Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Edit: samt naturligvis også at indexfons gjennom zero-konto er fullstendig meningsløst.

De siste par årene har vel ikke dette vært fullstendig meningsløst?

 

Anonymous poster hash: 1d58e...b83

Nei, i en kort periode har det vært lavere beskatning av kapitalinntekter fra investeringskonto. Det blir det imidlertid (som forventet) snart en slutt på, og da taper man igjen skjermingsfradrag for hvert år som går.
Lenke til kommentar

Nei, i en kort periode har det vært lavere beskatning av kapitalinntekter fra investeringskonto. Det blir det imidlertid (som forventet) snart en slutt på, og da taper man igjen skjermingsfradrag for hvert år som går.

 

 

Men så vidt jeg forstår så opprettholdes ordningen med å utsette beskatning slik at man kan omfordele aksjer og fond uten at det utløser løpende beskatning.

 

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2017/Dokumenter1/Budsjettdokumenter/Skatte--avgifts/Prop-1-LS-/Del-2-Narmere-om-forslagene/5-Personskatt-for-ovrig-/

(Punkt 5.3.1)

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

Men så vidt jeg forstår så opprettholdes ordningen med å utsette beskatning slik at man kan omfordele aksjer og fond uten at det utløser løpende beskatning.

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2017/Dokumenter1/Budsjettdokumenter/Skatte--avgifts/Prop-1-LS-/Del-2-Narmere-om-forslagene/5-Personskatt-for-ovrig-/

(Punkt 5.3.1)

 

Ja, og det er en meningsløs fordel om man investerer i indexfond.

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

Det har jeg da heller ikke sagt noe mot. Men om du eier indeksfond bør du altså gjøre det direkte, og ikke gjennom investeringskonto.

 

Hvorfor egentlig? Er vel rimelig lite man får av skjermingsfradraget , dessuten slipper man unna med litt ekstra "jobb" på selvangivelsen :p

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

Hvorfor egentlig? Er vel rimelig lite man får av skjermingsfradraget , dessuten slipper man unna med litt ekstra "jobb" på selvangivelsen :p

Det er rimelig lite man får fra skjermingsfradraget, rundt 0,3% i året, altså det man ville betalt i skatt på avkastningen under innenfor skjermingsfradraget, som er på omtrent 1% for tiden. Det er liten grunn til å tro at man tjener inn igjen dette på å market time fond, regioner og sektorer i investeringskonto.

 

Så lenge man kjøper norskregistrerte fond, er det ikke noe arbeid med selvangivelsen på aksje- og fondskonto.

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare bruke nordnet?

 

Har klp verden og norge selv, godt fornøyd.

Okey, kan opprette konto der.

 

Har ~1.05 MNOK og må sitte igjen med 1mill den 20. Januar (har 50.000 eller 5% margin å gå på). Har ikke helt skjønt hvor mye forvaltningskostnadene blir isåfall, noen som kan brekke det ned for meg?

 

Godt mulig at jeg setter noe i aksjer, noe i index i norge og noe i index i verden.

 

Får for lite renter til at jeg gidder at det skal stå å vente, og har råd til å tape en del, så kommer til å spekulere.

Endret av 9nja
Lenke til kommentar

Hva er normalt, billig og dyrt for å forvalte fond?

Jeg betaler 0,5% for innskudd, og deretter 1,5 % i forvaltning. Er det innenfor?

For indeksfond betaler jeg 0,5 % for forvaltning. 

Aktivt forvaltede fond tar mellom 1-2.5%, noen mer. For indeksfond er 0.5% litt dyrere enn hva DNB og KLP indeksfond tar. 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke bare bruke nordnet?

 

Har klp verden og norge selv, godt fornøyd.

Okey, kan opprette konto der.

 

Har ~1.05 MNOK og må sitte igjen med 1mill den 20. Januar (har 50.000 eller 5% margin å gå på). Har ikke helt skjønt hvor mye forvaltningskostnadene blir isåfall, noen som kan brekke det ned for meg?

 

Godt mulig at jeg setter noe i aksjer, noe i index i norge og noe i index i verden.

 

Får for lite renter til at jeg gidder at det skal stå å vente, og har råd til å tape en del, så kommer til å spekulere.

 

Skjønner ikke helt. Har du ikke råd til å tape mer enn 5% eller har du "råd til å tape en del"? Hvis du har råd til å tape en del så kan du f.eks. sette 90% inn i et globalt indeksfond og så leke deg rundt med resten på en zero-konto.

 

Hva er normalt, billig og dyrt for å forvalte fond?

Jeg betaler 0,5% for innskudd, og deretter 1,5 % i forvaltning. Er det innenfor?

For indeksfond betaler jeg 0,5 % for forvaltning. 

 

1,5% er verken særlig dyrt eller billig for aktive fond mens 0,5% nok er noe dyrt for et indeksfond.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke bare bruke nordnet?

 

Har klp verden og norge selv, godt fornøyd.

Okey, kan opprette konto der.

 

Har ~1.05 MNOK og må sitte igjen med 1mill den 20. Januar (har 50.000 eller 5% margin å gå på). Har ikke helt skjønt hvor mye forvaltningskostnadene blir isåfall, noen som kan brekke det ned for meg?

 

Godt mulig at jeg setter noe i aksjer, noe i index i norge og noe i index i verden.

 

Får for lite renter til at jeg gidder at det skal stå å vente, og har råd til å tape en del, så kommer til å spekulere.

Du har 1,05 millioner, og du må ha minst 1 million om ca en måned? Å sette inn midlene i fond er en helt hårreisende idiotisk idé.
  • Liker 9
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ofte når jeg leser om fond, så kommer jeg over et fond som heter S&P 500. Slik jeg har forstått, så er det et fond som følger amerikanske selskap?

 

Noen her som kan noe om dette? Er det mulig å kjøpe dette fondet i Norge, eller fond som følger dette fondet?

S&P 500 er en amerikanske aksjeindeks bestående av 500 amerikanske selskap. Det er med andre ord ikke et fond, men det finnes flere fond som skal følge S&P 500-selskapene. Jeg har ikke investert i det selv, men det finnes garantert via nordnet. Kanskje de selger iShares sitt S&P% 500-fond?
Lenke til kommentar

 

Ofte når jeg leser om fond, så kommer jeg over et fond som heter S&P 500. Slik jeg har forstått, så er det et fond som følger amerikanske selskap?

 

Noen her som kan noe om dette? Er det mulig å kjøpe dette fondet i Norge, eller fond som følger dette fondet?

S&P 500 er en amerikanske aksjeindeks bestående av 500 amerikanske selskap. Det er med andre ord ikke et fond, men det finnes flere fond som skal følge S&P 500-selskapene. Jeg har ikke investert i det selv, men det finnes garantert via nordnet. Kanskje de selger iShares sitt S&P% 500-fond?

 

 

Skjønner, takker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...