Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Du ser ingen problemer med å montere plater tynnere enn vanlige ark med minst mulig skruer og samtidig få det helt rett og fint?

Den gull-folien er så vidt jeg husker betydelig tynnere enn aluminiumsfolie.

Panelene ser da ikke akkurat så veldig tynne ut. Det ser da ut som aluminiumsplater på kanskje rundt 1 mm tykkelse som er naglet fast, Noe størrelsen bulkene og radiusen på bulingen også tyder på. Og at de passer dårlig sammen i skjøter og hjørner har da ingen ting med tykkelse å gjøre?

Man får da dette helt fint til på både fly, bygg og biler.

Ja, det er sikkert ett par mm stål som de kjørte over med lastebil før de boltet de fast...
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ingen detaljer.

 

 

Men begge parter hadde jo fordel av dette.

Brannvesenet fikk øve seg på en realistisk husbrann, og huseier slapp å rive det selv.

 

Jeg vet ikke hvem som foretok opprydningen etterpå. Store mengder aske og kull er også en utfordring å bli kvitt. Men sikkert enklere enn om de reiv huset på vanlig måte.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva koster det å få revet et bolighus som er 50 til 100 år gammelt, inkludert borttransport av alt?

 

Spørs kor stort det er, og kvar i landet det stå då det kostar meir å få kjøyrt vekk rivingsavfallet dersom huset ligg langt frå mottaket.

Dette har nok større betydning for kostnaden enn alderen på huset.

 

Ein anna stor utgiftspost er sorteringa av avfallet. Å få brannvesenet til å brenne ned huset er ikkje nødvendigvis mykje billegare dersom huset f.eks. er malt med blymaling slik at all miljøgifta må skrapast av veggane før brenning.

Sjølv om det er brannvesenet som står for regien så kan eg aldri tenke meg at det er lett å få unntak frå miljøregelverket.

Lenke til kommentar

Det var en lærer som sa en gang at om vis sendte strøm fra vestlandet til Sverige direkte, så ville det ta 15 sekunder før den kommer frem. Det er selvfølgelig fryktelig forenklet, men er det noe hold i påstanden? Og hva er forklaringen?

 

 

Går an på hvordan du definerer strøm.

Flythastigheten til elektronene er mye tregere enn lysets hastighet og er avhengig av tverrsnitt på leder samt leders materialegenskaper.

 

På en annen side så er det så mange transformatorer i mellom sender og avsender at det ikke blir samme elektron som kommer frem uansett (en transformator er et galvanisk skille for strøm på samme måte som en varmeveksler er et skille for to ulike vannkretser).

 

Men, hvis man snakker om spenningen, så går det ganske fort. Dette er nok en gang avhengig av lederens egenskaper, men denne gangen dens kapasitans og induktans; spenningsbølgen må nemlig lade opp et "uendelig" antall kondensatorer  og induktanser på veien og dette tar noe tid:

 

v = 1/sqrt(LC) [m/s].

 

Så igjen, det er ikke samme type leder hele veien, men la oss tenke oss en 1000 km lang kabel med L og C lik 0.2414 mH/km og 0.615 uF/km (denne er fra en prosjektoppgave jeg jobbet med, verdiene er realistiske med denne kabelen ville man ikke brukt på et 1000 km strekk):

 

Hastigheten på den forplantende spenningsbølgen blir da ca 82 000 m/s.

For en tusen kilometer lang kabel tar det da 0.082  12 sekunder (om jeg har fått med alle nullene og slikt Takk til trygve for hjelp når hoderegningen ikke virker).

Endret av Twinflower
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott gjennomført anslag, bortsett fra aritmetikken på slutten... 82000 m/s = 82 km/s. Dermed skulle 1000 km ta 12 sekunder.

 

 

Ja, det ble litt cowboyhoderegning, takk for retting :)

 

(Jeg hadde av en eller annen grunn 82 000 km/s i hodet, så den lille tiden virket fornuftig)

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...