Gå til innhold

Hvem venter på X38?


Øl_Mariachi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om jeg kommer til å gå for X38, ikke etter den informasjonen som har kommet frem nå. Synd at Intel ikke har valgt å videreføre den linjen de har holdt med forgjengerne. Det ser ut til at Intel vil segmentere markedet ytterligere enn hva som har vært tilfelle før. Slik det ser ut nå blir nok vi som vil ha kvalitet i alle ledd tvunget til å se etter andre løsninger.

Lenke til kommentar

Takk stigfjel for at du tar opp viktige punkter omtrent alle andre hopper over. Jeg skal ha meg ny hovedmaskin nå i høst og for meg er det punkter som I/O og hvilke brikker som er brukt på hovedkortet som er viktig. Helst ønsker jeg meg et hovedkort med Intel NIC, gode diskkontrollere med god driverstøtte i "obskure OS" og PCIe-plasser til to skjermkort og et en rask diskkontroller, men har enda ikke funnet hverken det perfekte hovedkortet eller skjermkortet. Nå får vi se om de siste merkenes X38 frister eller om det blir et P35 på meg.

Lenke til kommentar

Da har også Supermicro sluppet sitt X38 baserte hovedkort. Og i motsetning til de andre ser Supermicro sitt hovedkort, C2SBX, meget interessant ut.

12rb7.jpg

 

Kortet bruker DDR3, har 2x PCI-E x16, 2x PCI-X, 2x PCI og en PCI-E x1 port. Nettverkskontrolleren går på PCI-E og kommer fra Intel. Hvem som har laget lydkortet er uvisst, men kortet skal ellers ha det meste man forventer å finne på et hovedkort. Dette X38 hovedkortet har jeg faktisk lyst på til bruk i en multimedia-maskin. Det ser også ut til å støtte S775 Xeon i tillegg til Core2.

Lenke til kommentar

Nå ser det ut til at workstation-variantene av X38 begynner å komme. Supermicro har akkurat lansert sitt alternativ, og Intel følger hakk i hæl. Har til og med sett et rack-optimalisert hovedkort fra Intel basert på X38 (X38ML). Skulle ikke forundre meg om vi ser et workstation-hk fra Intel basert på X38 ganske snart. Dette lover svært godt. Nå begynner optimismen for X38/X48 å komme tilbake.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Da har også Supermicro sluppet sitt X38 baserte hovedkort. Og i motsetning til de andre ser Supermicro sitt hovedkort, C2SBX, meget interessant ut.

 

Kortet bruker DDR3, har 2x PCI-E x16, 2x PCI-X, 2x PCI og en PCI-E x1 port. Nettverkskontrolleren går på PCI-E og kommer fra Intel. Hvem som har laget lydkortet er uvisst, men kortet skal ellers ha det meste man forventer å finne på et hovedkort. Dette X38 hovedkortet har jeg faktisk lyst på til bruk i en multimedia-maskin. Det ser også ut til å støtte S775 Xeon i tillegg til Core2.

 

Ser ikke så ille ut, mitt hovedankepunkt er at to kortplasser "kastes bort" på PCI-X, og at man fortsatt ikke vet hvorda det ligger ann med x38 og andre ting en skjermkort, pga intels uttalelser om selve chipsettet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ser ikke så ille ut, mitt hovedankepunkt er at to kortplasser "kastes bort" på PCI-X, og at man fortsatt ikke vet hvorda det ligger ann med x38 og andre ting en skjermkort, pga intels uttalelser om selve chipsettet.

 

AtW

Vel, for min del er PCI-X portene midt i blinken, da jeg har en SCSI-kontroller som bruker nettopp PCI-X. Til de kortene jeg kommer til å bruke er kortet fra Supermicro bortimot perfekt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Vel, for min del er PCI-X portene midt i blinken, da jeg har en SCSI-kontroller som bruker nettopp PCI-X. Til de kortene jeg kommer til å bruke er kortet fra Supermicro bortimot perfekt.

 

Ja, det er kanskje greit nok om man kommer borti en brukt kontroller eller noe, så kunne man hatt en ihvertfall. SCSI i dag har for de aller fleste svært få objektive fordeler som forsvarer kostnaden, så det begrenser seg stort sett til de som tar med seg gammel utstyr.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...