortene blir nok meget interessante.

9614101[/snapback]

 

Vi får se, Bad Axe fungerer jo også dårlig med andre ting enn skjermkort, og har således ikke imponert så veldig. Supermicro er sikkert bra, men vansklig å få tak i her til lands, det er nesten så jeg vurderer å begynne å bevege meg over på server-HK, enda så få features de har, jeg er lei av den lusne kvaliteten på mange hovedkort.

 

AtW

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er spørs hva du skal bruke det til. X38 sies å ha problemer med kompatibiliteten til PCIe-portene på annet enn skjermkort.

 

X48 skal bare være en raskere speedbin av X38 og Intel sier at de ikke vil fikse bug'en til X48 kommer.

 

X38 er ventet å komme nå snart mens X48 er ventet å komme om ca 3 måneder.

 

Om det er verd å vente og betale en høy pris for hovedkortet kommer an på om du trenger de ekstra funksjonene og egenskapene. Jeg tror mange overvurderer sitt behov i den sammenheng og kjøper dyre funksjoner de ikke får bruk for.

9519040[/snapback]

 

Det er jo toppen av latterlighet, skulle ikke dette liksom være et chipset for workstation og entusiaster, så kalrer de fortsatt å sørge for at andre ting en grafikkort ikke fungerer? Var ikke hele poenget med PCIe at man skulle kunne bruke en slot til alt? Dette er for dårlig intel!

 

Det står at X38 ikke er ment for de som vil bruke 4x og 8x-kort som ikek er grafikk, hva slags chipset er det egentlig som er ment for denne bruken? 975x? (som jeg fortsatt bruker)

 

AtW

9614061[/snapback]

Sorry AtW, men jeg skjønte ikke helt hva du mente med dette innlegget... Hva mener du egentlig i avsnitt nr 2?

9614123[/snapback]

 

Hehe, ser jeg var litt uklar i den ranten, følgende ble påstått i lenken simen1 kom med:

 

"Intel isn't planning on fixing the issue either, since it's aparently only related to some x4 and x8 cards, such as RAID controllers and dual or quad network cards and these aren't really intended for the X38 chipset."

 

Så siden x38 ikke er beregnet for slikt, hvilket chipset er det intel mener er beregnet for det?

 

AtW

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Vi får se, Bad Axe fungerer jo også dårlig med andre ting enn skjermkort, og har således ikke imponert så veldig. Supermicro er sikkert bra, men vansklig å få tak i her til lands, det er nesten så jeg vurderer å begynne å bevege meg over på server-HK, enda så få features de har, jeg er lei av den lusne kvaliteten på mange hovedkort.

 

AtW

9614138[/snapback]

Nextron selger Supermicro. Men det er riktig, ikke mange nettbutikker har Supermicro. Uansett ser det ut til at Asus kommer til å gi ut et interessant kort i Asus Maximus Formula, som ser ut til å benytte 2x Gbps PHY fra Intel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...