Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi bør lage våre egne fly!

Eller kjøp det nye russiske

Tror det heter SU-30

 

Trengs ikke utvikle flyindustri: Slik som USA og dollaren sliter, er det ikke lenge før LM selges sikkert billig... :!:

 

(Hvis ikke så er sikkert svenskene villige til å gå i samtaler med norske arabere...)

 

Nokk et serriøst innlegg fra Joar1004 :no:

 

SAAB bukker nokk under leeenge før LM. har du noen som helst kilder på at LM er på vei mot stupet?

GM har jo vært på vei mot stupet veldig lenge nå men har enda ikke fallt så hva får deg til å tru at et solid selskap som LM skal falle før de blir ferdige med F-35?

 

Eller kjøp det nye russiske

Tror det heter SU-30

 

Kjekt med fly som kan deaktiveres fra Kreml! :roll:

 

Det er sagt mange ganger før. Ingen jagerfly kan deaktiveres fra opprinnelseslandet, hverken F-35 fra USA, SU-30 fra Russland eller Jas Gripen fra sverige har en killswitch i hjemmlandet. Det eneste de kan gjøre er å nekte å levere noen flere oppgraderinger og deler til flyene

Lenke til kommentar
Det er sagt mange ganger før. Ingen jagerfly kan deaktiveres fra opprinnelseslandet, hverken F-35 fra USA, SU-30 fra Russland eller Jas Gripen fra sverige har en killswitch i hjemmlandet. Det eneste de kan gjøre er å nekte å levere noen flere oppgraderinger og deler til flyene

 

O rly.

Hvorfor nektes vi kildekoden da?

Lenke til kommentar
Det er sagt mange ganger før. Ingen jagerfly kan deaktiveres fra opprinnelseslandet, hverken F-35 fra USA, SU-30 fra Russland eller Jas Gripen fra sverige har en killswitch i hjemmlandet. Det eneste de kan gjøre er å nekte å levere noen flere oppgraderinger og deler til flyene

 

O rly.

Hvorfor nektes vi kildekoden da?

Fordi enkelte deler av den er LM's forretningshemmeligheter! Om slike hemmeligheter skulle havne hos fienden ville resutatet være katastrofalt. Det ville fungere som en åpen dør for fienden inn i våre mest moderne våpensystemer. Det er helt naturlig at en produsent av slikt materiell vil søke å beskytte dette til det ytterste.

Lenke til kommentar

Til og med SV innrømmer at F-35 er bedre enn Gripen nå:

 

At det amerikanske flyet ser ut til å være helt klart best, er det ingen tvil om. Jeg vil tro at JAS Gripen i utgangspunktet kunne vært godt nok fly for Norge, men samtidig, i det arbeidet jeg har hatt for å sette meg inn i dette, og etter besøket i Sverige og USA, er det ingen tvil om at det beste flyet er det amerikanske. Spesielt på teknologien rundt jamming og stealth.

http://www.dagbladet.no/2009/04/16/nyheter...litikk/5768079/

 

 

Også verdt å få med seg Regjeringen sine svar på spørsmål fra forsvarskomiteen på Stortinget:

http://www.dagbladet.no/download/Svar240309.pdf

 

edit:

Også spørsmål fra febraur:

http://www.dagbladet.no/download/Svar060309.pdf

 

Legg merke til at Regjeringen går så langt som å si at det er fullstendig uaktuelt å kjøpe Gripen NG selv om forhandlingene med Lockheed Martin skulle ha brutt sammen. Gripen oppfyller rett og slett ikke kravene Norge stiller til et multi-rolle fly.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Til og med SV innrømmer at F-35 er bedre enn Gripen nå:

 

At det amerikanske flyet ser ut til å være helt klart best, er det ingen tvil om. Jeg vil tro at JAS Gripen i utgangspunktet kunne vært godt nok fly for Norge, men samtidig, i det arbeidet jeg har hatt for å sette meg inn i dette, og etter besøket i Sverige og USA, er det ingen tvil om at det beste flyet er det amerikanske. Spesielt på teknologien rundt jamming og stealth.

http://www.dagbladet.no/2009/04/16/nyheter...litikk/5768079/

 

 

Også verdt å få med seg Regjeringen sine svar på spørsmål fra forsvarskomiteen på Stortinget:

http://www.dagbladet.no/download/Svar240309.pdf

 

edit:

Også spørsmål fra febraur:

http://www.dagbladet.no/download/Svar060309.pdf

 

Legg merke til at Regjeringen går så langt som å si at det er fullstendig uaktuelt å kjøpe Gripen NG selv om forhandlingene med Lockheed Martin skulle ha brutt sammen. Gripen oppfyller rett og slett ikke kravene Norge stiller til et multi-rolle fly.

 

Ja det er interessant, for alternativene er ikke mange (noen?). Uansett fremstår Regjeringens valg som solid.

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=new...id=aJ8CwZ9X.GX4

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Til og med SV innrømmer at F-35 er bedre enn Gripen nå:

 

At det amerikanske flyet ser ut til å være helt klart best, er det ingen tvil om. Jeg vil tro at JAS Gripen i utgangspunktet kunne vært godt nok fly for Norge, men samtidig, i det arbeidet jeg har hatt for å sette meg inn i dette, og etter besøket i Sverige og USA, er det ingen tvil om at det beste flyet er det amerikanske. Spesielt på teknologien rundt jamming og stealth.

http://www.dagbladet.no/2009/04/16/nyheter...litikk/5768079/

Men SV er vel fortsatt noen naive komunist elskende anti usa gjeng, som en ikke skal lytte til? Så om de skifter mening betyr vel ikke så mye..

 

(Ikke for å lage konspirasjonsteorier, men det ville jo vært en skandale om et av regjeringspartiene, nå, oppe i alt dette rotet som regjeringen er i nå, topper det med å begynne å krangle om dette også.. -Så det er kanskje ikke så rart at de kom ut med denne erklæingen nå)

Lenke til kommentar

Til og med SV innrømmer at F-35 er bedre enn Gripen nå:

 

At det amerikanske flyet ser ut til å være helt klart best, er det ingen tvil om. Jeg vil tro at JAS Gripen i utgangspunktet kunne vært godt nok fly for Norge, men samtidig, i det arbeidet jeg har hatt for å sette meg inn i dette, og etter besøket i Sverige og USA, er det ingen tvil om at det beste flyet er det amerikanske. Spesielt på teknologien rundt jamming og stealth.

http://www.dagbladet.no/2009/04/16/nyheter...litikk/5768079/

Men SV er vel fortsatt noen naive komunist elskende anti usa gjeng, som en ikke skal lytte til? Så om de skifter mening betyr vel ikke så mye..

Ja det er forsåvidt sant, men det er godt å se at tom. slike partier klarer å la fordommene ligge og la fornuften seire omsider.

Lenke til kommentar

F-35B med bedre ytelser enn forventet i hover-pit testene:

 

http://www.lockheedmartin.com/news/press_r...ound-tests.html

 

The F-35B Lightning II short takeoff/vertical landing (STOVL) variant has demonstrated during testing that it produces excess vertical thrust – more than required to carry out its missions. The tests, conducted on a specially instrumented "hover pit," also validated the performance of aircraft software, controls, thermal management, STOVL-system hardware and other systems.

 

"The performance level measured was absolutely exceptional," said J.D. McFarlan, Lockheed Martin F-35 Air Vehicle lead. "We demonstrated 41,100 pounds of vertical thrust against our requirement of 40,550 pounds.This means we will deliver excellent margin for the vertical landing and short takeoff performance we've committed to our STOVL customers," he said. Those customers include the U.S. Marine Corps, the United Kingdom's Royal Navy and Royal Air Force, and the Italian Navy and Air Force.

 

The F-35B is powered by a single Pratt & Whitney F135 engine driving a Rolls-Royce lift fan. The F135 is the most powerful engine ever flown in a jet fighter.

 

During hover-pit testing, the aircraft is anchored to a metal grate 14 feet above a sloped concrete floor, separating the jet from ground effect and enabling it to simulate free-air flight. Sensors measure thrust and the aircraft's response to pilot inputs. The testing also demonstrates control of the doors associated with the STOVL propulsion system: engine auxiliary inlet, fan inlet, fan exit, roll posts, and doors that open to enable the Rolls-Royce three-bearing swivel duct to articulate and vector engine thrust. In other tests, metal plates are installed atop the hover-pit grate, enabling engineers to observe and chart the outflow of gases from the propulsion system.

 

The testing demonstrates functional operation of all systems required for vertical flight, and measures the installed forces and moments on the aircraft during STOVL operations.The hover-pit tests are the final series of ground tests before airborne STOVL testing begins.

 

"We've demonstrated critical performance such as inlet pressure recovery, pitching moment, rolling and yawing moment, effective vector angles of the exhaust, and control-input response time," said Doug Pearson, vice president of the F-35 Integrated Test Force. "Each of these measurements correlates extremely well with our computer models. The outstanding STOVL performance gives us plenty of confidence to begin in-flight transitions to STOVL-mode flight and ultimately our first vertical landing at the Naval Air Station Patuxent River, Md., this summer."

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Verdt å publisere dette også. :)

 

Hacket seg inn i Pentagons JSF-program

 

http://www.abcnyheter.no/node/87453

 

Dette også. :-)

 

"The Pentagon and Lockheed Martin Corp, its top supplier, both denied a recent Wall Street Journal report that hackers had stolen information about the Pentagon's $300 billion F-35 Joint Strike Fighter project, Reuters reported"

http://www.redorbit.com/news/technology/16...port/index.html

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Kan ikke jeg forstå heller. Vi har ikke et eneste hangarskip, og ikke tror jeg at vi kommer til å få noen heller.

 

F-35A er det beste alternativet. :)

 

Det var vel litt av tankegangen: "Hvor fett hadde det ikke vært om vi hadde hatt et fly som kunne ta av vertikalt" som slo inn.

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...