Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, ting ser veldig bra ut for Kongsberg.

 

Komposittfabrikken kommer til å bli en kjempeinntekt. Det vil også føre til at vi for ny kunnskap, utstyr og kompetanse om kompositt. Det er definitit et viktig materiale i fremtiden. Både Boeing 787 og Airbus A350XWB skal bruke mye kompositt.

 

Kongsberg vil også ha gode muligheter med JSM (Joint Strike Missile) som blir en fly-versjon av NSN (Naval Strike Missile) med mulighet for integrering internt i F-35.

Lenke til kommentar

Også et godt innlegg av tidligere øverstkommanderende i Nord Norge, Einar Smedsvig, i Moss Avis i dag ("Positive ting for vårt nye kampfly"). En kritikk mot Aftenpostens ubalanserte fremstilling av JSF-programmet uten å nevne de positive nyhetene, f.eks. at Obamaregjeringen støtter programmet, at støyproblematikken er mindre enn antatt, at Storbritannia er fullt med i utviklingsfasen og at Italia har godkjent bevilgninger for å oppføre faciliteter for montering og vedlikehold av F-35 fly.

 

"Regjeringens valg av F35 til å erstatte dagens F16 kom ikke helt overraskende på fagmiljøene. Det som overasket de fleste var den klare marginen F35 hadde over konkurrenten JAS Gripen."

 

[..]

 

"Men, allerede nå festner konturene seg av et internasjonalt program og et kampfly, som blir en verdig og svært suksessfull arvtaker til det over 30 år gamle multinasjonale F16 programmet."

Einar Smedsvig, Råde

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Endret av bbolsoy
Lenke til kommentar

Dette viser hvor lite man egentlig har visst blant kritikere og ønsket å formidle om F-35 programmet og nå tegnes det et mye bedre bilde enn tidligere. Føler meg mye mer fornøyd med valget nå enn for et par måneder siden.

 

Så jeg må si meg fornøyd med bruken av skattepengene.

 

At vi ikke satser på STOVL får nå være så, såvidt jeg vet er alltid flystriper noe av det første som ødelegges i et angrep. Så da får vi ikke mye viktig og tidlig forsvarsevne fra våre F-35.

 

Tiden det tar for moderne kortdistanse og mellomdistanse missiler å nå flystripen ift. oppfattelsen om at vi er under et angrep og scramble for å få flyene opp i luften, tja.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dette viser hvor lite man egentlig har visst blant kritikere og ønsket å formidle om F-35 programmet og nå tegnes det et mye bedre bilde enn tidligere. Føler meg mye mer fornøyd med valget nå enn for et par måneder siden.

 

Så jeg må si meg fornøyd med bruken av skattepengene.

 

At vi ikke satser på STOVL får nå være så, såvidt jeg vet er alltid flystriper noe av det første som ødelegges i et angrep. Så da får vi ikke mye viktig og tidlig forsvarsevne fra våre F-35.

 

Tiden det tar for moderne kortdistanse og mellomdistanse missiler å nå flystripen ift. oppfattelsen om at vi er under et angrep og scramble for å få flyene opp i luften, tja.

 

I en slik situasjon så vil jeg anta at samtlige flyvedyktige F35 allerede vil være i lufta og bli skutt ned lenge før flystripene blir bombet :p

Lenke til kommentar
Dette viser hvor lite man egentlig har visst blant kritikere og ønsket å formidle om F-35 programmet og nå tegnes det et mye bedre bilde enn tidligere. Føler meg mye mer fornøyd med valget nå enn for et par måneder siden.

 

Så jeg må si meg fornøyd med bruken av skattepengene.

 

At vi ikke satser på STOVL får nå være så, såvidt jeg vet er alltid flystriper noe av det første som ødelegges i et angrep. Så da får vi ikke mye viktig og tidlig forsvarsevne fra våre F-35.

 

Tiden det tar for moderne kortdistanse og mellomdistanse missiler å nå flystripen ift. oppfattelsen om at vi er under et angrep og scramble for å få flyene opp i luften, tja.

 

Tja, hvis en fiende klarer å ta ut alle norges flystriper tror du ikke kampen er tapt da uansett og alle F35 allerede er skutt ned?

Lenke til kommentar
Tja, hvis en fiende klarer å ta ut alle norges flystriper tror du ikke kampen er tapt da uansett og alle F35 allerede er skutt ned?

 

Kan jo snu på flisa og si at om Norge klarer å ta ut alle fiendens flystriper, hva så? :-)

 

Personlig er ikke bekymret. Med F-35 ligger vi an til å få nordens beste luftforsvar og ligge helt i teten med våre fremste allierte. Og for kanskje første gang har vi et kampfly som er bedre enn noe f.eks. Russland kan produsere og eksportere på en god stund.

 

Her er eksempel på to av teknologiene som vil gjøre F-35 til et ytterst slagkraftig våpensystem også mot missiler:

 

 

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Tja, hvis en fiende klarer å ta ut alle norges flystriper tror du ikke kampen er tapt da uansett og alle F35 allerede er skutt ned?

 

Kan jo snu på flisa og si at om Norge klarer å ta ut alle fiendens flystriper, hva så? :-)

 

Personlig er ikke bekymret. Med F-35 ligger vi an til å få nordens beste luftforsvar og ligge helt i teten med våre fremste allierte. Og for kanskje første gang har vi et kampfly som er bedre enn noe f.eks. Russland kan produsere og eksportere på en god stund.

 

Her er eksempel på to av teknologiene som vil gjøre F-35 til et ytterst slagkraftig våpensystem også mot missiler:

 

 

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Finnes det noen fiender som har et så mye svakere luftforsvar enn Norge?

Lenke til kommentar
Finnes det noen fiender som har et så mye svakere luftforsvar enn Norge?

 

Det blir jo litt forenkling, men F-35 er det første 5. generasjonsflyet på det internasjonale markedet. Taktiske luftkampsimuleringer, tilsvarende det Norge har gjennomført, viser at F-35 vil gjøre jobben til i hvert fall 4-5 av dagens mest avanserte fly.

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Personlig er ikke bekymret. Med F-35 ligger vi an til å få nordens beste luftforsvar og ligge helt i teten med våre fremste allierte. Og for kanskje første gang har vi et kampfly som er bedre enn noe f.eks. Russland kan produsere og eksportere på en god stund.

 

Tja det er vel ikke så veldig lenge til russland gjør sin første testflyging av PAK-FA (de har vel utalt at de har kommet ganske langt på utvikling og driver og ferdigstiller et fly).

Og etterhvert FGFA som blir utviklet til det indiske luftvåpenet som et sammarbeid mellom india og russland

Så er det vel bare og vente og se hvor bra disse flyene blir i forrhold til F-35 og F-22

 

 

Og kineserene driver jo og utvikler J-XX og J-14 som også er 5 generasjon stealthfly

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Personlig er ikke bekymret. Med F-35 ligger vi an til å få nordens beste luftforsvar og ligge helt i teten med våre fremste allierte. Og for kanskje første gang har vi et kampfly som er bedre enn noe f.eks. Russland kan produsere og eksportere på en god stund.

 

Tja det er vel ikke så veldig lenge til russland gjør sin første testflyging av PAK-FA (de har vel utalt at de har kommet ganske langt på utvikling og driver og ferdigstiller et fly).

Og etterhvert FGFA som blir utviklet til det indiske luftvåpenet som et sammarbeid mellom india og russland

Så er det vel bare og vente og se hvor bra disse flyene blir i forrhold til F-35 og F-22

 

Og kineserene driver jo og utvikler J-XX og J-14 som også er 5 generasjon stealthfly

 

Det er riktig, skjønt fagmiljøene er stort sett enige om at F-35 vil hamle opp med disse bla. på grunn av bedre stealth, avionikk, sensorer og våpen. Kineserene er man ikke særlig bekymret for da de teknologisk enda har mye å ta igjen.

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Hvordan vet du hva Russland har av våpen og krigsmateriell? Tipper de har langt flere enn det du lister opp der. Russland er en stormakt og vil helst forbli det tror jeg. Et stusselig antall som 1000 jagere og 1000 bombere er ikke så mye i forhold til størrelsen på landet.

 

Og en mengde alene har aldri vunnet noen krig, selvsagt hjelper det jo litt.

Lenke til kommentar
Det er riktig, skjønt fagmiljøene er stort sett enige om at F-35 vil hamle opp med disse bla. på grunn av bedre stealth, avionikk, sensorer og våpen. Kineserene er man ikke særlig bekymret for da de teknologisk enda har mye å ta igjen.

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

Hehe, ja, ifølge de flymiljøene så er det ikke mye som ikke F-35 kan gjøre.. Hvis de får rett i halvparten av det som de hevder, så skal vi kunne sove trygt fremover. F-35 skal jo hamle opp med alt som kommer til å bli produsert de neste 35 årene, det være seg fly, båter, missiler radarer og være usårbart. "History will prove..osv" -At dette har blitt sagt om de fleste "neste generasjons" våpen siden steinøksa ble oppfunnet, som alle vet, er ikke steinøksa så dominerende lenger på slagmarken. Dette faktum ser ikke ut til å påvirke de hyppig siterte "flymiljøene" i særlig grad...

 

Jeg tror vi skal vente å se til flyet lander her i Norge, og faktisk får se hva vi får levert, før vi spretter sjampisen. Skal vi tro LM/F35-fansen og Regjeringen ligger det ann til å bli et av verdenhistoriens beste og "billigste" våpen kjøp! Spesielt med tanke på at USA gir oss en spesialpris som ligger langt under alle andre lands tilbud for tilsvarende fly.

Lenke til kommentar
Jeg tror vi skal vente å se til flyet lander her i Norge, og faktisk får se hva vi får levert, før vi spretter sjampisen. Skal vi tro LM/F35-fansen og Regjeringen ligger det ann til å bli et av verdenhistoriens beste og "billigste" våpen kjøp! Spesielt med tanke på at USA gir oss en spesialpris som ligger langt under alle andre lands tilbud for tilsvarende fly.

 

Det er ingen spesialpris for Norge, implisitt at det er snakk om særbehandling. Basisprisen på F-35 er den samme for alle partnerlandene. Forskjellene ligger stort sett i antallet, når de skal kjøpes, våpen og utstyrssammensetning, samt "oppetiden" eller beredskapsnivået de ulike landene ønsker på flyene.

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...