Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

 

Har dere tro på indeksfond fremover? Jeg vurderer å opprette en spareavtale, men har sett flere advere og spå kræsj à la 1929.

hele verden må gå under samtidig før indeksfond blir utrygt. Hvis en verdensdel går dårlig så vil forvalterne bare skifte til en annen.

Nei. Du har misforstått fullstendig hva et indeksfond er.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Har dere tro på indeksfond fremover? Jeg vurderer å opprette en spareavtale, men har sett flere advere og spå kræsj à la 1929.

 

hele verden må gå under samtidig før indeksfond blir utrygt. Hvis en verdensdel går dårlig så vil forvalterne bare skifte til en annen.

 

 

Men de går da ned av og til?

 

Noen spesielle du kan anbefale? Har hørt gode ting om DNB Global Indeks og KLP AksjeVerden Indeks.

 

Jada, aksjefond går ned relativt ofte. Selv om du er spredd rundt om i selskaper i hele verden så vil de fleste land svinge ganske likt. Men, hvis du har en lang tidshorisont, så vil du hente deg godt inn igjen over tid.

Noen spesielle du kan anbefale? Har hørt gode ting om DNB Global Indeks og KLP AksjeVerden Indeks.

Med indeksfond er det egentlig 2 ting som gjelder. Hvor gode de er til å følge indeks og hvor mye de koster. 0,2 % er det billigste jeg har sett på globale indeksfond av norske tilbydere (KLP AksjeGlobal Indeks V). Dette replikerer dog kun utviklede markeder og utelater fremvoksende markeder. Enten kan du legge til dette selv og rebalansere om du vil det(som er billigere), eller du kan kjøpe AksjeVerden Indeks som har tatt med fremvoksende markeder også.

Hvordan er det forresten med sikkerhet? Har staten samme rett til å konfiskere penger folk har i fond som i bank? Hvis jeg har forstått rett så har banken rett til å konfiskere alle bankinnskudd over 2 millioner kr dersom det blir krise.

Nå vet jeg ikke helt om du kanskje blander med Bankenes sikringsfond: http://www.bankenessikringsfond.no/garantien/category818.html

Det på en måte det stikk motsatte av hva du har forespeilet. I dårlige tider er DU garantert for innskudd opp mot 2 millioner. Det vil si at hvis banken din går konkurs er du garantert å få tilbake alt, opp mot 2 millioner. Har du mer enn 2 millioner kan det være at du mister de pengene som er over. Banken kan ikke konfiskere noe, men hvis de går konkurs og ikke kan gi deg disse pengene så kan du miste de, ja. Det finnes ingenting slikt i et aksjefond, men du har samtidig her betraktelige svingninger underveis. Skulle man få behov for å bruke banksikringen sin er det naturlig å tro at aksjemarkedet også vil falle en del i verdi, med mindre det er veldig spesifikt kun én bank som er berørt.

Lenke til kommentar

Staten konfiskerer ikke midler i krise, den gjør det motsatte. Dine bankinnskudd er gjeld som banken har til deg. Hvis banken er i økonomiske problemer, og ikke kan betale gjelden sin, så vil vanligvis bankens kreditorer få nedsatt sine fordringer, for å sikre at alle behandles likt. Banksikringsfondet gjør et unntak for det, og sørger for at Staten betaler ut hele fordringen inntil 2 millioner.

 

Fondsandeler og aksjer er eiendeler. De forsvinner ikke i krise, men de blir mindre verd. Ved en krise som er så dramatisk at Banksikringsfondet er aktuelt, så vil mange aksjer være ekstremt lite verd.

Lenke til kommentar

Konfiskere og konfiskere... Hvis banken går konk og du har over 2 mill inne, kan du miste innskuddet over 2 mill.

 

Hvis du har 5 millioner i aksjefond gjennom banken, om det så er bankens egne fond, så mister du ikke pengene i aksjefondet. Banken er ikke eier av dine fondsandeler. Men du må enten få utbetalt pengene eller pengene må flyttes over til et annet fond.

Lenke til kommentar

Det du linker til der er valutasikret. Vil generelt ikke anbefale det siden de fleste finansene til nordmenn ellers er bundet til kronen. 

 

Ok, det er et jeg har ved siden av Klp Aksjeverden index. Den anbefalingen jeg fikk, var å handle mest på aksjeverden, og ca 30 -40% på det valutasikrede.

 

Hvordan menes med "finansene bundet til kronen" vet jeg ikke hva betyr, men.. :blush: 

Lenke til kommentar

Norge er et veldig lite land. Du har din lønn, pensjon, trygdeytelser, bolig, osv som er i kroneverdi. Om det skulle skje store omveltninger i Norge eller verden, om Norge går "dårligere", eller om resten av verden i større grad "tar igjen" Norge sitt velferdsnivå, så er det greit å forsikre seg med å ha en god slump av sparingen "utenfor" Norge. Importvarer, utlandsferier, evt utlandspensjonistilværelse, kan plutselig endre seg drastisk i pris med svingninger i kronen hvis du har "alt" i Norge og/eller valutasikret. Derfor er mitt generelle råd å spare i fond uten valutasikring, siden man har såpass mye i Norge/kroner uansett, og det er greit å ha mer i en mer gjennomsnittlig "global" valuta. 

Endret av Ziff
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har dere tro på indeksfond fremover? Jeg vurderer å opprette en spareavtale, men har sett flere advere og spå kræsj à la 1929.

hele verden må gå under samtidig før indeksfond blir utrygt. Hvis en verdensdel går dårlig så vil forvalterne bare skifte til en annen.

Sjekk indeksen først. Flere indeksfond er overvektet i f.eks. USA, selv on de heter "verden".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har dere tro på indeksfond fremover? Jeg vurderer å opprette en spareavtale, men har sett flere advere og spå kræsj à la 1929.

hele verden må gå under samtidig før indeksfond blir utrygt. Hvis en verdensdel går dårlig så vil forvalterne bare skifte til en annen.

Sjekk indeksen først. Flere indeksfond er overvektet i f.eks. USA, selv on de heter "verden".

 

Det er fordi det amerikanske aksjemarkedet er verdt i underkant av 40% av verdensmarkedet.  

Lenke til kommentar

 

 

 

Har dere tro på indeksfond fremover? Jeg vurderer å opprette en spareavtale, men har sett flere advere og spå kræsj à la 1929.

hele verden må gå under samtidig før indeksfond blir utrygt. Hvis en verdensdel går dårlig så vil forvalterne bare skifte til en annen.

 

Sjekk indeksen først. Flere indeksfond er overvektet i f.eks. USA, selv on de heter "verden".

 

Det er fordi det amerikanske aksjemarkedet er verdt i underkant av 40% av verdensmarkedet.

 

Er det noen begrunnelse for å overvekte USA, altså å ha mer enn 40 % av fondskapitalen investert i USA?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...