Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner ikke at denne diskusjonen fortsatt pågår. Gripen var ikke det beste valget, punktum slutt.

 

Kan fort bli det beste valget når kongressen legger ned F-35 prosjektet :p

Det kommer ikke til å skje.

Da er det større sannsynlighet for at SAAB går konkurs.

Lenke til kommentar
Hehe, jo jo..

Det går vel ganske klart frem av rapporten at GAO analyser sier i klar tekst at mer eller mindre hele prosjektet kommer til å gå ad skogen hvis det ikke settes inn en rekke tiltak. Og at det da kommer til å koste så mye som pressen sier at det kommer til å koste...

 

Jeg er er ikke sikker på hva du mener med "åt skogen", men GAO gjør to overordnede anbefalninger som DoD imøtekommer. Ser man nøyere etter peker DoD faktisk på en svakhet ved et av tiltakene, noe GAO sier seg enig i. Det viser at GAO også kan ta feil.

 

En forklaring på ditt spørsmål om "agendaer" er at europeisk flyindustri kjemper for livets rett. F-16 tok nesten hele kaka på 1980 og 1990-tallet og JSF kan bli et nådestøt. Noe av forklaringen ligger i ineffektviteten og ulike politiske målsetninger i EU. Hvorfor er f.eks. Eurofighter dyr? Bla. fordi den har fire produksjonslinjer i ulike land, et politisk valg for å holde på arbeidsplasser. Samtidig vet man at ut av asken spirer det nytt liv.

 

Akkurat, så du påstår med dette at Storbritannia har knyttet seg til JSF ved å investere halve verdien av kronjuvelene sine for å bli en av to primær samarbeidspartner, MEN egentlig gjør de dette for å torpedere JSF programmet for å redde Eurofighter? Hmm, interesant teori. (Enig i dine betrakninger om EU foresten...)

 

Jeg sier vel ikke akkurat det. :-)

 

En annen er at ikke alle er like overbevist om at 5. generasjonsflyene faktisk representerer noe nytt og føler seg på tryggere grunn ved å satse på noe velkjent. Personlig velger jeg å høre på de som ser fremover.

 

Sant nok, men ikke for en hver pris...

 

Enig der, men erfaringene med F-104 og F 16-kjøpet tyder på at vi har gjort er riktig valget.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Siden vi tydeligvis er nødt til å kjøpe Amerikansk, burde kanskje heller satse på Boing sin "nyskapning" F-15SE... :D

All den tid USA faktisk lager det beste flyet for Norske forhold så bør vi selvfølgelig kjøpe amerikansk, men jeg kan ikke se at F15E skulle være noen erstatning for F35.

 

Joar1004 sikter til F-15 Silent Eagle, hvor Boeing bla. har bygget om de eksterne fueltankene til våpenrom:

 

 

1bd0b648-11a2-42fb-9a18-544d3a0d672c.Large.jpg

 

Boeing sikter seg inn på de land som ikke kan anskaffe F-22 eller F-35, eller har F-15 fra før. Løsningen gjør F-15 mer stealthy, men flyet har så stor signatur i utgangspunktet at effekten er relativt begrenset i forhold til f.eks. F-35. Men det er en kostnadseffektiv måte å redusere signaturen på og helt sikkert noe som vil komme på flere flytyper.

 

Mer informasjon ved Aviation Week:

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defen...68-f360585163ad

 

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defen...78-a49977a917f5

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Joar1004 sikter til F-15 Silent Eagle, hvor Boeing bla. har bygget om de eksterne fueltankene til våpenrom:

Boeing sikter seg inn på de land som ikke kan anskaffe F-22 eller F-35, eller har F-15 fra før. Løsningen gjør F-15 mer stealthy, men flyet har så stor signatur i utgangspunktet at effekten er relativt begrenset i forhold til f.eks. F-35. Men det er en kostnadseffektiv måte å redusere signaturen på og helt sikkert noe som vil komme på flere flytyper.

Ok, da gir det litt mer mening. Men dersom man først vurderer et slikt fly skulle man jo tro at feks. Gripen ville være en svært god, om ikke bedre, konkurrent??

Lenke til kommentar
Joar1004 sikter til F-15 Silent Eagle, hvor Boeing bla. har bygget om de eksterne fueltankene til våpenrom:

Boeing sikter seg inn på de land som ikke kan anskaffe F-22 eller F-35, eller har F-15 fra før. Løsningen gjør F-15 mer stealthy, men flyet har så stor signatur i utgangspunktet at effekten er relativt begrenset i forhold til f.eks. F-35. Men det er en kostnadseffektiv måte å redusere signaturen på og helt sikkert noe som vil komme på flere flytyper.

Ok, da gir det litt mer mening. Men dersom man først vurderer et slikt fly skulle man jo tro at feks. Gripen ville være en svært god, om ikke bedre, konkurrent??

 

Det tror jeg, men det er to fly med ulike roller og markeder. Gripen mindre og rimeligere, og er nok en bedre dogfighter. F-15 kan ta mengder med våpen og fuel, har en svær radar og er romslig mht. til avionikk.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Er forsåvidt enig i det Bolsøy, det virker bare som om F-35 er for lite ferdig som prosjekt ennå. Modifiserte F-15 da?

Du er klar over at det allerede per januar 2009 var 6 stk. F-35 maskiner ferdige, og ytterligere 17 i produksjon (hvorav 13 er pre-produksjonsfly, og 4 produksjonsfly som skal bli de første operative maskinene?

 

Programmet er i god rute til å levere de første operative flyene til USA i 2010.

Lenke til kommentar
Da forstår jeg ikke problemet med å prissette ovenfor Norge og hele saken virker uryddig.

 

Litt av forklaringen ligger nok i at JSF-programmet er historiens største forsvarsprogram med en stor global leverandørkjede og mange internasjonale partnere. Det er mye forhandlinger som skal til før et pristak kan settes. Men dette har vi gode erfaringer med fra F-16, hvor EPAF-landene og USA forhandlet frem en tilsvarende "not to exceed price".

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Er forsåvidt enig i det Bolsøy, det virker bare som om F-35 er for lite ferdig som prosjekt ennå. Modifiserte F-15 da?

 

Jeg er jo en flyentusiast og hadde ikke hatt noe i mot å sett F-15 her til lands. Men jeg deler oppfattningen til Forsvaret og USAs forsvarsgrener, som ikke vil ha flere 4. genererasjonsfly. Det er alltid en viss risiko ved å satse på fremtidsrettet teknologi, men vi gjorde det samme med F-86, F-104 og F-16 og har hatt meget gode erfaringer med det.

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...