Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

I hvert fall ikke om man er litt våken i timen å følger med. Og det regner jeg med de som er aktive på Nordnet gjør.

 

 

Er det noe som tyder på at det er noe å tjene på å være våken i timen, da?

 

Mener du å selge seg ut når økonomien ser usikker ut og kjøpe seg inn igjen når økonomien ser mer stabil ut?

Ja, siden det fondet det er snakk om her har 95% av aksjene på Oslo Børs, så skulle det på sikt bli noe uroligheter her ville jeg i så fall ha flyttet pengene til ett annet fond som er mer spredd.

Man må gjerne prøve seg på market timing, sektor timing, region timing eller faktor timing, men det er ganske bred enighet om at slike rotasjoner er ekstremt vanskelige å utføre med suksess over tid. Når heller ikke de store, godt finansierte analysehusene som har hundrevis av ansatte til å analysere markedene, ser ut til å greie det, bør man tenke seg godt om før man gjør store grep med sparepengene sine basert på egne analyser - synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er indeksfond/indeks generelt i fall om dagen, eller er vi på et normalt svingingsnivå? Jeg kjøpte meg inn i et fond midt i januar, og har til nå tapt 2,2%. Er det helt å forvente og vil snu og svinge, eller betyr det at jeg kjøpte meg inn på en dum tid/børser går dårlig?

Lenke til kommentar

 

Ja, siden det fondet det er snakk om her har 95% av aksjene på Oslo Børs, så skulle det på sikt bli noe uroligheter her ville jeg i så fall ha flyttet pengene til ett annet fond som er mer spredd.

Man må gjerne prøve seg på market timing, sektor timing, region timing eller faktor timing, men det er ganske bred enighet om at slike rotasjoner er ekstremt vanskelige å utføre med suksess over tid. Når heller ikke de store, godt finansierte analysehusene som har hundrevis av ansatte til å analysere markedene, ser ut til å greie det, bør man tenke seg godt om før man gjør store grep med sparepengene sine basert på egne analyser - synes jeg.

 

Alle kan ta seg forhåndsregler, jeg snakker ikke om å bytte fond ofte, men å være litt våken. 

Det er vel ikke mange privatpersoner som daytraider med fond? 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Er indeksfond/indeks generelt i fall om dagen, eller er vi på et normalt svingingsnivå? Jeg kjøpte meg inn i et fond midt i januar, og har til nå tapt 2,2%. Er det helt å forvente og vil snu og svinge, eller betyr det at jeg kjøpte meg inn på en dum tid/børser går dårlig?

Begge deler. Det vil snu, og du kjøpte deg inn på et dårlig tidspunkt. Et råd angående indeksfond: kjøp det, og ikke sjekk det på minst tre år.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, siden det fondet det er snakk om her har 95% av aksjene på Oslo Børs, så skulle det på sikt bli noe uroligheter her ville jeg i så fall ha flyttet pengene til ett annet fond som er mer spredd.

Man må gjerne prøve seg på market timing, sektor timing, region timing eller faktor timing, men det er ganske bred enighet om at slike rotasjoner er ekstremt vanskelige å utføre med suksess over tid. Når heller ikke de store, godt finansierte analysehusene som har hundrevis av ansatte til å analysere markedene, ser ut til å greie det, bør man tenke seg godt om før man gjør store grep med sparepengene sine basert på egne analyser - synes jeg.

Alle kan ta seg forhåndsregler, jeg snakker ikke om å bytte fond ofte, men å være litt våken.

Det er vel ikke mange privatpersoner som daytraider med fond?

Man får ikke daytradet med fond, da det tar flere dager å ta et oppgjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er indeksfond/indeks generelt i fall om dagen, eller er vi på et normalt svingingsnivå? Jeg kjøpte meg inn i et fond midt i januar, og har til nå tapt 2,2%. Er det helt å forvente og vil snu og svinge, eller betyr det at jeg kjøpte meg inn på en dum tid/børser går dårlig?

Børsene har gjort det greit, men krona har styrket seg mye mot dollar og euro den siste måneden. Da faller verdien på amerikanske og europeiske aksjer, målt i norske kroner. Det er det som har skjedd den siste måneden.

Lenke til kommentar

 

I Norge er det så vidt jeg vet ikke mulig å velge hvilke andeler man vil selge.

Anonymous poster hash: 7a253...e09

 

Gikk nå inn for å kjøpe flere andeler i DnB Global Indeks. Fikk da opp muligheten til å opprette ny fondskonto, selv om jeg kjøper andeler i samme fond som jeg har fra før av. Det innebærer kanskje at det er mulig å styre hvilke andeler man selger likevel, ved å opprette nye fondskontoer med jevne mellomrom?

Det høres ut som en god løsning. :)

 

Men vurder hvor mange kontoer du orker å holde styr på. Det KAN bli mye pes for lite ekstra gevinst.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Gikk nå inn for å kjøpe flere andeler i DnB Global Indeks. Fikk da opp muligheten til å opprette ny fondskonto, selv om jeg kjøper andeler i samme fond som jeg har fra før av. Det innebærer kanskje at det er mulig å styre hvilke andeler man selger likevel, ved å opprette nye fondskontoer med jevne mellomrom?

Jeg tviler. Jeg tipper de følger FIFO-prinsippet uavhengig av konto. Tilbyderen jeg jobbet for (ikke nordnet eller DNB) hadde hvertfall et slik FIFO-ikon for de kundene med samme fond spredt over flere konti for å si at FIFO-prinsippet ville intreffe ved salg.
Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, siden det fondet det er snakk om her har 95% av aksjene på Oslo Børs, så skulle det på sikt bli noe uroligheter her ville jeg i så fall ha flyttet pengene til ett annet fond som er mer spredd.

Man må gjerne prøve seg på market timing, sektor timing, region timing eller faktor timing, men det er ganske bred enighet om at slike rotasjoner er ekstremt vanskelige å utføre med suksess over tid. Når heller ikke de store, godt finansierte analysehusene som har hundrevis av ansatte til å analysere markedene, ser ut til å greie det, bør man tenke seg godt om før man gjør store grep med sparepengene sine basert på egne analyser - synes jeg.
Alle kan ta seg forhåndsregler, jeg snakker ikke om å bytte fond ofte, men å være litt våken.

Det er vel ikke mange privatpersoner som daytraider med fond?

Man får ikke daytradet med fond, da det tar flere dager å ta et oppgjør.

 

Jeg vet det, var bare mer for å poengtere at det ikke er helt sånn man handler med fond. 

Det er mer at du setter pengene der og sjekker innom engang i blant. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg så at FORTE Trønder var best i fjor, og nordic tech var best i 2013. Sparingen er kortsiktig (minst 3år), hvilke fond bør jeg velge da?

 

- Har en del penger i dnb teknologi, men vil gjerne velge en annen fond nå. Hvilke er anbefalt ("best")?

Ønsker minst en avkastning på 15-20 %. Tips? Har skjønt man bør velge billige fond i forhold til kostnader.

 

- Bør jeg velge KLP-fond? Isåfall hvilke?

Lenke til kommentar

Jeg så at FORTE Trønder var best i fjor, og nordic tech var best i 2013. Sparingen er kortsiktig (minst 3år), hvilke fond bør jeg velge da?

 

- Har en del penger i dnb teknologi, men vil gjerne velge en annen fond nå. Hvilke er anbefalt ("best")?

Ønsker minst en avkastning på 15-20 %. Tips? Har skjønt man bør velge billige fond i forhold til kostnader.

 

- Bør jeg velge KLP-fond? Isåfall hvilke?

Alle ønsker 15-20% i året. Hvis du vil prøve å oppnå det selvbom det er veldig uvanlig, prøv de 3-5 beste fondene fra de siste 3-5 årene og håp på at suksessen fortsetter.

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

Lenke til kommentar

 

Jeg så at FORTE Trønder var best i fjor, og nordic tech var best i 2013. Sparingen er kortsiktig (minst 3år), hvilke fond bør jeg velge da?

 

- Har en del penger i dnb teknologi, men vil gjerne velge en annen fond nå. Hvilke er anbefalt ("best")?

Ønsker minst en avkastning på 15-20 %. Tips? Har skjønt man bør velge billige fond i forhold til kostnader.

 

- Bør jeg velge KLP-fond? Isåfall hvilke?

Alle ønsker 15-20% i året. Hvis du vil prøve å oppnå det selvbom det er veldig uvanlig, prøv de 3-5 beste fondene fra de siste 3-5 årene og håp på at suksessen fortsetter.

 

Hvorfor trenger du å være anonym for si dette? 15 prosent er vanlig fra et tre til fem års perspektiv. 

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger du å være anonym for si dette? 15 prosent er vanlig fra et tre til fem års perspektiv.

Det er ikke vanlig, med mindre du mener akkumulert og ikke årlig. 7 % er det man kan forvente i året, over tid. Noen år er det minus 10, andre er det pluss 20.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...