Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Også har vi fornybare oljeressurser som raps, soya, oliven, solsikke etc.

 

De fossile oljeressursene går aldri tom, de blir bare dyrere å utvinne og priser seg ut av stadig flere anvendelser. Vi ser allerede nå konturene av en verden basert på elbiler, med det lavere petroleumsforbruket det medfører. Om kanskje 30-50 år vil energimiksen bilene går på være under 10% petroleumsbasert og over 90% basert på sol, vind, kjernekraft, kull og vannkraft. For få år siden var det tilnærmet 100% petroleumsbasert. Hva det er i dag vet jeg ikke, men jeg får gjette på ca 90-95% petroleumsbasert. Petroleum har altså begynt sin største ferd mot færre anvendelser.

Det var jo et problem med alternative oljer utvunnet av planter

Det tar i bruk landbruks areal som ellers kunne brukes til matproduksjon

Man bør jo ikke konkurrere om de samme resursen som brukes til mat produksjon for å lage plast

 

spørmålet er om det blir billig nokk til noen vil satse på det ?

eller om det fører til at meten blir dyrere ?

 

 

pr i dag kan ikke elbiler erstatte all transport på veien så da er man også avhengig av alternativt drivstoff

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har 9 av 10 hoteller jeg bor på (i hvertfall i Norge) helt identiske sengklær? Hvite, i samme stoff, samme passform, putetrekk med overraskende mye stoff som likevel sitter godt, osv.

 

Er det A)tilfeldighet, B) et stort selskap lager sengklær og det er bare veldig mange som kjøper av dem, eller C) det er noe ved akkurat de sengklærne som gjør at de er perfekte for hoteller?

Lenke til kommentar

Testet badevekten isted, og den viste 61kg. Den stod da på et ca 1cm tykt teppe, flyttet den over på flisene, og da veide jeg 67kg. Hvorfor viser den ulikt?

Vekta er som en springfjær som skal trykkes sammen. Et tykt teppe fungerer også som en springfjær som kan trykkes sammen.

 

Når vekta står på teppet brukes en del av tyngden til å trykke sammen teppet, istedenfor å trykke sammen springfjæra i vekta.

 

Så hvis teppet hadde veid den som sto på det, og du stilte vekta oppå, og stilte deg oppå, ville det blirr riktig hvis du hadde lagt sammen det vekta viste og det teppet viste, minus vekta på selve vekta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tåkelur: Det du skriver er feil. Teppet må holde oppe platen, slik at fjæren, eller den digitale sensoren, ikke får hele kraften gjennom seg.

 

Hvis du setter to badevekter oppå hverandre, vil de ikke vise halvparten hver, den øverste vil vise vekten til personen, f.eks. 80kg, mens den underste vil vise vekten til personen + vekten til den øverste vekten, f.eks. 81 kg.

Endret av Reeve
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis du setter to badevekter oppå hverandre, vil de ikke vise halvparten hver, den øverste vil vise vekten til personen, f.eks. 80kg, mens den underste vil vise vekten til personen + vekten til den øverste vekten, f.eks. 81 kg.

 

Alle erfarne jojo-slankere vet at man må sette de to vektene ved siden av hverandre, og så stå med ett ben på hver. :wee:

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mange idretter er kroppsfasong og gener svært avgjørende. I basketball er det en fordel å være høy, i kortbane er det en fordel å være lav. Vest-afrikanere løper fort, mens øst-afrikanere løper langt.

 

Hvor avgjørende er nordmenns genetikk for vår dominans i skiidrett? Jeg mistenker at det for det meste er kulturen vår som er grunnen.

 

Ville øst-afrikanere dominert denne sporten, på samme måte som de gjør med langdistanseløping, hvis de hadde en kultur for skigåing?

Lenke til kommentar

På lik linje som vi har kultur og mange tilrettelagte fasiliteter for skigåing, gjør ikke mye av det samme seg gjeldende for afrikanere og løping? I den forstand at løping ikke krever mye å komme i gang med, og for mange(?) er beina det eneste(?) fremkomstmidlet de tilgang på. Dermed begynner man med løping i tidlig alder for å komme seg raskere frem, og får dermed ett godt grunnlag å bygge videre på til en potensiell profesjonell karriere. I tillegg må man ta hensyn til populariteten til en idrett i hvert enkelt land, jo mer populær en idrett er, jo bedre er rekrutteringen til den idretten blant unge, dermed kommer man inn i en god sirkel når landets utøvere gjør det bra.

Lenke til kommentar

Et veldig godt spørsmål og et jeg mistenker at det er vanskelig å svare godt på. Harald Eia forsøkte seg på å finne noen svar for et par år siden og jeg kan anbefale deg å se den serien.

Det er klart at gener er viktig, det kan man eksempelvis se i tvilling eksperimenter, men det er også klart at kultur spiller en viktig rolle.

 

Dette er ikke mitt felt i det hele tatt, men personlig har jeg større tro på kultur i akkurat ski eksemplet ditt. Vi har kanskje gått på ski i tusenvis av år, men har det vært en faktor i overlevelse og evolusjon? Hvis man tenker seg at genene er viktigste så må vår overlevelse ha vært avhengig av ski ferdigheter i ganske lang tid, slik at de som hadde de evner og gener som gjorde de til gode skiløpere gjorde det bedre.

Det er selvfølgelig mulig, men jeg heller mot at skiferdigheter ikke var den avgjørende faktoren.

 

Men klart dette er litt spekulativt. Som jeg sa, det er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Har sett noe på dette med løping og det viste seg at afrikanere hadde generelt noen prosent mindre kroppsmasse i beina, noe som er veldig fordelaktig mtp løping. Så genetiske forskjeller er der nok, men kultur har selvfølgelig utrolig mye å si.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg har sett noen ganger på mod varsling at dem sier innleggene er flyttet til det sorte hullet her, hva slags hull?

 

Vet ikke om dette klassifiseres som snedig spørsmål men lurer uansett på det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...