Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er det bare å kjøpe alt på en gang? Med aksjefond er det vel lurt å kjøpe flere ganger.

 

Man må tilbake til 2007 for å finne en toårsperiode der det har lønnet seg å fordele summen på 24 månedlige innskudd i stedet for å sette inn alt en gang.

 

Vanskelig å si hvordan det blir i fremtiden om det lønner seg å fordele beløpet enn å sette alt som et enkeltbeløp. 

Lenke til kommentar

 

Er det bare å kjøpe alt på en gang? Med aksjefond er det vel lurt å kjøpe flere ganger.

 

Man må tilbake til 2007 for å finne en toårsperiode der det har lønnet seg å fordele summen på 24 månedlige innskudd i stedet for å sette inn alt en gang.

 

Det er et godt poeng, men som alltid innen finans er det mest interessant med den risikojusterte avkastningen. 2007/08 er forsåvidt heller ikke særlig langt tilbake.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på KLP AksjeGlobal Indeks V, og DNB global indeks?

Jeg ser forvaltningsgebyret hos KLP er 0,10% lavere enn hos DNB.

 

Det er den eneste forskjellen. Vel, DNB og KLP har litt forskjellige etiske filtre, så fondene eier ikke AKKURAT de samme selskapene. Men i hvert fall 1600 av de 1617 aktuelle aksjene er helt like. Og så bruker de noen metoder for å kompensere for selskapene de har utelukket, slik at sektorvektingene blir lik referanseindeksen likevel. I praksis blir prestasjonen på fondene innenfor noe sånn som 0,05% av hverandre årlig FØR kostnader. Men ettersom KLP ligger 0,10% lavere på kostnader, så er forventet avkastning i KLP 0,10% høyere.

 

Mine nye innskudd går fra nå av til KLP AksjeGlobal Indeks V.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å samle alle fondene mine hos KLP, og vurderer å flytte global indeks som jeg har i DNB over til AksjeGlobal Indeks V i KLP. Må jeg da realisere fondet og dermed skatte på gevinst, eller kan dette gjøres direkte gjennom VPN-konto?

Usikker på om noen av bankene tilbyr plasseringskonto..

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at KLP fondet har et tegningsgebyr på 0,10% og et innløsningsgebyr på 0,05%.

 

Da er vel kostnadsnivået relativt likt totalt sett? Hvem kommer best ut her?

 

 

Jeg tror dette er avhengig av hvilken megler du benytter.

Hos Nordnet betaler jeg 0.30% i årlig forvaltning, men ingenting for kjøp og salg (Aksjeverden Indeks).

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at KLP fondet har et tegningsgebyr på 0,10% og et innløsningsgebyr på 0,05%.

 

Da er vel kostnadsnivået relativt likt totalt sett? Hvem kommer best ut her?

 

Det er bare tegnings- og innløsningsgebyr hvis du handler for mer enn én million kroner. Jeg fatter ikke hvorfor KLP blåser opp informasjon om disse gebyrene i store tabeller på nettsidene sine. Og så står det bare ned liten skrift nederst at gebyrene bare gjelder for handler på over én million kroner.

Endret av selters
Lenke til kommentar

En million av gangen? Eller må du betale det når beløpet du har i fondet overstiger 1mill og du kjøper nye andeler?

En million om gangen, er jeg temmelig sikker på. Jeg tipper at grunnen er at de må gå inn og fysisk handle i markedet utover det som er planlagt når de får inn såpass mye penger om gangen.

Lenke til kommentar

 

Jeg ser nå at KLP fondet har et tegningsgebyr på 0,10% og et innløsningsgebyr på 0,05%.

 

Da er vel kostnadsnivået relativt likt totalt sett? Hvem kommer best ut her?

 

Det er bare tegnings- og innløsningsgebyr hvis du handler for mer enn én million kroner. Jeg fatter ikke hvorfor KLP blåser opp informasjon om disse gebyrene i store tabeller på nettsidene sine. Og så står det bare ned liten skrift nederst at gebyrene bare gjelder for handler på over én million kroner.

 

Ja, ser det nå.

Da blir jeg nødt til å bytte.

 

Får bare vie fremtidige innskudd til KLP, og selge DNB når tiden er rett.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å samle alle fondene mine hos KLP, og vurderer å flytte global indeks som jeg har i DNB over til AksjeGlobal Indeks V i KLP. Må jeg da realisere fondet og dermed skatte på gevinst, eller kan dette gjøres direkte gjennom VPN-konto?

Usikker på om noen av bankene tilbyr plasseringskonto..

Spørs om du bruker en investeringskonto eller ikke. Har du en investeringskonto hos Nordnet slipper du å skatte på realisering, men må det når du tar penger ut fra kontoen. 

Lenke til kommentar

Ja, skal du flytte kapital fra et fond til et annet må du selge og kjøpe, og dermed realisere.

Tror ikke det er slik på zerokontoene. Realiseringen skjer afaik kun når pengene tas ut av kontoen.

 

EDIT: Ser en var ett minutt før meg. Kan videre kommentere at både Netfonds og Nordnet støtter sånne typer kontoer.

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...