bo1e Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) qualbeen skrev (26 minutter siden): Ja, jeg personlig kommer bedre ut av det ved å stemme blå-blått. Har allerede millionlønn, hus med leieinntekt, samt samboer med godt betalt jobb. Enda lavere skatt hadde vært gunstig for meg. Kommer jeg til å stemme erke-blått? Hah! Er du gal?! Selv om det gavner meg, så er det jo katastrofe for alle som ikke står så godt i det som meg. Jeg trenger ikke mer formue mellom fingrene. Jeg trenger at de fattigste i samfunnet løftes opp. At det er mulig å overleve, og å komme seg inn på boligmarkedet, for folk flest. Og at eneste måten å være rik på IKKE er arv fra en pappa-milliardær. Det er i utgangspunktet ikke et problem at barn arver penger. Men når 99% av våre rikeste ikke har utført noe som helst. Samtlige er i tjue-åra, samtlige har arvet en gigantisk formue, og de har ingen daglig virke, og bidrar ikke med en eneste arbeidsplass eller noe annet samfunnsnyttig – utover å betale sin skatt. Hva skjedde med å bli rik fordi man har jobbet hardt, lurt og vært villig til å ta risiko? De fleste land vi liker å sammenligne oss med, har forresten avgift/skatt på arv av betydelige beløp! Ja til arveavgift! Tja til formuesskatt? Større fradrag rundt eiendomsskatt! Ja til inntektsskatt! Ja til utbytteskatt! Og samtidig; ikke alt for store avvik til nærliggende land - dersom mulig. Det er uheldig å skille seg markant ut; da flykter bare (enkelte) folk. Jeg har det ikke så godt som deg, og jeg ser ingen fordeler med de rødgrønne på min økonomi. Så hvis det er meg du ikke stemmer blått for, så kan du tenke deg om på nytt. Jeg hadde satt stor pris på skatteletter slik blå side vil sånn at folk får beholde litt mer av pengene sine og disponere dem selv. Billigere barnehage og sfo hjelper meg overhodet ikke, mine unger er forbi den biten. Må være deilig å ha det så godt at politikken ikke påvirker deg. Endret 16 timer siden av bo1e
PosteMonopolet Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) qualbeen skrev (29 minutter siden): Jeg trenger at de fattigste i samfunnet løftes opp Enig, dette kan gjøres med at de fattige begynner å spare med små innskudd i aksjer/fond med mål om langsiktig god avkastning. Med SV & co sin politikk så gjør dem det vanskeligere for fattige å oppnå god økonomi siden SV vil ha minst 50% skatt på kapitalinntekter fra første krone. De rødgrønne ser til å være mer opptatt av å motarbeide rikdom heller enn motarbeide fattigdom. Rike personer betaler mye skatt i forhold til de fattige så egentlig ser jeg ikke problemet med at de rike betaler for lite skatt. Rike personer har bidratt med å skape arbeidssplasser som igjen bidrar med å redusere fattigdom. Endret 15 timer siden av PosteMonopolet
bo1e Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) De gjør det veldig vanskelig for de som har lite å karre seg til en bedre situasjon. Og så får de folk som lever i overflod som eksempelet over her til å tro at det er bra at mest mulig inndras og betales ut igjen til formål de selv velger seg, heller enn at folk får forvalte det selv. Gjennom et kostbart overformynderi som lekker som en sil i alle bauger og kanter. Endret 15 timer siden av bo1e
qualbeen Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden bo1e skrev (43 minutter siden): Jeg har det ikke så godt som deg, og jeg ser ingen fordeler med de rødgrønne på min økonomi. Så hvis det er meg du ikke stemmer blått for, så kan du tenke deg om på nytt. Jeg hadde satt stor pris på skatteletter slik blå side vil sånn at folk får beholde litt mer av pengene sine og disponere dem selv. Billigere barnehage og sfo hjelper meg overhodet ikke, mine unger er forbi den biten. Må være deilig å ha det så godt at politikken ikke påvirker deg. Jeg kjenner ikke deg, og hadde deg neppe i tankene. Jeg ønsker generelt så lav skatt som mulig, men jeg ønsker også er velferdssamfunn. Et samfunn som kan ta vare på alle. Ikke bare de få. Infrastruktur som veier, vann og strøm behøves. Strøm er endelig blitt en salgsvare, etter blåes ideologi, og hvor bra fungerer nå det? Vann er p.t. "kommunistisk" styrt, dvs stat og kommune fikser det til tilnærmet kostpris. Veier finansieres med alt for mye bompenger og alt for liten andel skattefinansierte beløp. (Krever dessverre sin skatt å asfalterte dette kuperte landet!) Erkeblå ønsker å selge ut offentlige bedrifter som går bra, og alt skal over på private hender. Noen få skal sitte på toppen og berike seg på folk flest sine behov. 😡 Det sagt; det er et hav av utfordringer og problemer med venstresiden idealer også. Jeg er på ingen måte et AP-kveg, og er sjeldent fornøyd. Jeg ser at begge leire har sine ideologiske bomskudd, som på ulik måte er uheldig for samfunnet (i mine øyne hvertfall. Altså en høyst subjektiv mening! Absolutt!) Men for å ta din situasjon; jeg tror inflasjon, renteøkming og generell dyrtid, påvirker din økonomi MYE hardere enn skatte-maset. Årsaken til dyrtid og inflasjon er kompleks, men én viktig faktor var Ernas ukritiske pengeutkasting til bedrifter under Covid. Det var ikke måter på hvor mange millioner som bedriften kunne FÅ, bare de var rammet av Covid. (Dette var rene pengegaver; ikke lån eller lignende ordninger som ble tilbakebetalt!) ACER-avtalen med påfølgende import av tyske strømpriser er også medvirkende. Å besvare inflasjon skapt av energi-pris med rente-heving er i mitt hode galskap. Helt feil medisin på et alvorlig problem! Riktignok langt utenfor hva politikerne jobber med da; renten er tross alt ikke politisk styrt. Men det rammet stort sett de som hadde minst. Satt man med nedbetalt bolig, var renteheving null stress. De ble ikke rammet. Småbarnsfamiliene, derimot ...
DukeNukem3d Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) Zeph skrev (På 3.9.2025 den 18.45): Det er ikkje tap så lenge du ikkje har solgt deg ut. Neida, det er sant. Og det kommer heller ikke på tale 🐵 Ingenting blir solgt før jeg har 10 millioner i fond, med mindre det er i nødverge. Endret 15 timer siden av DukeNukem3d
aklla Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Zeph skrev (På 3.9.2025 den 18.45): Det er ikkje tap så lenge du ikkje har solgt deg ut. Neida men opp er bedre enn ned Har egentlig ikke noe mål og mening med sparingen og ser ikke for meg at jeg noen gang kommer til å trenge å selge, selv om jo den dagen så klart vil komme en gang..
bo1e Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) Klart det er renter og dyrtid som er problemet, nå var det snakk om tiltak for å avhjelpe situasjonen og da var skattelette et av tiltakene som faktisk ville truffet. Noe som treffer er tross alt bedre enn noe som ikke gjør det, selv om jeg skjønner at det kan være vanskelig å se betydningen av for noen som er så heldig at de ikke har sånne bekymringer. Men norge mangler ikke penger. På mange områder brukes det penger som fulle sjømenn. På andre områder gis det ikke et øre. Selv om etter sifos tall så er nå en bråte nordmenn, spesielt familier med bare én forsørger, i en fattigdomssituasjon der de ikke har råd til skikkelige måltider lenger. Og kommunene ikke har råd til å levere lovpålagte og forsvarlige tjenester i skole og omsorg. Her står det så galt til at kommunen har lagt ned all leksehjelp og all lovpålagt fysisk aktivitet i barneskolen og stopp i bruk av vikarer. Og situasjonen var allerede før disse kuttene på krisenivå, hvor elever med behov for ekstra ressurser og oppfølging opplevde trenering og unnamanøvre heller enn å få hjelpen de trenger. Hvorfor er det sånn i "verdens rikeste land"? Jeg er alt annet enn imponert over denne regjeringens evne til å ta var på de mest sårbare. Staten får ikke lov å skylde på kommunen når kommunen ikke er i stand til å levere tjenester på et lovlig og anstendig nivå. Det kan ikke være sånn at nordmenn i noen kommuner er mer verdt enn i andre. Endret 14 timer siden av bo1e
Jarmo Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden qualbeen skrev (51 minutter siden): Strøm er endelig blitt en salgsvare, etter blåes ideologi, https://frifagbevegelse.no/ntb/brundtland-angrer-ikke-pa-loven-som-gjorde-strom-til-markedsvare-6.158.895235.449183c3c1 1
wampster Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) qualbeen skrev (5 timer siden): Det er i utgangspunktet ikke et problem at barn arver penger. Men når 99% av våre rikeste ikke har utført noe som helst. Samtlige er i tjue-åra, samtlige har arvet en gigantisk formue, og de har ingen daglig virke, og bidrar ikke med en eneste arbeidsplass eller noe annet samfunnsnyttig – utover å betale sin skatt. Hva skjedde med å bli rik fordi man har jobbet hardt, lurt og vært villig til å ta risiko? https://www.finansavisen.no/kapital-index/norges-400-rikeste Av de 100 rikeste er vel gjennomsnittsalderen 70 og laveste alder midten av 40 årene. Av de neste 100 rikeste er det EN i 20 årene (Braut Haaland) ellers omtrent samme snitt som første 100 Av de neste 100 rikeste er det også EN i 20 årene. ellers omtrent samme snitt som første 100 edit: Hvem er disse 99% som er i 20 åra du snakker om? edit2: Det er en filter funksjon. totalt 4stk under 30 og 7stk i 30 årene. Endret 10 timer siden av wampster 2
leticia Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden sureup skrev (11 timer siden): Jeg sparer masse i fond og stemmer MDG med glede. Samme her
Delvis Skrevet 18 minutter siden Skrevet 18 minutter siden sureup skrev (18 timer siden): Jeg sparer masse i fond og stemmer MDG med glede. At SV og Rødt vil øke skatter er ikke noe nytt. Det finnes heldigvis flere ting som er viktig enn bare skatt på utbytte. Liker APs ønske om bredt forlik rundt skatt, det har vært altfor mye jojo i det siste, feks som da høyresiden fjernet arveavgiften.. Som noen sa: Hvorfor skal vi skatte to ganger da. Arveavgift håper jeg ikke de innfører igjen. Det er en særdeles frekk avgift. 1
Sitronade Skrevet 12 minutter siden Skrevet 12 minutter siden Hei. Har ca 400k jeg ønsker å investere. Har tenkt på å investere i et fond. Noen anbefalinger? Hadde noe i DnB global indeks A men solgte meg ut på topp rett før Trump begynte med tariffene mtp at 80% av fondet er i USA. Ser det er tilbake på det samme nå i dag. Ønsker langsiktig investering men føler litt på uro i markedet i USA. Samt etter hva jeg har skjønt er svak dollar med på senke gevinsten. Fordele investeringer I flere fond? Har også vurdert å investere i en leilighet som kan leies ut, usikker på hva som er best i disse dager. 1
DukeNukem3d Skrevet 4 minutter siden Skrevet 4 minutter siden (endret) Før så var det små justeringer om det ble Erna eller Støre. Så jeg sov godt om natten uansett. Nå som "ta de rike" har blitt en trend for venstresiden så risikerer en lastebilsjåfør som meg 50% skatt på utbytte og økt formueskatt som jeg også nærmer meg å måtte betale... https://www.nrk.no/norge/frykter-okt-aksjeskatt-med-store-1.17551342 For å sette det litt i perspektiv, 38% er allerede latterlig høyt: "– 38 prosent er en ekstremt høy utbytteskatt. Få land, om noen, har det nivået. Det burde senkes, sier Karin Thorburn. Hun er professor i finans ved Norges Handelshøyskole." Støre regjeringen stod også bak følgende velferds-kutt for oss småsparere: Ap/Sp-regjeringen har kuttet i den såkalte IPS-ordningen i løpet av sin regjeringsperiode. Mens maksimalt årlig sparebeløp under Høyre/Frp-regjeringen var inntil 40.000 kroner årlig, har den blitt kuttet til 15.000 i året under Støre. Endret akkurat nå av DukeNukem3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå