Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

 

 

Jeg så at FORTE Trønder var best i fjor, og nordic tech var best i 2013. Sparingen er kortsiktig (minst 3år), hvilke fond bør jeg velge da?

 

- Har en del penger i dnb teknologi, men vil gjerne velge en annen fond nå. Hvilke er anbefalt ("best")?

Ønsker minst en avkastning på 15-20 %. Tips? Har skjønt man bør velge billige fond i forhold til kostnader.

 

- Bør jeg velge KLP-fond? Isåfall hvilke?

Alle ønsker 15-20% i året. Hvis du vil prøve å oppnå det selvbom det er veldig uvanlig, prøv de 3-5 beste fondene fra de siste 3-5 årene og håp på at suksessen fortsetter.

Hvorfor trenger du å være anonym for si dette? 15 prosent er vanlig fra et tre til fem års perspektiv.

Du ønsker minst 20% og tror det er vanlig? Lykke til..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

- Har en del penger i dnb teknologi, men vil gjerne velge en annen fond nå. Hvilke er anbefalt ("best")?

Ønsker minst en avkastning på 15-20 %. Tips? Har skjønt man bør velge billige fond i forhold til kostnader.

 

 

 

Historisk sett får du ikke et bedre fond i Norge enn DNB Teknologi.

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar

 

 

- Har en del penger i dnb teknologi, men vil gjerne velge en annen fond nå. Hvilke er anbefalt ("best")?

Ønsker minst en avkastning på 15-20 %. Tips? Har skjønt man bør velge billige fond i forhold til kostnader.

 

Historisk sett får du ikke et bedre fond i Norge enn DNB Teknologi.

 

Takk for informasjonen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ønsker å sette sparepengene mine over i en fondskonto, men usikker på hvilken man bør velge. Fins jo titusenvis. Jeg tenker å sette de i et rentefond inntil videre, siden det kan hende jeg kjøper bolig om under 1 år, så kan jeg heller sette de inn i et aksjefond hvis det ikke blir noe av.

 

Jeg meldte meg inn i Nordnet, men hva er egentlig argumentet for å sette penger inn der framfor å velge et fond via nettbanken ?

Lenke til kommentar

Nordnet er en av mange meglere. Ingen store forskjeller, annet enn at Nordnet har veldig bra utvalg.

 

Du bør få deg den nye aksjesparekontoen som kommer iløpet av året. Før det ville jeg ikke kjøpt gjennom noe annet enn vanlig aksje/fondskonto. Dvs _ikke_ opprett f.eks. investeringskonto Zero nå. 

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å sette sparepengene mine over i en fondskonto, men usikker på hvilken man bør velge. Fins jo titusenvis. Jeg tenker å sette de i et rentefond inntil videre, siden det kan hende jeg kjøper bolig om under 1 år, så kan jeg heller sette de inn i et aksjefond hvis det ikke blir noe av.

 

Jeg meldte meg inn i Nordnet, men hva er egentlig argumentet for å sette penger inn der framfor å velge et fond via nettbanken ?

Har du allerede fylt opp boligsparekonto? Dvs. type Nordea Boligsparekonto eller tilsvarende. Får høyere rente der enn i vanlig sparekonto, men pengene er da bundet til boligformål.

Lenke til kommentar

Jeg meldte meg inn i Nordnet, men hva er egentlig argumentet for å sette penger inn der framfor å velge et fond via nettbanken ?

Bra brukergrensesnitt og greit utvalg.

 

EDIT: Også grei kundeservice for tekniske ting som er uklart.

Endret av Haakon1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer denne "nye aksjesparekontoen som kommer i løpet av året"? Flytter man det man eier andre steder til denne på et eller annet vis når disse blir tilgjengelig? Hvordan går det for seg, og hvilke utgifter vil noe sånt medføre?

 

Det vet vi vel først når produktet kommer på markedet når det nærmer seg sommer. Men tviler på det påløper noen utgifter på kundene. 2017 er det overgangsordning som gjør at du kan flytte over fond du har andre steder til aksjesparekontoen uten at de realiseres og utløser skatt. Dette gjelder dessverre slik jeg har forstått kun rene aksjefond, og ikke kombinasjonsprodukter med verdipapirer. Jeg har spart en del i dette til nå, men i flere banker, og kommer til å flytte alt over på ett sted, og videreinvestere i andre indeksfond med lavere forvaltningskostnader. Vinn-vinn for kundene altså, med mindre bankene finner en måte å gebyrlegge det på..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så man kan flytte aksjefond man har kjøpt hos forskjellige forvaltere til én forvalter, hvor man har denne kontoen? Og forhåpentligvis uten noen ekstra kostnad? Jeg har fond både hos dnb, klp og gjensidige. Hadde vært helt greit å samlet alt på én plass.

Lenke til kommentar

Så man kan flytte aksjefond man har kjøpt hos forskjellige forvaltere til én forvalter, hvor man har denne kontoen? Og forhåpentligvis uten noen ekstra kostnad? Jeg har fond både hos dnb, klp og gjensidige. Hadde vært helt greit å samlet alt på én plass.

Ja, absolutt mulig. Som oftest må du fylle ut et skjema hos den forvalteren du vil ha hos eller hos de andre forvalterne du vil flytte fra, så vil det skje automatisk, som oftest uten ekstra kostnader. 

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Så man kan flytte aksjefond man har kjøpt hos forskjellige forvaltere til én forvalter, hvor man har denne kontoen? Og forhåpentligvis uten noen ekstra kostnad? Jeg har fond både hos dnb, klp og gjensidige. Hadde vært helt greit å samlet alt på én plass.

Rent praktisk gjøres dette på samme måte som du eventuelt kunne gjort selv, nemlig at den du flytter til ber de andre tilbyderne å selge fondene dine og så belaster ny tilbyder din bankkonto noen dager etterpå.
Lenke til kommentar

 

 

Har du allerede fylt opp boligsparekonto? Dvs. type Nordea Boligsparekonto eller tilsvarende. Får høyere rente der enn i vanlig sparekonto, men pengene er da bundet til boligformål.

 

Har ikke satt inn i år, fordi jeg ikke kommer til å skatte noe i år (er fortsatt student). Renta i min boligsparekonto er 3,4% for øyeblikket, kan vel få høyere enn det i et rentefond uten særlig risiko?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte andeler i Forte Trønder (samt DNB Global Indeks og Storebrand Indeks) for en måned siden, og siden den gang har de gått ned nesten 7 %. Jeg stresser ikke av den grunn, men vil dere anbefale å kjøpe flere andeler i Forte Trønder, nå som de er er i en nedadgående kurve?

 

*Hilsen nybegynner*

Endret av omarvi00
Lenke til kommentar

Har ikke satt inn i år, fordi jeg ikke kommer til å skatte noe i år (er fortsatt student). Renta i min boligsparekonto er 3,4% for øyeblikket, kan vel få høyere enn det i et rentefond uten særlig risiko?

 

Tja, nå har ikke jeg satt meg så voldsomt inn i rentefondsmarkedet, men får du egentlig så mye høyere avkastning med lav risiko? Du får jo også forvaltningsgebyr som spiser opp av fortjenesten.

 

Det kommer jo an på hvor stor risiko du er komfortabel med. Da jeg var ferdig å studere tok det noen år før jeg kjøpte meg leilighet, så i mellomtiden fylte jeg opp Boligspar Ung-kontoen (BSU 2) maksimalt med én gang siden den hadde så høy rente i forhold til andre sparekontoer. Egenkapitalen var surt oppsparte midler, så jeg ville ikke plassere disse i noe som har risiko for svingninger i verdi - ved et fall i verdi ville jo dette slå ut på størrelsen på maksimalt teoretisk lån.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har du allerede fylt opp boligsparekonto? Dvs. type Nordea Boligsparekonto eller tilsvarende. Får høyere rente der enn i vanlig sparekonto, men pengene er da bundet til boligformål.

Har ikke satt inn i år, fordi jeg ikke kommer til å skatte noe i år (er fortsatt student). Renta i min boligsparekonto er 3,4% for øyeblikket, kan vel få høyere enn det i et rentefond uten særlig risiko?

Du får KANSKJE 3,4% i KLP Obligasjon Global II. Men det er med (riktignok liten) risiko for fall på 10-15% som tar 4-5 år å hente inn igjen.

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...