Gå til innhold

Hvem venter på X38?


Øl_Mariachi

Anbefalte innlegg

For de som absolutt må ha intel/Broadcom- nettverk, hva med ett eller to slike?

Det ser forresten ut som Anus Maximus Formula bruker Marvell-kontrollere, ta en titt øverst på PCBen på dette bildet, til høyre for VIA- kontrolleren: Asus Maximus Formula

9622871[/snapback]

Ja, jeg vet om det kortet. Har ett slikt kort selv, da hovedkortet kun hadde et nettverkskort integrert, og jeg skulle bruke hovedkortet i en brannmurmaskin. Det er et veldig godt nettverkskort, men når man går for et X38 basert hovedkort til 2000 kr bør man forvente å finne en nettverkskontroller fra Intel eller Broadcom integrert på hovedkortet.

 

Edit: synd at Asus Maximus Formula har nettverkskontrollere fra Marvell, hvis dette stemmer. Det står fint lite i de offisielle spesifikasjonene som Asus nå har sluppet. Leste på en tysk side at dette kortet så ut til å bruke 2x Gbps kontrollere fra Intel. Men hvis dette er feil blir jeg skuffet.

 

Edit edit: og jeg spør igjen: hvis folk mener at Marvell og Realtek er så bra på nettverk, hvorfor er det kun nettverk fra Intel eller Broadcom på nær sagt alle server-hovedkort og dyre workstation-hovedkort, med visse unntak?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg vet om det kortet. Har ett slikt kort selv, da hovedkortet kun hadde et nettverkskort integrert, og jeg skulle bruke hovedkortet i en brannmurmaskin. Det er et veldig godt nettverkskort, men når man går for et X38 basert hovedkort til 2000 kr bør man forvente å finne en nettverkskontroller fra Intel eller Broadcom integrert på hovedkortet.

 

Edit: synd at Asus Maximus Formula har nettverkskontrollere fra Marvell, hvis dette stemmer. Det står fint lite i de offisielle spesifikasjonene som Asus nå har sluppet. Leste på en tysk side at dette kortet så ut til å bruke 2x Gbps kontrollere fra Intel. Men hvis dette er feil blir jeg skuffet.

Jeg skjønner hva du sier, 2000kr er alt for mye for et hovedkort spør du meg. Forhåpentligvis får man gode kort ned i 1400-1500kr etter hvert, da får man man jo faktisk råd til to intel PCI-E- kort i tillegg hvis man har et budsjett på 2000. I tillegg kan man jo ta med seg disse videre til andre maskiner i framtida.

For meg personlig er det nok mer aktuelt med et godt P35-kort, særlig siden jeg har 4x1GB DDR2 fra før, og X38 med DDR2 ikke ser ut til å være nevneverdig bedre enn P35 med DDR2 (et par prosent kanskje). Jeg skifter ikke til DDR3 med den lusne gevinsten og sinnsyke prisforskjellen man ser i dag.

Lenke til kommentar
For de som absolutt må ha intel/Broadcom- nettverk, hva med ett eller to slike?

Det ser forresten ut som Anus Maximus Formula bruker Marvell-kontrollere, ta en titt øverst på PCBen på dette bildet, til høyre for VIA- kontrolleren: Asus Maximus Formula

9622871[/snapback]

Ja, jeg vet om det kortet. Har ett slikt kort selv, da hovedkortet kun hadde et nettverkskort integrert, og jeg skulle bruke hovedkortet i en brannmurmaskin. Det er et veldig godt nettverkskort, men når man går for et X38 basert hovedkort til 2000 kr bør man forvente å finne en nettverkskontroller fra Intel eller Broadcom integrert på hovedkortet.

 

Edit: synd at Asus Maximus Formula har nettverkskontrollere fra Marvell, hvis dette stemmer. Det står fint lite i de offisielle spesifikasjonene som Asus nå har sluppet. Leste på en tysk side at dette kortet så ut til å bruke 2x Gbps kontrollere fra Intel. Men hvis dette er feil blir jeg skuffet.

 

Edit edit: og jeg spør igjen: hvis folk mener at Marvell og Realtek er så bra på nettverk, hvorfor er det kun nettverk fra Intel eller Broadcom på nær sagt alle server-hovedkort og dyre workstation-hovedkort, med visse unntak?

9623103[/snapback]

 

Ikke for å være vrang stigfjell,men jeg snur litt på spørsmålet ditt:Hvis Marvell og Realtek er så elendig,hvordan kan de brukes på et X38 kort som skal være highend?

 

Akkurat den nettverksdelen med Marvell og Realtek vs Broadcom og Intel skjønner ikke arme meg :) Har til dags dato aldri hatt problem med noen av de nevnte kontrollere.

 

Men jeg er absolutt enig med deg i at lydchipene på de fleste kort ikke holder mål.Derfor har jeg et Creative lydkort som følger meg gjennom flere hovedkort.

 

Nå bruker vel du Linux os som jeg har forstått har dårlig støtte på disse kontrollerne du nevner,og jeg har forståelse for det.

Lenke til kommentar
Ikke for å være vrang stigfjell,men jeg snur litt på spørsmålet ditt:Hvis Marvell og Realtek er så elendig,hvordan kan de brukes på et X38 kort som skal være highend?

 

Akkurat den nettverksdelen med Marvell og Realtek vs Broadcom og Intel skjønner ikke arme meg :) Har til dags dato aldri hatt problem med noen av de nevnte kontrollere.

 

Men jeg er absolutt enig med deg i at lydchipene på de fleste kort ikke holder mål.Derfor har jeg et Creative lydkort som følger meg gjennom flere hovedkort.

 

Nå bruker vel du Linux os som jeg har forstått har dårlig støtte på disse kontrollerne du nevner,og jeg har forståelse for det.

9623378[/snapback]

Antar at X38 ikke er så high-end som forgjengerne. Men som sagt, venter og ser hva Supermicro og Intel kommer med. Det skal litt til å fylle skoene etter 975X, som har vært et utmerket chipset. 875P var såpass high-end at chipsettet til og med ble brukt på Xeon hovedkort med 2 CPU-sokler (f.eks. Asus NCCH-DL, som jeg sterkt vurderte i sin tid).

 

Som sagt, har dårlige erfaringer med Realtek, og det var litt knotete å installere kontrolleren fra Marvell. Kontrollerne fra Intel og Broadcom bare fungerer, nesten uansett hvilket OS jeg skulle finne for godt å dytte inn. Trenger ikke løfte en finger for at de skal fungere, og de fungerer svært godt.

 

Bruker selv et dedikert lydkort på multimediaboksen, et Creative Audigy 2 ZS. Men det finnes også gode, integrerte løsninger. Se på Intel 975X Bad Axe, de bruker et kodek fra Sigmatel som gjorde det veldig bra (ref. Toms Hardware Guide).

 

Nei, jeg bruker ikke Windows på de fleste nye stasjonære PC-er. Da går det i GNU/Linux på multimedia, OpenBSD på brannmur, og snart Solaris 10 på filserver (når jeg får råd). Da må komponentene jeg kjøper være av god kvalitet og ha god plattformstøtte. Og på nettverk får jeg kun garantert god kvalitet og plattformstøtte ved å velge hovedkort som bruker Intel eller Broadcom på nettverk.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Ikke for å være vrang stigfjell,men jeg snur litt på spørsmålet ditt:Hvis Marvell og Realtek er så elendig,hvordan kan de brukes på et X38 kort som skal være highend?

9623378[/snapback]

 

Antaklig fordi Asus er for gniene til å smelle på saklige kontrollere. I dag vil jeg si at det faktisk er en av hovedulempene til Asus, at de bruker marvell-opplegget sitt. Eneste som er bra med marvell er at de fortsatt ikke har hatt ekstremt sygge feil, som datakorrupsjon, alla nforce-

 

AtW

Lenke til kommentar
Antaklig fordi Asus er for gniene til å smelle på saklige kontrollere. I dag vil jeg si at det faktisk er en av hovedulempene til Asus, at de bruker marvell-opplegget sitt. Eneste som er bra med marvell er at de fortsatt ikke har hatt ekstremt sygge feil, som datakorrupsjon, alla nforce-

 

AtW

9624265[/snapback]

Nok en grunn til at det ikke blir benyttet kvalitet på såkalte high-end hovedkort, at produsentene er for gjerrige.

Lenke til kommentar

Heisan... da er gigabyte kortet veid, målt og funnet som en verdig oppgradering - i allefall for meg. :D

 

Har ikke fått testet om det fungerer med sata kontrollere i PCI-e slot's da jeg ikke har dette...ennå.

Men har testet de berykta/berømte realtek kontollerene... og har funnet ut dette:

 

Overførte en stor fil, 4 gb, fra en av serverene mine ( 2x 2.8ghz xeon, 2gb reg ddr ram, ichr kontroller med 2 disker konfigurert i stripe.) throughput/utalization på nettverket var da på 40% , bruker 3com gb switch.

CPU loaden lå på 6%.

 

Så hvis det er noe annet jeg kan teste ...så skrik ut...

Kjører forøvrig en Quad 6600 stock speed. 4GB DDR2 800. 2x 74 GB raptor i stripe(size 64) , 1x 37gb raptor & 3 x 250GB. GTS8800 640

Vista ultimate 64bit

 

Når det gjelder intel kotrollerene så har de en mengde andre features enn realtek... så bruker du disse features så er jo intel et klart valg....

 

Snabel :thumbup:

Lenke til kommentar
Synes da det virker som om mr. stigfjell har veldig god peiling på hva han snakker om, selvom han kanskje er lovlig fanatisk, hehe. Er veldig greit med folk som kan opplyse om hvilke svakheter de ulike komponentene har, også får man selv vurdere om det er noe som er relevant for en selv. For mitt bruk har nok nettverkskontrolleren fint lite å si, men det er da greit å vite at det er forskjell på dem.

9621029[/snapback]

Hvis man mener at nettverkskontrollerne fra Marvell og Realtek er så bra, hvorfor blir ikke disse kontrollerne brukt i dyrere workstation/server hovedkort? Da snakker vi primært chipset ment for Xeon/Opteron. Ser man f.eks. på Xeon/Opteron hovedkort fra Asus blir det utelukkende brukt kontrollere fra Intel og Broadcom. Mitt følgende spørsmål er da om noen kan svare på det.

9621205[/snapback]

 

Feilquote ute og går her eller? Jeg mener så absolutt ikke at Marvell/Realtek er bra, men for mitt bruk spiller det mindre rolle. Det kan jo være at kortprodusentene sparer litt på specsene på high-end kortene i påvente av X48...

Lenke til kommentar
Feilquote ute og går her eller? Jeg mener så absolutt ikke at Marvell/Realtek er bra, men for mitt bruk spiller det mindre rolle. Det kan jo være at kortprodusentene sparer litt på specsene på high-end kortene i påvente av X48...

9628805[/snapback]

Nei, det vil jeg ikke si. Det er flere her som omtaler nettverkskontrollerne fra Realtek og Marvell som bortimot problemfrie, og som langt på vei sidestiller dem med kontrollere fra Intel og Broadcom, noe som er et stykke fra sannheten.

 

Om hovedkortprodusentene sparer på specs i påvente av X48 gjenstår å se. Hvis det er slik at X38 blir erstattet av X48 i løpet av kort tid faller litt av grunnlaget for X38 bort. Da er det nesten bedre å f.eks. kjøpe et P35/G33 basert hovedkort (foretrekker Intel eller Supermicro) og så bytte til X48 senere. Uansett, X38 vil nok ikke stille i samme rekke av legendariske chipset som f.eks. 975X, 875P, 440BX osv, det tror jeg vi kan slå fast allerede nå.

 

Edit: hovedkort det kan være verdt å se på, er Intel Desktop Board DP35DP eller Supermicro C2SBE. Kortet fra Intel har kodek fra Sigmatel og nettverkskontrolleren kommer selvfølgelig fra Intel. Også kortet til Supermicro har nettverk fra Intel, de er nemlig ikke gniene. I tillegg kommer kortet fra Supermicro med offisiell støtte for både Core2 og S775 Xeon. Chipset? P35. Kan legge til at dette er to hovedkort jeg faktisk selv kunne tenkt meg.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Feilquote ute og går her eller? Jeg mener så absolutt ikke at Marvell/Realtek er bra, men for mitt bruk spiller det mindre rolle. Det kan jo være at kortprodusentene sparer litt på specsene på high-end kortene i påvente av X48...

9628805[/snapback]

Nei, det vil jeg ikke si. Det er flere her som omtaler nettverkskontrollerne fra Realtek og Marvell som bortimot problemfrie, og som langt på vei sidestiller dem med kontrollere fra Intel og Broadcom, noe som er et stykke fra sannheten.

 

Om hovedkortprodusentene sparer på specs i påvente av X48 gjenstår å se. Hvis det er slik at X38 blir erstattet av X48 i løpet av kort tid faller litt av grunnlaget for X38 bort. Da er det nesten bedre å f.eks. kjøpe et P35/G33 basert hovedkort (foretrekker Intel eller Supermicro) og så bytte til X48 senere. Uansett, X38 vil nok ikke stille i samme rekke av legendariske chipset som f.eks. 975X, 875P, 440BX osv, det tror jeg vi kan slå fast allerede nå.

 

Edit: hovedkort det kan være verdt å se på, er Intel Desktop Board DP35DP eller Supermicro C2SBE. Kortet fra Intel har kodek fra Sigmatel og nettverkskontrolleren kommer selvfølgelig fra Intel. Også kortet til Supermicro har nettverk fra Intel, de er nemlig ikke gniene. I tillegg kommer kortet fra Supermicro med offisiell støtte for både Core2 og S775 Xeon. Chipset? P35. Kan legge til at dette er to hovedkort jeg faktisk selv kunne tenkt meg.

9628885[/snapback]

 

Kankje jeg går for supermicro neste gang, selv om de er vansklig å få tak i, og utvalget ikke er all verden for single-socket ATX

 

AtW

Lenke til kommentar
Kankje jeg går for supermicro neste gang, selv om de er vansklig å få tak i, og utvalget ikke er all verden for single-socket ATX

 

AtW

9629089[/snapback]

Supermicro satser mest på servermarkedet, men de har et par kort som kan være av interesse. Eneste jeg vil utsette på de kortene er at de bruker Realtek kodek, som ikke gjør det like bra som f.eks. Sigmatel. Kortene fra Intel er bedre på det området. Men man skal ikke kimse av Supermicro, og jeg håper hw.no gjør en test også av disse hovedkortene. Hvis etterspørselen etter disse kortene øker, er jeg rimelig sikker på at flere nettbutikker vil ta dem inn i sortimentet.

 

Edit: Intel Desktop Board DP35DP ser ut til å være svært gunstig priset, billigste alternativ er under 800 kr, noe som etter min mening er et røverkjøp.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Ser ut som komplett har fått X38 på lager. Foreløbig kun én modell fra Gigabyte: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339839

9616309[/snapback]

Et X38 basert hovedkort det ikke er verdt å se på. Alt for lite vekt på kvalitet i forhold til chipset.

9616322[/snapback]

Stigfjel,

 

Siden dette er en såpass grov uttalelse spurte jeg deg hvorfor du mener dette. Du nevner her at lydkort og onboard nettverkskontroller ikke er av high-end. Dette er jeg enig i men dette er da ingen god nok grunn til å komme med en slik uttalelse? De fleste hovedkort på markedet for sokkel 775 har disse middelklassemerkene. Du høres ut som en fantast på enkelte områder. Ikke noe galt med det, det er jeg selv, men en gamerfantast. Ikke glem at Hi-fi entusiasters kultur ikke er kommet til pc verdenen enda når du kommer med slike uttalelser. Jeg tviler på at Intel hovedkort er like gode til å klokke som de fra Asus og Gigabyte. Tror du Intel gir ut et hovedkort som er i stand til å klokke en Intel Q6600 til 3,6 ++ GHz?

 

Så da blir fort Intel's hovedkort "ikke verdt å se på engang" selv om jeg skal ha det så high-end som overhodet mulig på spill-fronten. Du er vel ikke der siden det lyser unix over hele deg. Husk at folk har andre typer high-end behov enn deg og spar dine uttalelser rettet kun mot dine egne behov.

 

Skal du motsi noe som helst av dette her så kom med ett forslag til ett high-end hovedkort som dekker mine high-end behov eller ignorer dette.

Lenke til kommentar

Når man kjøper et high-end hovedkort skal man ikke behøve å velge mellom gode klokkeegenskaper på den ene siden og skikkelige kvalitetskomponenter på den andre siden. Det er der jeg ser at de fleste hovedkortprodusenter feiler. På high-end kort skal man kunne få i både pose og sekk.

 

Edit: Nå har ikke alle X38 baserte hovedkortene kommet enda, og det ser ut til at X48 kommer til å ta ganske fort over etter X38, noe som gjør at X38 vil få relativt kort levetid.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er spørs hva du skal bruke det til. X38 sies å ha problemer med kompatibiliteten til PCIe-portene på annet enn skjermkort.

 

X48 skal bare være en raskere speedbin av X38 og Intel sier at de ikke vil fikse bug'en til X48 kommer.

 

X38 er ventet å komme nå snart mens X48 er ventet å komme om ca 3 måneder.

 

Om det er verd å vente og betale en høy pris for hovedkortet kommer an på om du trenger de ekstra funksjonene og egenskapene. Jeg tror mange overvurderer sitt behov i den sammenheng og kjøper dyre funksjoner de ikke får bruk for.

9519040[/snapback]

 

Det er jo toppen av latterlighet, skulle ikke dette liksom være et chipset for workstation og entusiaster, så kalrer de fortsatt å sørge for at andre ting en grafikkort ikke fungerer? Var ikke hele poenget med PCIe at man skulle kunne bruke en slot til alt? Dette er for dårlig intel!

 

Det står at X38 ikke er ment for de som vil bruke 4x og 8x-kort som ikek er grafikk, hva slags chipset er det egentlig som er ment for denne bruken? 975x? (som jeg fortsatt bruker)

 

AtW

9614061[/snapback]

Sorry AtW, men jeg skjønte ikke helt hva du mente med dette innlegget... Hva mener du egentlig i avsnitt nr 2?

9614123[/snapback]

 

Hehe, ser jeg var litt uklar i den ranten, følgende ble påstått i lenken simen1 kom med:

 

"Intel isn't planning on fixing the issue either, since it's aparently only related to some x4 and x8 cards, such as RAID controllers and dual or quad network cards and these aren't really intended for the X38 chipset."

 

Så siden x38 ikke er beregnet for slikt, hvilket chipset er det intel mener er beregnet for det?

 

AtW

9614144[/snapback]

5000X og 5000P chipsetene samt etterfølgerene vil jeg tro. Ellers kan du jo få greit med båndbredde til low-end RAID og nettverks -kontrollere på 1x og 2x PCIe.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er spørs hva du skal bruke det til. X38 sies å ha problemer med kompatibiliteten til PCIe-portene på annet enn skjermkort.

 

X48 skal bare være en raskere speedbin av X38 og Intel sier at de ikke vil fikse bug'en til X48 kommer.

 

X38 er ventet å komme nå snart mens X48 er ventet å komme om ca 3 måneder.

 

Om det er verd å vente og betale en høy pris for hovedkortet kommer an på om du trenger de ekstra funksjonene og egenskapene. Jeg tror mange overvurderer sitt behov i den sammenheng og kjøper dyre funksjoner de ikke får bruk for.

9519040[/snapback]

 

Det er jo toppen av latterlighet, skulle ikke dette liksom være et chipset for workstation og entusiaster, så kalrer de fortsatt å sørge for at andre ting en grafikkort ikke fungerer? Var ikke hele poenget med PCIe at man skulle kunne bruke en slot til alt? Dette er for dårlig intel!

 

Det står at X38 ikke er ment for de som vil bruke 4x og 8x-kort som ikek er grafikk, hva slags chipset er det egentlig som er ment for denne bruken? 975x? (som jeg fortsatt bruker)

 

AtW

9614061[/snapback]

Sorry AtW, men jeg skjønte ikke helt hva du mente med dette innlegget... Hva mener du egentlig i avsnitt nr 2?

9614123[/snapback]

 

Hehe, ser jeg var litt uklar i den ranten, følgende ble påstått i lenken simen1 kom med:

 

"Intel isn't planning on fixing the issue either, since it's aparently only related to some x4 and x8 cards, such as RAID controllers and dual or quad network cards and these aren't really intended for the X38 chipset."

 

Så siden x38 ikke er beregnet for slikt, hvilket chipset er det intel mener er beregnet for det?

 

AtW

9614144[/snapback]

5000X og 5000P chipsetene samt etterfølgerene vil jeg tro. Ellers kan du jo få greit med båndbredde til low-end RAID og nettverks -kontrollere på 1x og 2x PCIe.

9662983[/snapback]

 

Vel, nå har det seg sånn at jeg ikke har et 1x eller 2x-kort ;). Videre er det veldig få hovedkortprodusenter som har fornuft nok til å lage disse slottene "åpne" bak, slik at man får trøkt nedig 4x og 8x kort. Jeg mener fortsatt man bør kunne forlange kompabilitet med slikt på et chipsett/HK som er til såkalte workstations

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke blitt mye overrasket om x38/x48 begrensningen er lagt inn med overlegg heller enn å være en bug. Den utgjør jo en ganske perfekt markedssegmentering i praksis. De ønsker vel litt mer av kaka når kunden er villig til å bruke over 15k NOK bare på et lagringssystem, noe jeg antar er tilfellet når en sitter med 4x og 8x I/O kort.

 

Edit: enig i at det er kjedelig at så mange 1x og 2x spor er begrenset fysisk. Det hadde vært så mye greiere om de var standard 8x eller 16x bredde. Ser imidlertid veldig mange 16x spor med 4x signal.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke blitt mye overrasket om x38/x48 begrensningen er lagt inn med overlegg heller enn å være en bug. Den utgjør jo en ganske perfekt markedssegmentering i praksis. De ønsker vel litt mer av kaka når kunden er villig til å bruke over 15k NOK bare på et lagringssystem, noe jeg antar er tilfellet når en sitter med 4x og 8x I/O kort.

9663108[/snapback]

 

Heh, mulig, får se hvor godt de lykkes med det. De har jo ikke monopol på chipsett enda. Og for min del løste jeg problemet med å kjøpe et 975x-basert kort.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...