Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slipper vel skatt på dem hvertfall.

 

Pleier å ta ut en bråte kontanter rett før nyttår. Får ta ut mer i morgen tror jeg.

 

Foreløpig slipper du ingen skatt ved å sette penger i fond. Neste år vil formueverdien reduseres til 80% men det gir ikke store utslag med mindre du har betydelig formue.

 

Kontanter er akkurat like skattepliktige som bankinnskudd.

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

 

Slipper vel skatt på dem hvertfall.

 

Pleier å ta ut en bråte kontanter rett før nyttår. Får ta ut mer i morgen tror jeg.

Foreløpig slipper du ingen skatt ved å sette penger i fond. Neste år vil formueverdien reduseres til 80% men det gir ikke store utslag med mindre du har betydelig formue.

 

Kontanter er akkurat like skattepliktige som bankinnskudd.

Men lettere å unndra...
Lenke til kommentar

 

Kontanter er akkurat like skattepliktige som bankinnskudd.

Hvis du tar ut kontanter før nyttår og har de hjemme, blir vel ikke de beskattet. Er det ikke akkurat det du står registrert med den 

31.12 man regner skatt av?

 

På sjølvmeldinga skal du oppgje alle verdiar, inkludert det du måtte ha i kontanter, så sant det overstig 3000 kroner. Å ta ut pengar utan å oppgje dei er unndraging av skatt. Ikkje av noko betydning dersom du har 10 000 heime og er langt unna grensa for formueskatt, men tar du ut fleire hundre tusen for å få formuen ned under 1,4 mill så vil berekna skatt verta feil.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kontanter er akkurat like skattepliktige som bankinnskudd.

Hvis du tar ut kontanter før nyttår og har de hjemme, blir vel ikke de beskattet. Er det ikke akkurat det du står registrert med den

31.12 man regner skatt av?

Hvis du slår noen i hjel i skogen og ingen finner ham og du ikke sier i fra, så må du ikke i fengsel.
Lenke til kommentar

Ok har ikke tenkt særlig over det. Takk for oppklaringen. 
Men de kan jo vel ikke vite om du har brukt opp pengene eller har dem liggende.

(Er ikke snakk om mengder som ville ha betydning uansett)

 

 

Ps. Så ikke for meg at folk var veldig lovlydige og for skattevesenet her. Sorry. :closedeyes:

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Ok har ikke tenkt særlig over det. Takk for oppklaringen.

Men de kan jo vel ikke vite om du har brukt opp pengene eller har dem liggende.

 

(Er ikke snakk om mengder som ville ha betydning uansett)

Hvis det ikke hadde betydning, hvorfor skulle du da gjøre det?

 

De kan ikke vite det, derfor er du forpliktet til å si ifra om det. Det ligger liksom i selve ordet "selvangivelse".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva mener du med "alt"? Reglene for formueskatt er jo ganske enkle å lese seg opp på. Et par tastetrykk så vet du om du må betale formueskatt eller ikke. Hvis du er godt under grensen så betaler du ikke, og om du er såvidt over så er det bare noen få kroner det er snakk om. Det er ingen store utslag her hvis ikke du plutselig har blitt veldig rik i 2016. 

 

Edit: Det er mulig jeg leser tonen i en del innlegg her feil, men skatt både på lønnsinntekt og formue er progressiv. Om man bikker over formuegrensen så får man derfor ikke en "smell" på hele beløpet, men bare prosentsatsen på beløp over den grensen. Det er ikke store greiene hvis ikke man har blitt veldig rik veldig kjapt (ikke svir det spesielt mye da heller etter min mening..). 

Endret av Ziff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tegningsgebyr (inntil): 0,25 %

Innløsningsgebyr (inntil): 0,25 %

Forvaltningshonorar: 0,20 %

 

Er dette mye?

Er dette KLP? Handler man KLP-fond gjennom Nordnet slipper man alt utenom forvaltningsavgiften.

 

Jeg synes det er mye. Jeg styrer av prinsipp unna alle fond som har tegnings- og innløsningsgebyr, og resultatbaserte avgifter.

Lenke til kommentar

 

Tegningsgebyr (inntil): 0,25 %

Innløsningsgebyr (inntil): 0,25 %

Forvaltningshonorar: 0,20 %

 

Er dette mye?

Er dette KLP? Handler man KLP-fond gjennom Nordnet slipper man alt utenom forvaltningsavgiften.

 

Jeg synes det er mye. Jeg styrer av prinsipp unna alle fond som har tegnings- og innløsningsgebyr, og resultatbaserte avgifter.

Resultatbasert avgift må vel være den beste formen for avgift?

Lenke til kommentar

 

 

Tegningsgebyr (inntil): 0,25 %

Innløsningsgebyr (inntil): 0,25 %

Forvaltningshonorar: 0,20 %

 

Er dette mye?

Er dette KLP? Handler man KLP-fond gjennom Nordnet slipper man alt utenom forvaltningsavgiften.

 

Jeg synes det er mye. Jeg styrer av prinsipp unna alle fond som har tegnings- og innløsningsgebyr, og resultatbaserte avgifter.

Resultatbasert avgift må vel være den beste formen for avgift?

 

 

Enig, hadde jeg fått doblet det jeg investerte i fond hadde jeg så absolutt ikke hatt noe imot å betale en høyere andel i avgift, enn om jeg hadde fått halvert beløpet i fondet mitt.

Lenke til kommentar

Enig, hadde jeg fått doblet det jeg investerte i fond hadde jeg så absolutt ikke hatt noe imot å betale en høyere andel i avgift, enn om jeg hadde fått halvert beløpet i fondet mitt.

Resultatbasert vil ikke i utgangspunktet være avhengig av hva du har tap eller vunnet. De fleste resultatbaserte kostnadene måler resultat relativt til indeks. Du kan få halvert beløpet og fortsatt betale ekstra kostnader hvis indeksen har gått ned enda mer. På samme side kan du få doblet pengene dine uten å betale ekstra avgift så lenge indeksen har gjort det bedre. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...