Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Se min redigering.

 

Edit:

 

Forøvrig er det vel ingen grunn til å kun basare seg på børsnoteringer om man skal lage en verdensindeks?

 

Jo, det er all grunn til å basere seg utelukkende på børsnoterte aksjer når man skal lage en indeks over aksjer. Et aksjefond skal jo reflektere verdens aksjemarkeder, ikke verdens økonomier. Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Amerikanske (og europeiske) selskaper har masse virksomhet utenfor sine egne land, så det er delvis derfor de er så dominerende. Du får ta litt del i utviklingen i resten av verden likevel gjennom de globale selskapene.

 

Men rikdom og økonomisk virksomhet er sterkt konsentrert i vesten og et par land i sør-øst asia, og mange blir overrasket over hvor drastiske disse forskjellene er. 

Lenke til kommentar

Prinsipielt; ja.

 

De brede globale indeksene måler et _relevant marked_ for en global (implisitt stor) institusjonell investor (som hovedsakelig er brukerne av MSCI, FTSE etc sine indekser).

 

Da må man nødvendigvis luke ut pluttiplottene i Johannesburg, Saudi Arabia osv samt luke ut kapital som ikke er i sirkulasjon.

Så det heter altså "Global" indeks på grunn av investorene, ikke eierandelene? Det høres svært villedende ut.

Lenke til kommentar

 

 

 

Se min redigering.

 

Edit:

 

Forøvrig er det vel ingen grunn til å kun basare seg på børsnoteringer om man skal lage en verdensindeks?

Jo, det er all grunn til å basere seg utelukkende på børsnoterte aksjer når man skal lage en indeks over aksjer. Et aksjefond skal jo reflektere verdens aksjemarkeder, ikke verdens økonomier.

Så i din verden er alle aksjer børsnoterte?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Se min redigering.

 

Edit:

 

Forøvrig er det vel ingen grunn til å kun basare seg på børsnoteringer om man skal lage en verdensindeks?

Jo, det er all grunn til å basere seg utelukkende på børsnoterte aksjer når man skal lage en indeks over aksjer. Et aksjefond skal jo reflektere verdens aksjemarkeder, ikke verdens økonomier.

Så i din verden er alle aksjer børsnoterte?

 

Det finnes ingen verdensindekser a la markedsporteføljer, og MSCI World vil være den beste duplikaten av den teoretiske verdensindeksen.

Lenke til kommentar

 

Man skulle jo tro det var gitt av navnet på fondet.

Helt sant, men sånn er det altså ikke. Men nå svinger de ekstremt likt da.

Derav min kommentar som startet det hele:

 

Sjekk indeksen først. Flere indeksfond er overvektet i f.eks. USA, selv on de heter "verden".

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Se min redigering.

 

Edit:

 

Forøvrig er det vel ingen grunn til å kun basare seg på børsnoteringer om man skal lage en verdensindeks?

Jo, det er all grunn til å basere seg utelukkende på børsnoterte aksjer når man skal lage en indeks over aksjer. Et aksjefond skal jo reflektere verdens aksjemarkeder, ikke verdens økonomier.
Så i din verden er alle aksjer børsnoterte?

Det finnes ingen verdensindekser a la markedsporteføljer, og MSCI World vil være den beste duplikaten av den teoretiske verdensindeksen.

Men det burde det kanskje gjøre?

Lenke til kommentar

 

...MSCI World vil være den beste duplikaten av den teoretiske verdensindeksen.

Njei, strengt tatt (av MSCI sine) så dekker vel ACWI, altså Developed pluss Emerging, mer enn World. Men det er billigere å replikere World for et indeksfond.

 

Stemmer det. Har i hvert fall ikke vært borti norske fond som bruker den som referanseindeks. 

Lenke til kommentar

 

Derav min kommentar som startet det hele:

 

 

Sjekk indeksen først. Flere indeksfond er overvektet i f.eks. USA, selv on de heter "verden".

Her misbruker du ordet "overvektet" er det vi har poengtert.

Kan ikke se at jeg har misbrukt det. Jeg har lagt frem kilder på at USAs BØRSER står for 40% av verdens samlede børskapitalisering. De indeksfond jeg har sett er dermed overvektet med 50%. Det er hvis vi da tar det for gitt at verdens børser, og bare dem, faktisk er hele verden. Noe det heller ikke er.

 

Derfor burde man sjekke eierandelene i et fond og ikke kun stole på navnet.

Lenke til kommentar

 

 

Derav min kommentar som startet det hele:

 

Sjekk indeksen først. Flere indeksfond er overvektet i f.eks. USA, selv on de heter "verden".

Her misbruker du ordet "overvektet" er det vi har poengtert.

Kan ikke se at jeg har misbrukt det. Jeg har lagt frem kilder på at USAs BØRSER står for 40% av verdens samlede børskapitalisering.

 

 

Men hvis vi fri flyt-justerer, noe som man kan argumentere for at man ikke bør gjøre, så kommer USA opp i omtrent 54%. Praktisk talt alle aksjefond bruker fri flyt-justerte indekser.

Lenke til kommentar

Får ikke opp prospektet på mobil, men ifølge morningstar bruker "Storebrand Indeks - Alle Markeder" ACWI som sin referanseindeks.

 

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000MKO5

 

Edit:

Gjelder også "KLP AksjeVerden Indeks", dog korrigert for KLPs etiske retningslinjer.

 

https://doc.morningstar.com/document/735b81611add33fd0cc4fdfa7ca61290.msdoc/?clientid=klpfonds&key=d5ca5abbd386ca12

Endret av MemorX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Derav min kommentar som startet det hele:

 

Sjekk indeksen først. Flere indeksfond er overvektet i f.eks. USA, selv on de heter "verden".

Her misbruker du ordet "overvektet" er det vi har poengtert.
Kan ikke se at jeg har misbrukt det. Jeg har lagt frem kilder på at USAs BØRSER står for 40% av verdens samlede børskapitalisering.

Men hvis vi fri flyt-justerer, noe som man kan argumentere for at man ikke bør gjøre, så kommer USA opp i omtrent 54%. Praktisk talt alle aksjefond bruker fri flyt-justerte indekser.

Greit nok det, men da er det fortsatt 10% for mye. Altså 60% av fondet.

 

Er virkelig amerikanske børser 35% mer likvide enn snittet av alle andre børser?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Se min redigering.

 

Edit:

 

Forøvrig er det vel ingen grunn til å kun basare seg på børsnoteringer om man skal lage en verdensindeks?

 

Jo, det er all grunn til å basere seg utelukkende på børsnoterte aksjer når man skal lage en indeks over aksjer. Et aksjefond skal jo reflektere verdens aksjemarkeder, ikke verdens økonomier.

 

Så i din verden er alle aksjer børsnoterte?

 

Nei, men for å være fritt omsettelig må en aksje være børsnotert. For at det skal være praktisk mulig å investere store summer uten vesentlige transaksjonskostnader må den være børsnotert. Børsnoterte aksjer behandler derfor vanligvis som én aktivaklasse.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...