Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Long Scale:

Million = 1 000 000

Billion = 1 000 000 000 000 (to millioner)

Trillion= 1 000 000 000 000 000 000 (tre millioner)

Quadrill= 1 000 000 000 000 000 000 000 000 (fire millioner)

Bare for å utdype det der. Man kan lese språkoppbygningen ganske lett

Mil er 1

Bi er 2

Tri er 3

Quadri er 4

osv.

 

Jeg vet ikke hvilket språk det er, men det finner vi sikker ut.

 

Kart over land som bruker den lange og korte skalaen finnes på Wikipedia. Jeg ser ikke umiddelbart hvilken leir som har flest innbyggere på sin side. Kanskje gul, hvis alle de gule bruker samme system?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I praksis gir ikke solseil mulighet for spesielt stor hastighet. Solseil er avhengig av nok "vind", det vil si nok lys som treffer solseilet. Hvis det er solen som er kilden til drivkraften er problemet at lysintensiteten avtar med kvadratet av avstanden, så akselereasjonen blir raskt svært liten. Det har vært snakket om å bruke en kraftig laser f.eks. på månen som lyser på seilet og lager "vinden" på den måten. Dette gir et langsommere fall enn 1/r2, men en kraftig nok laser er nok ikke realiserbar med dagens teknologi.

 

Mitt tips er at ionemotor er den teknologien som i dag kan gi størst hastighet. Side ionemotorer gir svært liten akselerasjon må man først bruke en kjemisk rakettmotor for å komme (omtrent) ut av jordens tyngdefelt. Hvilken hastighet som kan oppnås i praksis vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg tror også ionemotor er den teknologien som per i dag gir størst hastighet.

 

I følge den engelske wikipediaartikkelen er det romfartøyet Dawn som har oppnådd hittil høyeste hastighet med ionemotor, 10 km/s. Utkasthastigheten er opp mot 50 km/s så det skal i teorien gå an å få fartøyet opp i 50 km/s dersom drivstoffet utgjør halvparten av totalvekta til fartøyet og jeg har tenkt riktig.

 

Voyager 1 har en hastighet på 17,2 km/s i forhold til sola, men jeg er usikker på hvor mye av det som stammer fra jordas banehastighet (29,8 km/s) og eventuelle slyngeeffekter.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Dawn_%28spacecraft%29

https://en.wikipedia.org/wiki/Ion_thruster

https://no.wikipedia.org/wiki/Voyager_1

Lenke til kommentar

Fungerer linser likt på en laser som på vanlige lyskilder?

 

Det jeg tenker på er om man kan bruke en vanlig liten konveks linse i akryll forran en laser og dermed få en spredende opplysende stråle som en lommelykt (selvsagt da i kun en farge/bølgelengde) og dermed bruke en laser som en veldig presis lyskilde (uten noe lyslekkasje utenom "hoved lyskjeglen")?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Fungerer linser likt på en laser som på vanlige lyskilder?

 

Det jeg tenker på er om man kan bruke en vanlig liten konveks linse i akryll forran en laser og dermed få en spredende opplysende stråle som en lommelykt (selvsagt da i kun en farge/bølgelengde) og dermed bruke en laser som en veldig presis lyskilde (uten noe lyslekkasje utenom "hoved lyskjeglen")?

Ja, lasere og linser går godt sammen. Det du snakker om går også an å gjøre med en lyspære, det er optikken som er begrensingen.

Lenke til kommentar

 

Fungerer linser likt på en laser som på vanlige lyskilder?

 

Det jeg tenker på er om man kan bruke en vanlig liten konveks linse i akryll forran en laser og dermed få en spredende opplysende stråle som en lommelykt (selvsagt da i kun en farge/bølgelengde) og dermed bruke en laser som en veldig presis lyskilde (uten noe lyslekkasje utenom "hoved lyskjeglen")?

Ja, lasere og linser går godt sammen. Det du snakker om går også an å gjøre med en lyspære, det er optikken som er begrensingen.

 

 

Nja det jeg egentlig tenkte på var å lyse opp et lite område med IR lys med ca 850 nm bølgelengde (det båndpass filteret jeg har) og ha en reflektor der hvor et kamera (uten IR blookerings filter på men med et IR båndpass filter forran) kunne tracke denne reflektoren selv ute i dagslys.

Og det skal drives av et batteri, og da blir det jo ganske mye bortkastet energi hvis jeg bruker en vanlig pære i forhold til en laser som kun sender ut lys med riktig bølgelengde. Jeg bruker nå 10 IR LED rundt kameraet rettet fremover og det fungerer greit innendørs men utendørs i dagslys blir det allt for dårlig refleksjon på litt avstand pga spredningen i lyset fra LED'ene Så jeg tenkte å veksle på å bruke LED og laser lys etter lysnivået rundt og avstanden mellom kamera og reflektor.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...