Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

Vaskebjørner er nok mest farlig pga rabies , hvis man blir bitt......men de kan være hissige.

 

Hadde nok blitt mer redd hvis jeg hadde møtt på en sint gaupe for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Vaskebjørner er nok mest farlig pga rabies , hvis man blir bitt......men de kan være hissige.

 

Hadde nok blitt mer redd hvis jeg hadde møtt på en sint gaupe for å si det sånn ;)

Bare lurte på, husker jeg så asgeir når jeg var liten og da virker vaskebjørnen hyggelig

Lenke til kommentar

Vaskebjørnen er jo tross alt et forholdsvis lite rovdyr, omtrent på størrelse med rødrev (vanligvis mellom 3,5 og 9 kg). Videre er den en opportunist som spiser det meste, ca 1/3 plantekost og en stor del smådyr (særlig insektlarver), i den grad den går på virvel-dyr så er det vel helst mindre dyr som fisk, amfibier og fugleegg.

 

Utstrakt foring og tilgjengelig søppel i tettbygde strøk, og mangel på større predatorer har gjort arten vanligere i mange områder med påfølgende problemer i frukt og nøttehager og også i kornåkre. Den spiser gjerne det som er lettest tilgjengelig for en slik alteter.

Lenke til kommentar

1. halvår i år ble det i Norge slakta godkjent til folkemat 59599 tonn gris iflg SSB. Det meste av dette slaktes vel av Nortura.

 

Hos Nortura ble det i 2011 og 2012 slakta 85000 tonn gris, men det kan være slik at vi spiser mye ribbe i Norge, ellers kan det bli vanskelig å tolke dette fra årsmelding 2012:

 

"

Totalmarkedet for kjøtt og egg var i 2012
preget av høy salgsvekst for alle dyreslag,
unntatt for gris. Det var underskudd i markedene
for storfe, lam og kylling, mens det for
gris var økende overskudd. For egg økte
produksjonen mer enn salget, og overskuddet
ble på 1 100 tonn. I løpet av året ble
det åpnet for import ved administrative tollnedsettelse
både for storfe, lam, og kylling.
Importen av svineribbe til jul falt fra 1 000
tonn i 2011, til 300 tonn i 2012. Det skjedde
som følge av at nedskjæring av gris fra reguleringslagret
til ribbe økte fra 2 000 tonn i
2011 til 4 200 tonn i 2012. Tiltaket sparte
griseprodusentene for i overkant av NOK 30
millioner i eksporttap."

 

Men om man regner snitt 90 kg pr gris blir det ca 940000 gris, minstegrensa er lavere, men kanskje snittvekten er noe høyere allikevel. Og dette er altså Norturas andel.

 

SNL: "Produksjonen av svinekjøtt i Norge var 109 700 tonn i 2004. Årsforbruket av svinekjøtt er ca. 24 kg per person (2004). Avlsarbeidet er sterkt effektivisert gjennom intensiv testing av egenskaper og effektiv utnyttelse av de beste avlsdyrene, bl.a. ved kunstig sædoverføring. Antall svin er 100 000 avlssvin og 1,4 mill. slaktesvin (2004)."

 

Om tallene ikke har forandret seg mye er det altså en betydelig andel som slaktes av slakterier utenom Nortura. Det stod ett sted om minsteslakt på gris som gikk ned fra noe over 90 kg til ca 80 kg hos Nortura, så det kan være maks ca 1 mill som slaktes hos dem. Det ble en stor differanse i antall, må være noen som slakter smågris i større antall, eller hva?

Endret av kjellms
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare lurte på, husker jeg så asgeir når jeg var liten og da virker vaskebjørnen hyggelig

Du har nok ikke mye å frykte fra vaskebjørner så lenge du ikke tar deg en tur over på det amerikanske kontinentet. Til gjengjeld har vi jo den større og styggere grevlingen som har mange likheter både i oppførsel, utseende og matvaner.

Lenke til kommentar

Hva er de ti best likte videoene på youtube etter kriteriene:

* Videoer med mindre enn en million visninger gjelds ikke

* Rangert etter flest "liker" delt på "ikke liker".

 

Eksempel:

20061 liker / 317 ikke liker = 63,28 (dess høyere dess bedre likt)

 

1193/14 = 85,21, så den rangerer høyere. MEN, den gjelds ikke, fordi den har under en million visninger.

Lenke til kommentar

Jeg trodde kroppen ble immun mot en sykdom etter den har blitt frisk (på samme måte som med vaksine?)

 

Kan jeg bli syk fra den samme forkjølelsen dersom:

1: Jeg er syk

2: Jeg blir frisk

3: Jeg bruker egen tannkost/annen gjennstand med de gamle bakteriene.

 

eller dersom:

1: Jeg er syk

2: Jeg blir frisk, men samboer blir syk

3: Samboer kysser meg og jeg får de de 'gamle' bakteriene i meg igjen (Eller har de mutert?)

 

 

edit: Kan selvsagt bli forkjølet igjen, men ikke av nøyaktig den samme jeg har hatt, trodde jeg?

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

En varmepumpe leverer som kjent mer effekt i form av varme inne i huset enn effekten som varmepumpen trekker fra strømnettet (4 til 1 forhold har jeg hørt om) denne ekstra effekten får den ved å kjøle ned lufta ute (eller jorda ute).

 

Så det jeg lurer på er: Kan man sette på en stirlingmotor eller et peltier element som drives av en del av denne varmeeffekten som blir produsert og da igjen driver varmepumpens kompressorer og at varmepumpen da kan drive seg selv uten noe ekstern strømforsyning?

Og hvis ja: Har dere noen eksempler på at det er gjort?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hehe. Stilte det samme spørsmålet her i tråden tidligere flesvik.

 

 

Sitter på telefon så jeg gidder ikke å lete opp igjen svaret jeg fikk, men det var veldig bra.

 

Svaret er forøvrig nei, det går ikke.

Lenke til kommentar

Men hvorfor går det ikke?

 

Hvis vi går ut fra en effektivitet på 4 på varmepumpa (som vel ikke er helt urimelig) og varmepumpa gir ut 4 kw varme (for enkelhets skyld) så må den ha en tilført effekt på 1 kw (elektrisk).

Hvis vi da bruker en stirling motor eller peltier element med f.eks 33% effektivitet så vil den da bruke 3 kw av varmeenergien på å drive varmepumpen og de resterende 1 kw er varme tilovers til å varme huset. For å gå i null trenger man jo bare en stirling motor eller et peltier element med 25% effektivitet og alt over dette vil gi overskuddenergi.

 

Hvor er feilen? Er det at varmepumpen ikke vil lage særlig høy varme og at man da ikke får så effektive lavtemperaturs stirling motorer eller peltier element?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...