Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at økt diversifisering også gir mindre avkastning.

 

Dette er ikke riktig. Diversifisering gir lavere risiko. Høyere risiko er ikke det samme som høyere avkastning. Høyere risiko kan bety høyere avkastning, men det kan også bety lavere avkastning. Det er derfor det er - risiko :-P

Det er ikke engang alltid sikkert at høyere risiko i gjennomsnitt, over tid, betyr høyere avkastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt lyst til å begynne med kjøp og salg av aksjer. Nå i begynnelsen - mens jeg går på skole - får jeg nøye meg med fond. (Ikke at fond er "dårligere" enn aksjer; det er bare det at jeg ikke har tid og ressurser til aksjer akkurat nå. Og så er fond en grei måte å komme igang på!) 

 

Jeg går for tiden på skole, og har ikke noe inntekt annet enn lån fra lånekassen. Planen er å sette de hundrelappene jeg har til overs hver mnd. inn på fondskonto, (Eller bruker man begrepet "kjøpe fond"?) i stedet for å sette de inn på sparekonto. Kan dette lønne seg? Er bare snakk om noen hundrelapper i måneden.

Jeg er selvfølgelig klar over at det er større risiko å ha pengene i fond enn sparekonto, men det er også større fortjeneste hvis det først går i pluss, vil jeg anta. 

 

De som driver profesjonelt med kjøp og salg av aksjer/fond, investerer vanligvis flere tusen kr. om gangen. Vil det altså lønne seg å sette inn et par hundrelapper i måneden?

 

Dette er penger jeg ønsker å investere over en lengre periode (Flere år). Når jeg kommer ut i arbeid vil jeg fortsette å sette penger inn på denne fondskontoen. Disse hundrelappene er altså bare en begynnelse. 

 

Hva sier dere? Er det smart å sette de inn på en fondskonto, eller burde jeg fortsette å ha pengene på sparekonto?  :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg er ny i forumet, og nybegynner i aksjefond sammenheng. Vi er gjeldsfri, og har en del midler som vi skal spytte inn i aksjefond. I tillegg vil vi månedlig sette inn for å unngå toppene når vi investerer.

 

Har opprettet fondskonto i Skandiabanken. Jeg er fast leser av Dine Penger, og følger med på fondsoversikten der. Som første investering har jeg satt inn et mindre beløp på Forte Trønder (terningkast 6). Er det andre fond dere vil spesielt anbefale foran andre?

 

Vi har lang sparehorisont, 15-20 år.

Endret av omarvi00
Lenke til kommentar

Kjør på! Bedre å starte smått, enn å ikke starte i det hele tatt.

 

Takker for svar! 

 

Er det bedre å investere alt på et fond, eller fordele det utover på 2-3 fond?

Jeg har vært bruker på nordnet.no i noen år nå, uten å egentlig ha vært så veldig aktiv (Var en periode jeg prøvde meg litt på Funcom)

Er det mulig å aktivere "Totrinnsbekreftelse/verifisering" på Nordnet (BankID, kodebrikke, etc)? Er litt usikker på om jeg tør å ha stående penger der hvis de ikke støtter dette.

 

Jeg ser at det er mulig å bruke BankID, men er det mulig å deaktivere vanlig innlogging med brukernavn og passord?

Endret av After8
Lenke til kommentar

Er det bedre å investere alt på et fond, eller fordele det utover på 2-3 fond?

...

Jeg ser at det er mulig å bruke BankID, men er det mulig å deaktivere vanlig innlogging med brukernavn og passord?

 

 

Å putte alt inn i KLP AksjeVerden kan være en veldig god plan, men det høres ut som du opererer med så små beløp at det ikke har så mye å si, og at læring kanskje også kan være et mål i seg selv. Det hender det skrives interessante ting på Shareville, Nordnet sin sosiale nettplatform. 

 

 

Vi har lang sparehorisont, 15-20 år.

 

Min mening er at med så lang tidshorisont er det lite sannsynlig man klarer å plukke aktive fond som kan slå indeks over hele tidsperioden. Bruk av aktive fond fordrer da en viss mengde vedlikehold av porteføljen. Slik skattereglene er nå må man da enten investere via kapitalforsikringskonto (zerokonto, Unit Link osv) noe som innebærer å gi slipp på skjermingsfradraget, eller man risikerer å måtte skatte av gevinst hvis man vil selge seg ut av et aktivt fond som da man kjøpte det såg bra ut uten at det har levert.

 

Passiv sparing med månedlige trekk til hovedsaklig globale indeksfond på regulær aksjefondskonto (eller aksjesparekonto når det kommer), blir fort en veldig god strategi. Unntaket er for folk som har spesiell kompetanse på feltet, eller som er interessert i å ha det som hobby. Og da skal man ha ganske mye penger før man kan forvente å få mye igjen i form av timebetaling til den tida man bruker på aksjer.

 

Og: Det de aller fleste småsparere gjør feil er å kjøpe dyrt og selge billig. Aksjemarkedet nå er på all-time-high, og det er mye global usikkerhet. Det kan være lurt å på forhånd tenke gjennom hva man skal gjøre hvis aksjeindeksene på nytt begynner å falle tosifra antall prosent på en dag.

Lenke til kommentar

 

Forte Trønder-festen kan være over for denne gang, DNB Global er et bra fond.

Å tror du de ikke klarer å fortsette? 

Gjorde det jo så bra i fjor. 

 

 

Carnegie Småbolag var 2015 sin store vinner med over 50% oppgang, hvis jeg husker riktig. Det siste året har det fondet gjordt 7,6%, dårligere enn svenske indeksfond og mye dårligere enn globale og norske indeksfond.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det bedre å investere alt på et fond, eller fordele det utover på 2-3 fond?

...

Jeg ser at det er mulig å bruke BankID, men er det mulig å deaktivere vanlig innlogging med brukernavn og passord?

 

 

Å putte alt inn i KLP AksjeVerden kan være en veldig god plan, men det høres ut som du opererer med så små beløp at det ikke har så mye å si, og at læring kanskje også kan være et mål i seg selv. Det hender det skrives interessante ting på Shareville, Nordnet sin sosiale nettplatform. 

 

 

Takker for svar! Det var ikke en dum idé å se på dette som læring nei :) Får følge med på Shareville. Ser også fram til 1. februar, da er det nemlig tid for Aksje-nm 2017.

 

Akkurat nå står det mellom KLP AksjeVerden og Alfred Berg Gambak (Første plass i Norge på Nordnets topp 30-liste)

KLP har en avkastning på 17,2% på 5 år, mens Alfred har en avkastning på 21,% på 5 år.

 

 

 EYK7F5l.png

Grønn: KLP AksjeVerden

Blå: Alfred Berg Gambak

 

Hvilken ville du ha gått for?

 

Jeg antar at jeg må betale kurtasje på fond også, og ikke bare aksjer?

Lenke til kommentar

Og: Det de aller fleste småsparere gjør feil er å kjøpe dyrt og selge billig. Aksjemarkedet nå er på all-time-high, og det er mye global usikkerhet. Det kan være lurt å på forhånd tenke gjennom hva man skal gjøre hvis aksjeindeksene på nytt begynner å falle tosifra antall prosent på en dag.

Vel, det er nok noe sannhet i det. Men hvis man venter på at det skal bli "billig", så risikerer man å aldri komme seg inn på markedet.

 

Problemet er slik jeg ser det, at folk ikke ikke tålmodighet til å vente på avkastningen som kommer i rykk og napp. Noen ganger må man vente i ÅREVIS. Jeg er enig i at markedet har gått mye og at det er mulig at avkastningen fremover blir laber. Men det er ikke dermed sagt at det vil komme noe bedre tidspunkt enn i dag å investere på i fremtiden. Sparing bør derfor begynne i dag, selv om markedet muligens er dyrt.

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

Lenke til kommentar

 

 

Er det bedre å investere alt på et fond, eller fordele det utover på 2-3 fond?

...

Jeg ser at det er mulig å bruke BankID, men er det mulig å deaktivere vanlig innlogging med brukernavn og passord?

 

Å putte alt inn i KLP AksjeVerden kan være en veldig god plan, men det høres ut som du opererer med så små beløp at det ikke har så mye å si, og at læring kanskje også kan være et mål i seg selv. Det hender det skrives interessante ting på Shareville, Nordnet sin sosiale nettplatform.

Takker for svar! Det var ikke en dum idé å se på dette som læring nei :) Får følge med på Shareville. Ser også fram til 1. februar, da er det nemlig tid for Aksje-nm 2017.

 

Akkurat nå står det mellom KLP AksjeVerden og Alfred Berg Gambak (Første plass i Norge på Nordnets topp 30-liste)

KLP har en avkastning på 17,2% på 5 år, mens Alfred har en avkastning på 21,% på 5 år.

 

 

EYK7F5l.png

Grønn: KLP AksjeVerden

Blå: Alfred Berg Gambak

 

Hvilken ville du ha gått for?

 

Jeg antar at jeg må betale kurtasje på fond også, og ikke bare aksjer?

Ikke kurtasje, men løpende forvaltningsavgift. 0,3% på klp og 1,8% + resultatbasert avgift på opptil 10% på det andre.

 

Lett valg.

Endret av sungun
Lenke til kommentar

Ikke kurtasje, men løpende forvaltningsavgift. 0,3% på klp og 1,8% + resultatbasert avgift på opptil 10% på det andre.

Lett valg.

 

Jeg må bare spørre i tilfelle jeg misforstår nå:

 

KLP har en løpende forvaltningsavgift på 0,3%. Er dette en månedlig/årlig avgift, eller en avgift du må betale hver gang du setter inn penger på fondskontoen? Hos Alfred er det altså 1,8%, i tillegg til resultatbasert avgift på opptil 10%. Det vil altså si at jo bedre de gjør det, jo mer avgift må jeg betale; hvis jeg forstår det riktig?

Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre i tilfelle jeg misforstår nå:

 

KLP har en løpende forvaltningsavgift på 0,3%. Er dette en månedlig/årlig avgift, eller en avgift du må betale hver gang du setter inn penger på fondskontoen? Hos Alfred er det altså 1,8%, i tillegg til resultatbasert avgift på opptil 10%. Det vil altså si at jo bedre de gjør det, jo mer avgift må jeg betale; hvis jeg forstår det riktig?

Gambak tar 10% av verdistigningen, men minimum på 1,8% og maksimum 5% av gjennomsnittlig forvaltningskapital ser det ut som for meg.

 

Jeg er absolutt ikke fan av denne kostnadsstrukturen. Den oppmuntrer til å ta høy risiko siden nedsiden er begrenset til 1,8% og den er meget kjip når markedet som helhet går bra da den ikke er knyttet til noen indeks, men bare til absolutt avkastning.

 

Forvaltningsavgiften trekkes hver dag. Du ser den ikke hos megleren, men bare i rapporten til fondet såvidt jeg vet.

Beregnes som oftest hver dag, ja, i den forstand at du alltid ser netto tall etter kostnader på nettsider osv. Men jeg tviler på at det belastes daglig siden man da kan ende opp med tilbakebetaling osv hvis man har en slik kostnadsstruktur. Prosentsatsen er jo så klart årlig. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...