Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Det høres ut som at dersom en først skal utsette seg for risiko så er det best å velge aksjefond/kombifond hvor avkastning over tid kan bli god, i motsetning til rentefond hvor pengene knapt holder tritt med inflasjonen. Høres det fornuftig ut? Var nære ved å sette inn alt sammen i et rentefond for ei ukes tid sida. Glad jeg ikke gjorde det nå.

 

Vet ikke om det går an å svare på et sånt generelt spørsmål, det varierer vel mye, men hvor mye av årlig avkastning fra et aksjefond er det vanlig at forsvinner i gebyrer osv? Tenker da på indeksfond, som skal være billigst (og smartest?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan hadde du tålt en situasjon der du dagen etter at du har satt pengene i et aksjefond våkner opp til et stort kursfall, la oss si f.eks. 20-30 %? Hadde det vært katastrofe med tanke på et planlagt boligkjøp? Hvis svaret er ja ville jeg ikke satset på aksjefond. Hvis du har litt ledig tid er det mye relevant lesestoff på nettet, se f.eks. her eller her.

 

Når det gjelder kostnader kan man skille mellom såkalte aktive og passive fond, som har med forvaltningen å gjøre. Et aktivt forvaltet fond forvaltes av et team som prøver å slå markedet, og de tar gjerne 1,5-2 % i årlig forvaltningsgebyr. Et eksempel er Skagen Kon-Tiki, som har 2 %.

 

Et passivt forvaltet fond er gjerne et indeksfond, og det sitter ikke et team og leter fram gode kjøp, man forsøker bare å speile en indeks. Her er kostnadene gjerne 0,2-0,3 % årlig. Et eksempel er KLP AksjeVerden Indeks. Man kan finne enda billigere indeksfond, men da må man over på ETFer, dvs. børshandlede fond, fra utenlandske forvaltere á la Vanguard. Da kan man få kostnadene helt ned i 0,03 % årlig.

Lenke til kommentar

Det høres ut som at dersom en først skal utsette seg for risiko så er det best å velge aksjefond/kombifond hvor avkastning over tid kan bli god, i motsetning til rentefond hvor pengene knapt holder tritt med inflasjonen. Høres det fornuftig ut? Var nære ved å sette inn alt sammen i et rentefond for ei ukes tid sida. Glad jeg ikke gjorde det nå.

Tja, generelt over tid så slår aksjemarkedet renter. Men det var jo ganske nylig tilbake i tid nå at lange rentepapirer hadde slått oslo børs over en veldig lang tidsperiode (husker ikke helt). Men generelt sett er vel tommelfingerregelen 5+ år så skal du velge aksjer.

 

Vet ikke om det går an å svare på et sånt generelt spørsmål, det varierer vel mye, men hvor mye av årlig avkastning fra et aksjefond er det vanlig at forsvinner i gebyrer osv? Tenker da på indeksfond, som skal være billigst (og smartest?).

0,3% er det vanligste. Noen tar 0,2%.
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om rentefond som sparing ved siden av banken?

 

Har sett på Holberg Kreditt, Dnb Aktiv Rente og Arxtic High Return Class A.

Ønsker bedre avkastning enn bank men lav risk.

Jeg tror ikke det gir mye mening å putte pengene der med mindre

1. Du vet det vil skje en korreksjon i nær fremtid. Ola Normdann kan si veldig lite om sånt.

2. Du forvalter mye cash og kan ikke ta et tap etter en eventuell krise.

3. Du er pensjonist innen 5-10 år.

4. Du tåler ikke en korreksjon pga. dårlig økonomi.

 

Jeg puttet selv hele formuen i obligasjoner i september, men konkluderte med at det var bortkastet tid. Du har fond der ute som ligger på 20% annualisert de siste 15 årene, og det er veldig lenge.

Lenke til kommentar

Spørs litt hvor mye formue du har forhold til inntekt tenker jeg. Om man tjener 500k/året så ser jeg ikke et stort problem med å ha 1-2 mill elns. stående i aktive fond. Finanskrise skjer sjeldent og jeg godtar at det kan skje mot at det ellers gir bedre avkastning enn høytente og obligasjoner.

 

Du kan rangere fond på morningstar etter forvaltningskapital, og da ser du at det er rentefond som dominerer listen (> 100 milliarder i kapital). Liten indikasjon på at sånt er primært for bedrifter og lignende.

Lenke til kommentar

Tenkte ca 50k.

 

Hva anbefaler du da? Kanskje kombi? Er risikoen ved aksjefond vesentlig høyere enn rentefond? Jeg ønsker lav risiko men samtidig mer enn 2% avkastning pr år ...

 

 

Jeg leste litt på guiden om Risiko og avkastning på finansportalen (https://www.finansportalen.no/plassere-penger/risiko-og-avkastning/) og det ser ut til at Obligasjonsfond har lav risiko og samtidig over 2% i avkastning per år. KLP Obligasjon Global II har 3,88% avk og lav risiko.

https://www.finansportalen.no/plassere-penger/obligasjonsfond/

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jeg har alle pengene mine i DNB Teknologi pga. historikken:

 

http://pastebin.com/8u6a843r

 
Det ble opprettet i 2001 og hadde gode avkastningstall for 2001 og 2002 også, men dataeksporten til Netfonds går ikke helt tilbake dit. DNB Teknologi er et ganske dyrt fond, men avgiftene er selvfølgelig trukket fra prisen, så prosentandelen er den du får som kunde.
 
Kan også se på Delphi Nordic og DNB Health Care:
 
 
 
Delphi Nordic gir omtrent samme avkastning over 14-15 år, men er mye mer ustabil. DNB Health Care er ikke i nærheten av disse to resultatmessig.
 
Tenker det er god stemning å vurdere fond over så lang tid, men tviler ikke på at avkastningen skyldes sektoren og i mindre grad forvalteren. Folk hater sikkert på meg pga. jeg ikke diversifiserer, men jeg er komfortabel med å putte sparepengene i et fond som har hatt god historikk de siste 15 årene.

 

EDIT: Fikset tabellene.

Endret av Haakon1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan hadde du tålt en situasjon der du dagen etter at du har satt pengene i et aksjefond våkner opp til et stort kursfall, la oss si f.eks. 20-30 %? Hadde det vært katastrofe med tanke på et planlagt boligkjøp? Hvis svaret er ja ville jeg ikke satset på aksjefond. Hvis du har litt ledig tid er det mye relevant lesestoff på nettet, se f.eks. her eller her.

Takk for info. Ettersom det er høyst usikkert om jeg kjøper bolig i nærmeste tid så tenker jeg fordele pengene slik:

 

-Lage en buffer som settes inn i høyrentekonto (ca 1,5-2%)

-Fylle opp BSU med 3,4% rente (selv om jeg ikke skatter, kjipt men..)

-Sette resten inn i boligsparekonto med 3,2% rente.

 

Høres dette klokt ut? 

Endret av Samzara
Lenke til kommentar

Takk for info. Ettersom det er høyst usikkert om jeg kjøper bolig i nærmeste tid så tenker jeg fordele pengene slik:

 

-Lage en buffer som settes inn i høyrentekonto (ca 1,5-2%)

-Fylle opp BSU med 3,4% rente (selv om jeg ikke skatter, kjipt men..)

-Sette resten inn i boligsparekonto med 3,2% rente.

 

Høres dette klokt ut?

Jeg synes det høres ut som en god plan, ja, så kan du heller prøve fond med høyere risiko og potensiell avkastning hvis boligkjøp utsettes flere år fram i tid.

Lenke til kommentar

Tenkte ca 50k.

 

Hva anbefaler du da? Kanskje kombi? Er risikoen ved aksjefond vesentlig høyere enn rentefond? Jeg ønsker lav risiko men samtidig mer enn 2% avkastning pr år ...

 

 

Jeg leste litt på guiden om Risiko og avkastning på finansportalen (https://www.finansportalen.no/plassere-penger/risiko-og-avkastning/) og det ser ut til at Obligasjonsfond har lav risiko og samtidig over 2% i avkastning per år. KLP Obligasjon Global II har 3,88% avk og lav risiko.

https://www.finansportalen.no/plassere-penger/obligasjonsfond/

Du er ung. Å gå alt i rentefond er ikke vits med mindre du absolutt trenger pengene innen 2-3 år. Du kan gå for en balansert portefølje med en blanding av obligasjonsfond- og aksjefond. Kanskje med overvekt i rentefondsandelen ift. aksjefond. 60/40 eller 70/30. Du kan redusere risikoen enda mer med enn spareavtale istedenfor å sette alt inn med en gang.

 

 

Hvordan hadde du tålt en situasjon der du dagen etter at du har satt pengene i et aksjefond våkner opp til et stort kursfall, la oss si f.eks. 20-30 %? Hadde det vært katastrofe med tanke på et planlagt boligkjøp? Hvis svaret er ja ville jeg ikke satset på aksjefond. Hvis du har litt ledig tid er det mye relevant lesestoff på nettet, se f.eks. her eller her.

Takk for info. Ettersom det er høyst usikkert om jeg kjøper bolig i nærmeste tid så tenker jeg fordele pengene slik:

 

-Lage en buffer som settes inn i høyrentekonto (ca 1,5-2%)

-Fylle opp BSU med 3,4% rente (selv om jeg ikke skatter, kjipt men..)

-Sette resten inn i boligsparekonto med 3,2% rente.

 

Høres dette klokt ut? 

 

Bufferkontoen burde ikke være større enn 2-3 månedslønner. Alt mer enn det er overflødig, spesielt hvis du har veldig stabile inntekter. Når du skal spare til bolig, og tenker at det tar kanskje +5 år før du skal kjøpe bolig, ville jeg heller anbefalt deg å gå inn i aksjefond eller obligasjonsfond istedenfor enn boligsparekonto. Avkastningen der er forventet å være mye høyere enn boligsparekontoen. I tillegg er fondsparing mer fleksibelt med tanke på uttak sammenlignet med boligsparekonto eller BSU. Hvis du ikke skatter ser jeg egentlig ingen grunn for BSU. Både boligsparekontoen og BSU gir deg så vidt realavkastning over inflasjon. 

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

 

Hvordan hadde du tålt en situasjon der du dagen etter at du har satt pengene i et aksjefond våkner opp til et stort kursfall, la oss si f.eks. 20-30 %? Hadde det vært katastrofe med tanke på et planlagt boligkjøp? Hvis svaret er ja ville jeg ikke satset på aksjefond. Hvis du har litt ledig tid er det mye relevant lesestoff på nettet, se f.eks. her eller her.

Takk for info. Ettersom det er høyst usikkert om jeg kjøper bolig i nærmeste tid så tenker jeg fordele pengene slik:

 

-Lage en buffer som settes inn i høyrentekonto (ca 1,5-2%)

-Fylle opp BSU med 3,4% rente (selv om jeg ikke skatter, kjipt men..)

-Sette resten inn i boligsparekonto med 3,2% rente.

 

Høres dette klokt ut? 

 

 

Høres trygt ut, men det kan resultere i at du taper mye penger på det. Om en sparer fast hver mnd så er ikke korreksjonen som kommer noe stort problem da en kjøper hver måned, og sånn sett får handlet fond på veien opp og ned. Om du sparer fast hver måned i et år før korreksjonen kommer så kan du jo ha fått en solid avkastning på veien, og da er det ikke sikkert at en korreksjon av markedet er så brutal likevel.

 

http://www.nordnetbloggen.no/til-ungdommen/30/05/2016/

 

Fin lesing den der angående renters renter, viser hvor mye det faktisk har å si. Så lenge en skal spare i 5 år eller mer så ville jeg valgt fond.

Lenke til kommentar

Har funnet meg noen fond:

 

Aksjefond: KLP AKSJENORDEN INDEKS

15% votalitet og -1,1 IR. Tegningsgebyr på 0,05%, innløsningsgebyr på 0,05% og forvaltningshonorar på 0,3%.

Risiko 5 av 7. Vanskelig å finne noen med bedre votalitet og IR uten at gebyrene blir høy.

Tanker om denne? Slipper å tenke på valutasvingninger da.

 

Som obligasjonsfond tenker jeg: DNB OBLIGASJON

Votalitet på 1,45%, kun forvaltningshonorar på 0,5%, IR står ikke oppgitt (hos finansportalen). Avkastning siste år er på 3,5%.

 

Tenker å spe 50k. Da blir det 25k i hver av disse.

 

Edit: Ser flere rentefond har positiv IR, veldig lav votalitet og nokså lik avkastning som aksjefond/indeksfond. Samme risiko. Kanskje bedre med rentefond da?

 

Edit2: "Nordnet Superfond" har ingen gebyrer. Jeg leser at dette er greit å ha i porteføljen fr småsparer, men ikke ideelt for investorer/putte alle pengene der. Skal jeg ha det med?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Takk for svar. Votalitet på 15% virker vanskelig å få bedre.

 

Mem hvordan fungerer dette, om jeg kjøper meg inn i feks KLP fondet?

Er det slik at det svinger mye, akkurat som en aksje? Er det stor sannsynlighet for å tape penger? Dette er sparepenger så vil jo helst ikke tape penger.

 

En kompis anbefalte Swedbank Generator, Superfondet eller Gambak. Men de virker dyre siden Gambak og Swedbank har gebyrer på tegning, forvaltning osv.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Votalitet på 15% virker vanskelig å få bedre.

 

Mem hvordan fungerer dette, om jeg kjøper meg inn i feks KLP fondet?

Er det slik at det svinger mye, akkurat som en aksje? Er det stor sannsynlighet for å tape penger? Dette er sparepenger så vil jo helst ikke tape penger.

 

Volatiliteten du ser på er jo et mål på (historiske) svingninger: Investopedia.

Lenke til kommentar

Dette er sparepenger så vil jo helst ikke tape penger.

Når du har fulgt progresjonen noen uker så ser du at du har overvurdert risikoen med fondssparing. En dag går det 0.5% opp, en annen dag 0.5% ned. En uke går det flere ganger ned enn opp, en annen uke omvendt. Det er naturlig. Alle fond er slik.

 

Det viktigste er å gjøre opp sin egen mening om hvilke fond som er gode. Ingen ønsker å stå ansvarlig for investeringene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...