Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har "uheldigvis" ca. 70000 stående i DNB Norge med avkastning på ca. 43000. Har ikke hatt noen inntekt i 2016 og dermed mulighet til å realisere uten å måtte betale for mye skatt. Ser fondet har tatt seg noe opp i 2016 og er usikker på hva jeg burde gjøre. Noen anbefalinger?  Har ellers andeler i Storebrand Indeks - Alle Markeder og DNB Nordic Technology. 

Lenke til kommentar

Jeg har "uheldigvis" ca. 70000 stående i DNB Norge med avkastning på ca. 43000. Har ikke hatt noen inntekt i 2016 og dermed mulighet til å realisere uten å måtte betale for mye skatt. Ser fondet har tatt seg noe opp i 2016 og er usikker på hva jeg burde gjøre. Noen anbefalinger? Har ellers andeler i Storebrand Indeks - Alle Markeder og DNB Nordic Technology.

Jeg ville benyttet sjansen, morningstar gir fondet 2 stjerner og Dine Penger terningkast 3 med DP indeks på 0,91. Sistnevnte betyr at fondet presterer under sin referanseindeks.

 

Husk at det vanligvis tar noen dager før fondsalget registreres, så det kan allerede være for sent å få det registrert før nyttår.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

 

Jeg har "uheldigvis" ca. 70000 stående i DNB Norge med avkastning på ca. 43000. Har ikke hatt noen inntekt i 2016 og dermed mulighet til å realisere uten å måtte betale for mye skatt. Ser fondet har tatt seg noe opp i 2016 og er usikker på hva jeg burde gjøre. Noen anbefalinger? Har ellers andeler i Storebrand Indeks - Alle Markeder og DNB Nordic Technology.

Jeg ville benyttet sjansen, morningstar gir fondet 2 stjerner og Dine Penger terningkast 3 med DP indeks på 0,91. Sistnevnte betyr at fondet presterer under sin referanseindeks.

 

Husk at det vanligvis tar noen dager før fondsalget registreres, så det kan allerede være for sent å få det registrert før nyttår.

 

Takk. Ja, innser at det trolig er for sent. Evt. bytte av fond tar vel like lang tid. Dette er i DNB. Ellers er jeg spent på utfallet av søksmålet mot DNB ang. forvaltningen av dette fondet. Skulle vel avgjøres like over nyttår. 

Endret av AndreR
Lenke til kommentar

Er det noe vits i å slenge inn penger i fond nå før nyttår? Har helt glemt det i julestriden, Er det ikke slik at de fleste fond får en liten dupp rundt januartider?

 

Har forøvrig klart 7,8% på fondsporteføljen min i år, lavrisiko portefølje så man skal vel egentlig si seg godt fornøyd med det.

 

Det er ingen grunn til å tro noe som helst om hvor markedet skal gå i et halvårsperspektiv eller mindre. Mange år tidligere har man fått et januar-rally. I år falt aksjekursene fra første handelsdag.

 

Hvis du kjøper i morgen, så får du skjermingsfradrag for hele 2016. Jeg vet ikke helt hva skjermingsrenten for 2016 blir, men 0,7 tipper jeg? Det vil si at de første 0,7% du får i avkastning på innskutt beløp er skattefrie fra og med neste år.

Lenke til kommentar

Er det noe vits i å slenge inn penger i fond nå før nyttår? Har helt glemt det i julestriden, Er det ikke slik at de fleste fond får en liten dupp rundt januartider?

 

Har forøvrig klart 7,8% på fondsporteføljen min i år, lavrisiko portefølje så man skal vel egentlig si seg godt fornøyd med det.

Man vil alltid finne en måned som skiller seg mest negativt/positivt ut, men betrakter man mange nok årganger tviler jeg sterkt på at forskjellen vil være signifikant :)

 

EDIT: Dvs, forskjellen skyldes støy.

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Sitatpyramide/pyramider er fjernet for en ryddigere tråd. Vennligst begrens sitering til helst ett eller maks to ledd bakover, noe mer er unødvendig. Dersom man siterer lange innlegg anbefales det å bruke spoilerfunksjonen. Innleggene er ikke redigert utover dette.

 

Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden.

Lenke til kommentar

Skuffende avkastning på mine aktive fond for tiden i forhold til indeksfond som Superfondet Norge og Klp Aksjeverden. Begynt å selge unna de aktive. Får se om jeg finner et nytt spennende, aktivt fond jeg har tro på. Delphi Nordic har skuffet i år.

Avhengig av type forvaltning så kan man ikke alltid forvente stødig prisoppgang i et aktivt fond. Å selge unna kun fordi det har gått dårlig i år blir korttenjt om forvaltningen er verdibasert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...