Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Du kan f.eks ikke ta ut husnøkkelen i andre possisjoner enn slik man putter den inn heller, det gjelder egentlig stort sett alle låser jeg kjenner til.

 

Forskjellen der er jo at du kan låse husdøra og ta ut nøkkelen utan at døra låser seg opp igjen.

Alternativt låse opp døra og ta ut nøkkelen utan at døra går i lås.

 

Men ja, svaret gir meining, og sidan det i alle fall i dei varmare delane av verden sjeldan er behov for å sette igjen ein bil på tomgang så har nok heller ikkje behovet for ei slik løysning vært særlig vektlagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kunne jo hatt samme prinsipp som i dørlåser, vri høyre for å starte, så sentrere den igjen, så venstre for å stoppe.

Tipper det er litt mangel på behov og litt tradisjon som gjør det. Man bør jo ikke la en bil stå på tomgang uten tilsyn uansett.

Mulig at det er litt fordi da antagelig mange ville latt bilene stå på tomgang mens de handlet osv. Ett slikt system innbyr jo til å la bilen stå på tomgang. Det gjør det lettere å glemme å stoppe bilen om man er stresset også, slik at bilen kanskje blir stående på tomgang hele natten.

Lenke til kommentar

Når noen blir dømt til fengsel, hører man ofte at de får fratrekk for antall dager i varetekt. Dersom noen f.eks sitter 3 år i fengsel og slipper ut fordi de er feildømt (nye bevis f.eks.). Dersom de senere havner i fengsel pga noe annet, kan de da få fratrekk for tiden de satt uskyldig innen i en annen sak.

 

Helt teit spm, men så første episode av Making a murderer på Netflix igår.

Lenke til kommentar

Når noen blir dømt til fengsel, hører man ofte at de får fratrekk for antall dager i varetekt. Dersom noen f.eks sitter 3 år i fengsel og slipper ut fordi de er feildømt (nye bevis f.eks.). Dersom de senere havner i fengsel pga noe annet, kan de da få fratrekk for tiden de satt uskyldig innen i en annen sak.

 

Helt teit spm, men så første episode av Making a murderer på Netflix igår.

 

Nei. Det følger av straffeloven § 83 at det er bare tid man er varetektsfengslet "i anledning saken" som kommer til fradrag ved reaksjonsfastsettelsen.

 

(Det betyr at hvis du blir varetektsfengslet på nark og bevisforspillelse, og har en pågående sak om rattfyll, får du ikke noe varetektsfradrag hvis narkosaken blir henlagt men du blir dømt for rattfylla.)

 

Man får imidlertid en ganske klekkelig sum penger for den tiden man måtte sitte uskyldig inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er oppreisningen, dvs. erstatning for ikke-økonomisk skade ("tort og svie"). Erstatning for tapt inntekt mv. kommer i tillegg.

Litt på siden, men hvordan får man dette, og hvor mye er det?

 

 

Erstatningskrav behandles av Statens Sivilrettsforvaltning. Hvor mye man får i erstatning kommer an på hvor mye man har tapt. 

Lenke til kommentar

Det sies at eneggede tvillinger aldri vil være helt lik eller vil forekomme(genetisk/arvestoffet), dog nevnes det ikke hva slags, hvertfall som jeg ikke har funnet. Så hvilken arvestoff er det snakk om? Og hva er grunnen til at det ikke kan oppnåes?

Den viktigste forskjellen ligger nok i epigenetikk; det vil si at det ikke bare er arvestoffet i seg selv som er avgjørende, men også hvilke gener som er aktivert og ikke. Aktivering og deaktivering av gener kan blant annet skyldes miljøfaktorer.

Lenke til kommentar

Dette er en tenner for lysrør:

3843106.jpg

 

 

Denne animasjonen demonstrerer hvordan lysrør virker.

Som du ser er det mer komplisert enn en vanlig lyspære.

 

 

Jeg kjenner ikke konsekvensen av å bruke en tenner som er feil for lampa og lysrøret. Jeg passer alltid på at slikt er riktig, og bytter både tenner og rør samtidig.

 

 

Denne selges på Clas Ohlson, og skal være evigvarende, i motsetning til de andre produktene på markedet.

Den skal også gi de andre komponentene lengre levetid.

Den lover også å koble ut defekte lysrør, i motsetning til de konvensjonelle tennere som bare står og blinker og overoppheter lampa.

 

Jeg har kjøpt en, men det gamle røret er ikke utbrukt ennå, så jeg har ikke montert den.

8873356623902.jpg

http://www.clasohlson.com/no/Philips-elektronisk-glimtenner/36-3095

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...