Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vann fra krana er drikkbart over hele landet, med få unntak.

Vann på flaske er praktisk når du ikke har kran tilgjengelig, men en unødvendig utgift for de fleste.

Fyll heller kranvann på ei brusflaske, og ta med deg dit du skal.

Det er gratis og miljøvennlig.

 

Det er det ja? Okay, har alltid vegret meg for å drikke vann fra krana i Oslo og større steder, og tenkt at vannet kommer fra steder der det er mye dritt oppi. I forhold til vanner som blir brukt på utkantsteder som her.

 

Lenke til kommentar

Det er det ja? Okay, har alltid vegret meg for å drikke vann fra krana i Oslo og større steder, og tenkt at vannet kommer fra steder der det er mye dritt oppi. I forhold til vanner som blir brukt på utkantsteder som her.

 

Vatnet går uansett gjennom eit renseanlegg i dei aller fleste kommuner, i store kommuner vil kvaliteten vanligvis være betre sidan det er fleire som deler på utgiftane slik at ein får råd til å rense vatney betre.

 

Ein anna ting er at det skjeldan er vatnet i seg sjølv som er ureint. Ureinheitene kjem vanligvis frå skittne rør, fremedlegmer som blir liggande i vannreservoaret, eller forurensning frå kloakkrør som ligger i samme grøft.

 

Av denne grunnen blir det tatt vannprøver fleire plassar, både ved kilden og i kranene rundt omkring i byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vann fra krana er drikkbart over hele landet, med få unntak.

Vann på flaske er praktisk når du ikke har kran tilgjengelig, men en unødvendig utgift for de fleste.

Fyll heller kranvann på ei brusflaske, og ta med deg dit du skal.

Det er gratis og miljøvennlig.

 

Det er det ja? Okay, har alltid vegret meg for å drikke vann fra krana i Oslo og større steder, og tenkt at vannet kommer fra steder der det er mye dritt oppi. I forhold til vanner som blir brukt på utkantsteder som her.

 

 

 

Av ren nysgjerrighet hvor har du fått denne ideen fra?

 

Her finner du alt av info om Oslo vannet, http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.kommune.no/vannet_vart/drikkevann/ .

Lenke til kommentar

 

 

Vann fra krana er drikkbart over hele landet, med få unntak.

Vann på flaske er praktisk når du ikke har kran tilgjengelig, men en unødvendig utgift for de fleste.

Fyll heller kranvann på ei brusflaske, og ta med deg dit du skal.

Det er gratis og miljøvennlig.

 

Det er det ja? Okay, har alltid vegret meg for å drikke vann fra krana i Oslo og større steder, og tenkt at vannet kommer fra steder der det er mye dritt oppi. I forhold til vanner som blir brukt på utkantsteder som her.

 

 

 

Av ren nysgjerrighet hvor har du fått denne ideen fra?

 

Her finner du alt av info om Oslo vannet, http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.kommune.no/vannet_vart/drikkevann/ .

 

 

Hei. Takk for fin info :)

Nei det er vel noe som henger etter fra gammelt. Store byer, mye folk, mye dritt, utslipp/forurensing etc.

 

Er det forresten samme i Sverige også, at det er bra drikkelig vann i kranene?

Lenke til kommentar

De fleste oppegående land har så vidt jeg vet drikkbart vann fra krana, men pga. Forskjellig bakteriekultur er det ikke alltid så lurt å drikke det for folk fra andre land. Norge har vistnok så rent vann at alle kan drikke det har jeg hørt, er vel derfor man ikke ser større mengder vann i butikkene vil jeg tro...

 

Er samme grunn til at mange blir matforgiftet i syden, pga svakt immunsystem mot de bakteriene som kan finnes i maten der om de slurver litt med matlagingen. En lokal som spiste den samme maten ville gjerne ikke merket det engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er folk så kritthvite i huden? Vet vi har albinoer men ikke alle ser ut som albino hellee. Spesielt engelskmenn tenker jeg på.

Hvite mennesker har mindre melanin, som er pigmenter. Melaninet i huden blir produsert av melancylotter i huden. Mennesker med forskjellig hudfarge har like mange melancylotter, men de som har naturlig mørkere hudfarge har gener som produserer mer melanin enn andre. Ergo, de blir raskere mørke. UV-stråling vil fremskynde denne prosessen.

 

Mennesker i Europa og deler av Asia har dermed mindre mengder melanin i huden. De er også tilpasset klima hvor det er lavere UV-stråling enn andre steder på kloden. Hvit hud tar til seg mer UV-stråling enn mørk hud. Dette har den fordelen at det er enklere å få i seg D-vitamin, som er viktig for å ta opp kalsium.

 

Angående engelskmenn så vet jeg ikke om de er statistisk sett "mer hvite" enn andre mennesker her i Nord-Europa. Uansett, så er rødt hår sett på som vanlig på de britiske øyer. For eksempel, så er 13 % av den skotske befolkningen har rødt hår. De med rødt hår har som regel hvit hud.

 

Så de som har kritthvit hud stammer vil ha naturlig få melancylotter i huden som produserer pigment. Hvis de ikke får UV-stråling, så vil det ikke bli produsert ekstra pigment (melanin) som gjør personen mørkere i huden. En kan vel si at kroppen justerer seg etter hvor mye UV-stråling den trenger.

Lenke til kommentar

Har drukket vann fra krana i Oslo i flere år nå. Ingen problemer, og ikke noe rar smak heller. Men jeg syns selvsagt det er best med friskt vann fra vestlandet.

 

Familien min har et "hemmelig" oppkomme inne på fjellet. Dvs. grunnvann. Det er iskaldt gjennom hele sommeren, fordi, som du sikkert vet, så er vann tyngst ved 4 grader, ikke 0, slik at når vann som har kommet opp fra grunnen og holder (f.eks.) 3,9 grader, varmes opp til 4, så synker det ned igjen, og erstattes av nytt vann på 3,9.

 

Er utrolig digg å komme inn dit svett i sommerheten og ta seg et glass kaldt vann.

 

Kul den fysikken der, da. Jeg tror i alle fall det er mekanismen bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål om time dilation/relativitet:

Dersom tiden går fortere for de som står stille enn for de som begever seg, da bør vel en som beveger seg i lysets hastighet se verden rundt seg som om den spoler i rask film? Da bør neste konklusjon være at dersom Kjell og Karl skal løpe om kapp over 1 kilometer og Kjell løper i tilnærmet lysets hastighet og Karl går så sakte han kan, så bør Karl komme fram først sett fra Kjell sitt perspektiv, siden verden rundt Kjell spoler fremover i raskere tempo enn Kjell sin lokale verden gjør?

 

Jeg regner med at jeg har tidenes brain fart her, så det hadde vært fint om noen rettet på hvor jeg tenker feil, ev. bekrefte at jeg faktisk har rett.

Lenke til kommentar

Spørsmål om time dilation/relativitet:

Dersom tiden går fortere for de som står stille enn for de som begever seg, da bør vel en som beveger seg i lysets hastighet se verden rundt seg som om den spoler i rask film? Da bør neste konklusjon være at dersom Kjell og Karl skal løpe om kapp over 1 kilometer og Kjell løper i tilnærmet lysets hastighet og Karl går så sakte han kan, så bør Karl komme fram først sett fra Kjell sitt perspektiv, siden verden rundt Kjell spoler fremover i raskere tempo enn Kjell sin lokale verden gjør?

 

Jeg regner med at jeg har tidenes brain fart her, så det hadde vært fint om noen rettet på hvor jeg tenker feil, ev. bekrefte at jeg faktisk har rett.

 

Det du gjør feil er å ikke ta hensyn til skifte av referansesystem. Med fare for å starte en ny digresjon, unnlater jeg å gå i dypere detalj her. Følg gjerne linken og still oppfølgingsspørsmål dersom du lurer på noe mer. Det er mange innlegg som går i dyp detalj for å besvare nettopp den misforståelsen du har her, men dessverre er de gjemt i rot og tull.

 

Edit: Du ser det sikkert selv dersom jeg uthever:

 

P1: tiden går fortere for de som står stille enn for de som begever seg

K1: en som beveger seg i lysets hastighet [vil] se verden rundt seg som om den spoler i rask film

 

Konklusjonen er falsk: Tiden går jo saktere desto fortere du går. Ergo vil en som beveger seg i tilnærmet lyshastigheten observere at verden rundt seg står tilnærmet stille. Merk at dette er en grov oversimplifisering, men det er forhåpentligvis en ok forklaring på denne misforståelsen.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...