Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Søkte på språkrådet sin side nå og fikk frem denne artikkelen:

http://www.sprakradet.no/Politikk-Fakta/Fakta/Rettskrivingsreformer/St_meld_nr_100_1980_81/Vedlegg/

 

Og der fant jeg denne setningen:

Disse forhold taler for at en i barneskolen bør gå fram med lempe når det gjelder elevenes bruk av hunkjønnsformer.

 

Og jeg må innrømme at jeg ikke har peiling på hva ordet "lempe" i det hele tatt betyr i denne setningen.

Lenke til kommentar

Søkte på språkrådet sin side nå og fikk frem denne artikkelen:

http://www.sprakradet.no/Politikk-Fakta/Fakta/Rettskrivingsreformer/St_meld_nr_100_1980_81/Vedlegg/

 

Og der fant jeg denne setningen:

Disse forhold taler for at en i barneskolen bør gå fram med lempe når det gjelder elevenes bruk av hunkjønnsformer.

 

Og jeg må innrømme at jeg ikke har peiling på hva ordet "lempe" i det hele tatt betyr i denne setningen.

 

I denne sammenhengen betyr det: "gå varsomt frem når det gjelder elevenes bruk av hunkjønnsformer".

 

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=lempe&begge=+&ordbok=begge

 

Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
I lempe m1 (lty limpe) forsiktig, varsom oppførsel
med list og l- / fare fram med l-
Letter-K-blue-icon.png
II lempe v1 (lty limpen 'tilpasse')
1 mildne, tilpasse
l- på kravene
black_circle_e.png refl:
l- seg etter forholdene
2 flytte noe tungt
l- bagasjen inn i bilen / l- kull
Lenke til kommentar

En annen sak for språkrådet må vel være et moderne ord for digitale levende bilder. Både "film" og "video" blir jo egentlig ganske feil da det vel egentlig refererer til spesifikke analoge formater.

film

 

rekke av levende bilder; kunstverk som består av levende bilder

dokumentarf-, fjernsynsf-, kortf-, smalf-, spillef-, stumf-, tegnef- / ta opp en f- / f-en må skjøtes / f-en går på Sentrum kino / en f- av Fellini / gå til f-en bli filmskuespiller

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Jo, men film er strengt tatt filmruller. Før i tida byttet man film i (enkeltbilde) kamraene sine.

Ordet film er brukt som mye rart, f.eks trafikkfilm som kan legge seg på frontruta, som ikke har noe med levende bilder i det hele tatt.

 

Men, film(som i videofilm) er fortsatt en rekke enkelbilder, akkurat som før. Bare at det nå er digitalt så endrer ikke det at det fortsatt er enkelbilder

Lenke til kommentar

Det norske ordet film betyr både lagringsmediet, og tynn plast (plastfilm), men også film i betydningen movie. På engelsk/usansk brukes ordet film og movie om hverandre. Så at vi på norsk snakker om film, inkludert DVD-fil, videofilm og mpeg4-film er mer konsekvent.

 

Det er mange ord som brukes selv om ordets opprinnelige betydning ikke stemmer lengre med dagens betydning. Kavaleriet i forsvaret var opprinnelig en hestetropp (hest er cheval på fransk). Man gir fortsatt gass i en elbil. Og så videre ...

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...