Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Tenkt litt på Nordnet sitt Superfond også, det har 0% i forvaltningshonorar. 

Har ikke holdt på så lenge, men ser ut til å gjøre det bra nå i starten i hvert fall.

ivpmTeZ.png

 

Forvaltningshonoraret her bør jo nevnes også.

DNB Global - 1,4%

DNB Global Indeks - 0,3%

KLP AksjeNorge - 0,75%

FORTE Trønder - 2%(!)

Nordnet Superfondet Norge - 0%

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkt litt på Nordnet sitt Superfond også, det har 0% i forvaltningshonorar. 

Har ikke holdt på så lenge, men ser ut til å gjøre det bra nå i starten i hvert fall.

ivpmTeZ.png

 

Forvaltningshonoraret her bør jo nevnes også.

DNB Global - 1,4%

DNB Global Indeks - 0,3%

KLP AksjeNorge - 0,75%

FORTE Trønder - 2%(!)

Nordnet Superfondet Norge - 0%

 

Men det er vel kun aksjer på Oslo Børs? I så fall ville jeg holdt meg langt unna. 

Lenke til kommentar

Er det noen ulemper med å kjøpe seg inn i det samme fondet over tid? Jeg har hørt at når man realiserer pengene så er det de andelene man kjøpte først som blir solgt først. Siden man betaler 27% skatt på gevinster, er det ikke lønnsomt å selge de første andelen man kjøpte sist?

Jo, det er sant. Etter noen år kan det være en idé å begynne å sette nye penger i et nytt fond, så man slipper å selge de eldste fondsandelene hvis man skulle trenge litt penger.

 

I Norge er det så vidt jeg vet ikke mulig å velge hvilke andeler man vil selge.

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

Lenke til kommentar

 

Er det noen ulemper med å kjøpe seg inn i det samme fondet over tid? Jeg har hørt at når man realiserer pengene så er det de andelene man kjøpte først som blir solgt først. Siden man betaler 27% skatt på gevinster, er det ikke lønnsomt å selge de første andelen man kjøpte sist?

Jo, det er sant. Etter noen år kan det være en idé å begynne å sette nye penger i et nytt fond, så man slipper å selge de eldste fondsandelene hvis man skulle trenge litt penger.

 

I Norge er det så vidt jeg vet ikke mulig å velge hvilke andeler man vil selge.

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

 

 

Da tenkte jeg riktig. Jeg får finne et alternativ til DNB Global Indeks som er minst like billig.

 

KLP AksjeVerden Indeks og Storebrand Indeks Alle Markeder er vel hete kandidater.

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

 

Hvorfor? 

 

Ekstrem risiko. Men hvis det er det man vil ha så er det jo greit. 

 

Jeg trodde litt av poenget med indeksfond var å spre risiko. 

 

Er det egentlig så risikabelt om man setter penger i forskjellige næringer?

Jeg ser vel egentlig på Norge som ett av de mest stabile og forutsigbare landene rent økonomisk.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor? 

 

Ekstrem risiko. Men hvis det er det man vil ha så er det jo greit. 

 

Jeg trodde litt av poenget med indeksfond var å spre risiko. 

 

Er det egentlig så risikabelt om man setter penger i forskjellige næringer?

Jeg ser vel egentlig på Norge som ett av de mest stabile og forutsigbare landene rent økonomisk.

 

 

Norge er et lite og svært sårbart land. 

Lenke til kommentar

 

Ikke helt enig i det

 

Merkelig. Du mener at Norge er et stort land hvis økonomi ikke avhenger betydelig av svingninger i verdensøkonomien?

 

Jeg mener Norge er ett mindre sårbart land. 

Jeg tror det er mindre sjanse for at vi ser store svingninger i markedet her hjemme enn feks i USA, der vil jeg påstå at økonomien er mer uforutsigbar. 

 

Jeg vil ikke si at det er en ekstrem risiko å plassere penger i ett fond med aksjer på Oslo Børs. 

I hvert fall ikke om man er litt våken i timen å følger med. Og det regner jeg med de som er aktive på Nordnet gjør.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

For å få det på det rene, det å "ikke være helt enig" er ikke det samme som å være uenig.

Og jeg mener at det ikke er ekstrem risiko å investere i ett fond som kun har aksjer på OBX. 

 

Ser poenget med at fond er for å minke risikoen, så derfor er det naturlig å spre investeringene sine. 

 

Vil heller si det er merkelig å si at det er en ekstrem risiko, det ville jeg heller sagt om du vurderte å putta alle pengene i det nye selskapet til en kompis av deg. 

 

Nå er jo dette forsåvidt en tråd om bare Fond da, så i ett fonds perspektiv er det en høyere risiko så klart. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

 

Ikke helt enig i det

 

Merkelig. Du mener at Norge er et stort land hvis økonomi ikke avhenger betydelig av svingninger i verdensøkonomien?

 

Du har rett i at Oslo Børs avhenger betydelig av svingninger i verdensøkonomien. Faktisk sjekket jeg i stad ulike 12-måneders segmenter mellom S&P og OSEBX og så at korrelasjonen var stort sett mellom 0.70 til 0.95 de siste 4-5 årene. Det betyr derimot ikke at Oslo Børs er risky, heller det motsatte. Hvis du ønsker noe som ikke avhenger betydelig av svingninger i verdensøkonomien så putter man heller pengene i et eller annet random, som en liten sektor, uland eller whatever. Ting som er uavhengig av verdensøkonomien.

Lenke til kommentar

Er uland uavhengige av verdensøkonomien?

 

Nei, men aksjemarkedet i underutviklede markeder svinger annerledes. Frontier markets har mye lavere korrelasjon med developed markets enn emerging markets.

 

 

Når det kommer til diskusjonen rundt Norge, så har jo Oslo Børs uten tvil hatt en høyere risiko enn f.eks. S&P 500. Dere virker å blande det at staten Norge har en stabil økonomi vs andre med hvordan aksjemarkedene svinger som er noe heeelt annet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Ikke helt enig i det

 

Merkelig. Du mener at Norge er et stort land hvis økonomi ikke avhenger betydelig av svingninger i verdensøkonomien?

 

 

I hvert fall ikke om man er litt våken i timen å følger med. Og det regner jeg med de som er aktive på Nordnet gjør.

 

Er det noe som tyder på at det er noe å tjene på å være våken i timen, da?

 

Mener du å selge seg ut når økonomien ser usikker ut og kjøpe seg inn igjen når økonomien ser mer stabil ut?

Lenke til kommentar

I Norge er det så vidt jeg vet ikke mulig å velge hvilke andeler man vil selge.

Anonymous poster hash: 7a253...e09

 

 

Gikk nå inn for å kjøpe flere andeler i DnB Global Indeks. Fikk da opp muligheten til å opprette ny fondskonto, selv om jeg kjøper andeler i samme fond som jeg har fra før av. Det innebærer kanskje at det er mulig å styre hvilke andeler man selger likevel, ved å opprette nye fondskontoer med jevne mellomrom?

Lenke til kommentar

 

I hvert fall ikke om man er litt våken i timen å følger med. Og det regner jeg med de som er aktive på Nordnet gjør.

 

 

 

Er det noe som tyder på at det er noe å tjene på å være våken i timen, da?

 

Mener du å selge seg ut når økonomien ser usikker ut og kjøpe seg inn igjen når økonomien ser mer stabil ut?

 

Ja, siden det fondet det er snakk om her har 95% av aksjene på Oslo Børs, så skulle det på sikt bli noe uroligheter her ville jeg i så fall ha flyttet pengene til ett annet fond som er mer spredd. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...