Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv spilt rollen som "trøblete bortesupporter" under siste treningskamp før første seriekamp i Tippeligaen. Pleier å være en stor politi-, sikkerhets- og helseøvelse da for mange klubber.

 

Vi fikk med oss bluss inn på tribunen, generelt lage "bråk", og beskjed om å prøve å hoppe over gjerdet, og komme oss på banen. Jeg klarte det akkurat i det dommeren blåste av kampen et år, husker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hah, det kan jeg tro! Hvordan fikk du gjort det?

 

Tror jeg hadde blitt den perfekte terrorist. Eller kanskje en uforutsigbar gærning.

Spilte mot 2 Innstatsstyrker, er selv i HV.

Var bare rep-øvelse der jeg skulle være markør.

 

Ellers er det begrenset hvor frie tøyler man får, er ikke sånn at man får lov til å gjøre alt, mye blir regisert for at det skal bli realistisk for de som trener. Er jo ikke de slemme som skal få trent seg, men de gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arkeologer bruker gamle hodeskaller og leire/voks(?) for å lage en skulptur av hvordan de kanskje så ut da de levde. Ingen kan dobbeltsjekke dette for å være sikker på at det er riktig utseende.

 

Har man gjort samme øvelse på hodeskaller av mennesker fra nyere tid, der man har fotobevis på hvordan de faktisk så ut?

Lenke til kommentar

Hvordan fungerte det å komme seg på jobb til riktig tid i gamle dager før klokke var en vanlig personlig eiendel å ha i huset? Var det litt likegyldig når du kom da eller hvordan fungerte det?

Ja før ein hadde nøyaktige klokker så var det meir eller mindre likegyldig når du starta dagen (sjølv om daggry nok var mest vanlig). Dei fleste hadde også jobber som ikkje krevde nøyaktig tidsangivning.

På mange måter så var det inndelinga av døgnet i timer som muliggjorde den industrielle revulosjonen. Før den tid så produserte arbeiderane eit og eit produkt og dei fekk betalt per ferdige produkt (produksjon av sko, møbler, brød, osv). Men ved å sette faste arbeidstider så kunne ein dele opp produksjonen i mange små deler, og med det resultat at alle fekk betalt sin del av den tida dei hadde brukt på produksjonen.

Produksjonen blei også meir effektiv sidan ein no kunne kreve at arbeiderane jobba f.eks 8 timers skift.

Før dette så produserte arbeiderane til at hadde tjent nok til livets opphold, og dei avslutta derfor arbeidet gjerne når dei var ferdig. Ein fekk med andre ord ikkje den overproduksjonen som var nødvendig for å kunne selge billege produkt.

 

Hvem er det som spiller skurkene når politiet trener? Andre politifolk?

Ja, ofte trener dei mot kvarandre. Men det hender seg også at dei øver med andre etatar. Som f.eks å trene på håndtering av våpendesperadoer eller gisseltaking med representanter frå andre blålysetater.

Då får politiet trent mot nokon som ikkje har taktisk trening i bruk av skytevåpen og politiets arbeidsmetoder samtidig som ein held kunnskap om dette "innanfor familien" for å bruke det uttrykket.

Dette er sjølvsagt informasjon som ein ikkje vil at vanlige borgere skal kjenne så mykje til.

På tilsvarande måte så stiller også politiet opp når det er andre etater som skal øve.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvorfor går elektronikk tregere når det blir kaldt? Innstallerte en arduino med skjerm osv. i bilen, og om morgenen føltes det ut som om alt gikk mye treigere. Skjermen oppdaterte seg liksom treigere.

 

Dette er jo imot all fornuft da elektrisk strøm har bedre ledeevne til kaldere det blir.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Kan hende krystallene i skjermen reagerer saktere.

 

Godt tips! Fant dette på den engelske wikipedia-siden om lcd:

 

Loss of brightness and much slower response times in low temperature environments. In sub-zero environments, LCD screens may cease to function without the use of supplemental heating.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Det vil nok oppfattes som at det "fungerer normalt", frem til at man får overoppheting.

 

Fant denne siden: http://americas.kyocera.com/kicc/lcd/notes/tempconsider.html

 

"The liquid crystal material can be permanently damaged by very low temperatures. Bubbles can form. Molecules can aggregate into solid crystals."

 

Interessant. Det står også noe om hvordan temperaturen påvirker responstiden, men jeg finner ikke noe om nøyaktig hva som fysisk skjer når det blir litt for varmt. Det er jo klart at elektronikken kommer til å slite ved et visst punkt, men hvor varmt det må være vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Når man dypper noe veldig varmt nedi en kaldere væske som f.eks vann så dannes det en damppute rundt objektet og denne dampputen isolerer væsken ganske godt fra varmen, og omvendt. Og det kalles Leidenfrost effekten.

 

Spørsmålet er da: Har objektet nøyaktig samme oppdrift som om det hadde vært i vannet uten at det er så varmt?

 

Og hvis det har det: Kunne man da i teorien lagd et båtskrog som hadde vært ekstremt varmt (og måtte ha blitt kontinuerlig tilført mer energi for å holde på varmen) som vil flyte samtidig som det hadde en damppute mellom seg og vannet, og ville dette da ha ført til mindre friksjon og dermed større hastighet på båten ved samme fremdriftskraft?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...