Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

 

 

Forte Trønder-festen kan være over for denne gang, DNB Global er et bra fond.

Å tror du de ikke klarer å fortsette? 

Gjorde det jo så bra i fjor. 

 

 

Carnegie Småbolag var 2015 sin store vinner med over 50% oppgang, hvis jeg husker riktig. Det siste året har det fondet gjordt 7,6%, dårligere enn svenske indeksfond og mye dårligere enn globale og norske indeksfond.

 

Forskning viser at de færreste som gjør det bra (slå markedet) vil fortsette å gjøre det bra fremover. Usikker om noen har testet for nordiske fond, men det gjelder for amerikanske og britiske aktivt forvaltede aksjefond.

 

Så man kommer ingen vei av å velge gårsdagens vinnere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket indeksfond vil dere anbefale til en som allerede sparer et månedlig beløp i DNB Global Indeks og vil øke fondssparingen? Øke det månedlige beløpet i samme fond eller diversifisere med et annet?

 

KLP Aksjeverden Indeks? Hvor kan jeg i så fall kjøpe dette?

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

 

 

Forskning viser at de færreste som gjør det bra (slå markedet) vil fortsette å gjøre det bra fremover. Usikker om noen har testet for nordiske fond, men det gjelder for amerikanske og britiske aktivt forvaltede aksjefond.

 

Så man kommer ingen vei av å velge gårsdagens vinnere.

 

Litt vanskelig å kommentere dette, gidder du å vise til forskningen? Ofte forstår man konklusjonen bedre når man ser hvilke antagelser som ligger til grunn og diverse.

 

DNB Teknologi har forøvrig 17% annualisert over 10 år og jeg mener å huske at tallet ligger høyere om man ser helt tilbake til da det ble opprettet i 2001. Jeg er enig i at man skal være veldig kritisk til tidligere resultater, men jeg tenker likevel det ikke er så mye bedre å ta utgangspunkt i.

Lenke til kommentar

Er indeks indeks? Dersom gebyrene er like, spiller det noe rolle hvilket indeksfond man kjøper, eller kan man bare ta første og beste? Har vel oppfattet det som at disse fondene styres av roboter, så forskjellene fra fond til fond blir kanskje marginale?

Indeksfond an ha såkalt tracking error, altså å ikke greie å følge indeksen fondet egentlig skal følge. Det kan skyldes

 

-kostnader (som du nevner)

-at fondet ikke eier alle aksjene i referanseindeksen, enten på grunn av lite penger i fondet (som gjør det upraktisk å eie alle aksjene i indeksen) eller på grunn av etiske filtre i fondet, som angivelig skal bidra til at verden blir et bedre sted.

-verdipapirutlån som aksjefondet driver med for å tjene inn noen hundredels prosent ekstra avkastning årlig.

-front running, som betyr at indeksfondet ikke kjøper aksjene på samme tidspunkt som aksjene blir tatt inn i indeksen. De kjøper altså ikke aksjene til samme pris som indeksen beregnes ut fra.

Endret av selters
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er indeks indeks? Dersom gebyrene er like, spiller det noe rolle hvilket indeksfond man kjøper, eller kan man bare ta første og beste? Har vel oppfattet det som at disse fondene styres av roboter, så forskjellene fra fond til fond blir kanskje marginale?

Indeksfond an ha såkalt tracking error, altså å ikke greie å følge indeksen fondet egentlig skal følge. Det kan skyldes

 

-kostnader (som du nevner)

-at fondet ikke eier alle aksjene i referanseindeksen, enten på grunn av lite penger i fondet (som gjør det upraktisk å eie alle aksjene i indeksen) eller på grunn av etiske filtre i fondet, som angivelig skal bidra til at verden blir et bedre sted.

-verdipapirutlån som aksjefondet driver med for å tjene inn noen hundredels prosent ekstra avkastning årlig.

-front running, som betyr at indeksfondet ikke kjøper aksjene på samme tidspunkt som aksjene blir tatt inn i indeksen. De kjøper altså ikke aksjene til samme pris som indeksen beregnes ut fra.

 

Takk for utfyllende svar - man må altså gå ganske dypt i materien på fondene man vurderer, eller holder det å sammenholde grafen de siste årene med referanseindeksen for å se hvordan det måler seg?

 

Jeg puttet nettopp litt i dette fondet(simpelthen fordi Nordea er banken min): http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=0P0000YRK0&tab=13

 

Hvis MSCI er en god referanse ser det jo ut til å godt følge?

Lenke til kommentar

 

 

Er indeks indeks? Dersom gebyrene er like, spiller det noe rolle hvilket indeksfond man kjøper, eller kan man bare ta første og beste? Har vel oppfattet det som at disse fondene styres av roboter, så forskjellene fra fond til fond blir kanskje marginale?

Indeksfond an ha såkalt tracking error, altså å ikke greie å følge indeksen fondet egentlig skal følge. Det kan skyldes

 

-kostnader (som du nevner)

-at fondet ikke eier alle aksjene i referanseindeksen, enten på grunn av lite penger i fondet (som gjør det upraktisk å eie alle aksjene i indeksen) eller på grunn av etiske filtre i fondet, som angivelig skal bidra til at verden blir et bedre sted.

-verdipapirutlån som aksjefondet driver med for å tjene inn noen hundredels prosent ekstra avkastning årlig.

-front running, som betyr at indeksfondet ikke kjøper aksjene på samme tidspunkt som aksjene blir tatt inn i indeksen. De kjøper altså ikke aksjene til samme pris som indeksen beregnes ut fra.

 

Takk for utfyllende svar - man må altså gå ganske dypt i materien på fondene man vurderer, eller holder det å sammenholde grafen de siste årene med referanseindeksen for å se hvordan det måler seg?

 

Jeg puttet nettopp litt i dette fondet(simpelthen fordi Nordea er banken min): http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=0P0000YRK0&tab=13

 

Hvis MSCI er en god referanse ser det jo ut til å godt følge?

 

 

Jeg vil si det holder å se om fondet faktisk følger den relevante referanseindeksen. MSCI har gode referanseindekser.

 

Og en siste ting: Ulike fond har noen ganger litt ulike resultater på hvor mye kildeskatt på utbytte de greier å få tilbakebetalt fra land som de eier aksjer i. Men det er også noe som gjenspeiles i en sammenligning med referanseindeksen.

 

Jeg tror ikke det finnes noen "dårlige" norskregistrerte indeksfond. Så vidt jeg vet følger alle referanseindeksen sin temmelig bra (minus forvaltningskostnader).

Lenke til kommentar

Fondene du nevner koster alle årlig 1% i forvaltningskostnad og inneholder rundt 37% Holberg Global E, 25% KLP AksjeVerden Indeks, 15% KLP Obligasjon Global II, 15% Holberg Norden og 8% KLP AksjeNorge Indeks II. Samme fordeling i en månedlig spareavtale hadde kostet rundt 0,7% årlig. Spørsmålet er om automatisk nedtrapping de siste 7 årene er verdt 0,3% mindre avkastning årlig i 6, 16 eller 26 år?

 

Sparer selv stort sett til pensjon i billige indeksfond.

 

 

 

Lenke til kommentar

Er det noen ulemper med å kjøpe seg inn i det samme fondet over tid? Jeg har hørt at når man realiserer pengene så er det de andelene man kjøpte først som blir solgt først. Siden man betaler 27% skatt på gevinster, er det ikke lønnsomt å selge de første andelen man kjøpte sist

Lenke til kommentar

Jeg har litt penger i DNB Global fondet som jeg har nevnt tidligere her, men ser at de har DNB Global Indeks også.

Vil det være en ide å flytte pengene til det fondet i stede for?
Dette er primært sparing til pensjon/langtidssparing.

 

Ser at DNB Global har 1,4% forvaltningshonorar, mot Global Indeks har 0,3%.

Så da fant jeg vel svaret på det selv. :p

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Jeg har litt penger i DNB Global fondet som jeg har nevnt tidligere her, men ser at de har DNB Global Indeks også.

Vil det være en ide å flytte pengene til det fondet i stede for?

Dette er primært sparing til pensjon/langtidssparing.

 

Ser at DNB Global har 1,4% forvaltningshonorar, mot Global Indeks har 0,3%.

Så da fant jeg vel svaret på det selv. :p

 

Og hvis du sammenlikner avkastningen på de to fondene på Morningstar så vil du se at indeks-fondet har gjort det bedre. Men nå er det vel vist at også DNB Norge også i realiteten er et indeksfond?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...