Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

Jeg tror ikke viseren bruker noe særlig, men batteriet blir faktisk ganske merkbart varmt av motstanden, mulig jeg innbiller meg ting, men jeg ville tro man kanskje fort trekker en promille av kapasiteten på 20 sekund? Dvs at man gjøre det i ca 5,5 timer? (ren gjetning såklart)

 

AtW

 

Da passer det å spørre lit om kapasiteten på oppladdbare batterier kontra de som ikke er oppladdbare

siden både størrelse og kapasitet på disse batteriene varier så må man sameligne batterier med samme størrelse.

 

Det man vet er at oppladdbare har typisk 1,2 V mens de ikke oppadbare har 1,5.V spenning

oppladdbare har også oppgitt kapasiteten mens de som ikke er det her jeg ikke sett at kapasiteten er oppgitt .

 

Er det noen som vet hvorfor det er slik ?

 

hva er typisk kapasitets for ikke oppladdbare batrtterier av type AA og AAA ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aluminium er ikke så lett å angripe kjemisk fordi det dannes et hardført oksidsjikt som beskytter materialet innenfor, men det skal la seg gjøre bare man bruker riktig stoff og teknikk uten at jeg vet helt hvordan.

 

Plumbo bør nok fikse saken, men da er det kanskje lurt å demontere ruta fra bilen først.

 

 

 

Jeg tror ikke viseren bruker noe særlig, men batteriet blir faktisk ganske merkbart varmt av motstanden, mulig jeg innbiller meg ting, men jeg ville tro man kanskje fort trekker en promille av kapasiteten på 20 sekund? Dvs at man gjøre det i ca 5,5 timer? (ren gjetning såklart)

 

AtW

 

Det føles som om batteriet blir litt varmere, men ofte så knoter man en stund før man får "måleren" til å fungere, så det kan jo hende at det blir litt varmt av fingrene som presser imot. Skal vel være mulig å måle motstand på den viseren etter å ha demontert det fra batteriet?

Lenke til kommentar

 

Plumbo bør nok fikse saken, men da er det kanskje lurt å demontere ruta fra bilen først.

Kan se ut som det, ja. Ifg Wikipedia reagerer NaOH med aluminiumoksid og danner et vannløselig salt, så det kan hende at å vaske med lut vil fungere. Det sagt har aluminiumoksid en hardhet på 9 på Mohs hardhetsskala, mot glass på 6-7. Så det kan hende at det er riper.

Lenke til kommentar

En del PC-vifter (og sikkert andre steder) har "hakk" som gjør at de stopper i bestemte posisjoner. Man kan enkelt dra de over "kneika", men da spretter de til neste hakk.

 

Hva er poenget? Vil ikke dette bare kreve mer energi ettersom man må dra den over "kneika", og man har tap i alle ledd.

 

Noen vifter har det, andre ikke. Skulle tro det var en grei fasit på et så enkelt prinsipp

Lenke til kommentar

Takk! Veldig opplysende artikkel. :)

 

Har vel også blitt sagt at skandinaviske kyr brukes i interiøret til en del eksklusive biler, på grunn av kvaliteten. Om det er en myte eller ikke skal jeg ikke påstå for sikkert, men to av de aller mest kjente skinn-leverandørene til bilindustrien, Connolly (som ikke er i drift lenger) og Bridge of Weir var/er begge britiske, og vil(le) kanskje bruke britiske kyr så langt det lar seg gjøre. Sistnevnte bruker i hvert fall "Fine Scottish leather" som slogan.

Lenke til kommentar

En del PC-vifter (og sikkert andre steder) har "hakk" som gjør at de stopper i bestemte posisjoner. Man kan enkelt dra de over "kneika", men da spretter de til neste hakk.

 

Hva er poenget? Vil ikke dette bare kreve mer energi ettersom man må dra den over "kneika", og man har tap i alle ledd.

 

Noen vifter har det, andre ikke. Skulle tro det var en grei fasit på et så enkelt prinsipp

dc-motor-parts.jpg

Slik jeg kan se vil en DC-motor ha to stabile posisjoner på grunn av magnetene. Det burde gjelde selv uten påtrykt spenning, siden det vil gå en indusert strøm i sløyfen under rotasjon.

Lenke til kommentar

Vifta her har 4 stabile posisjoner, og det kan jo forsåvidt også forklares med stator-magnetene.

 

Hvorfor gjelder ikke dette for bordvifta? Er det rett og slett størrelsesforholdet? Altså at magneten er så svak relativt sett sammenlignet med størrelsen på bladene at den ikke klarer å dra de til en stabil posisjon?

Lenke til kommentar

Vifta her har 4 stabile posisjoner, og det kan jo forsåvidt også forklares med stator-magnetene.

 

Hvorfor gjelder ikke dette for bordvifta? Er det rett og slett størrelsesforholdet? Altså at magneten er så svak relativt sett sammenlignet med størrelsen på bladene at den ikke klarer å dra de til en stabil posisjon?

Det har med om du har permanentmagneter i motoren eller ikke å gjøre. Bordvifta bruker antakelig en enkel "universal motor" som ikke har noen permanentmagneter, men spoler både i stator og rotor.
Lenke til kommentar

http://www.powerstream.com/AA-tests.htm

 

Hvis du gidder å lese da.....

 

Et 1,2 volt batteri vil måtte levere noe høyere strøm for å klare samme effekten som et 1,5volt noe som kan forklare forskjellen.

Jeg må studere siden lit.

 

Nå advares det mot å bruke alkaliske batterier i utstyr som er beregnet på opplad bare batterier .

Her sies det at spenningen blir for høy hvis den kommer over 1,2 v

Jeg har lurt litt på om det er riktig

 

Normalt kan man bruke opplad-bare batterier på utstyr beregnet på vanlige alkaliske batterier , slev om spenningen er lit lavere

En vanlig batteri vil jo og miste lit av spenning-styrken etter hvert og være oppbrukt når det kommer rundt 1 V.

Apparatene basert på slike batterier virker også å være lit fleksible sånn sett

Likevel har jeg sett advarsel mot at man bruker opplad bare batterier i slike enheter.

hvorfor ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...