Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Fisken har flyteblære, men hva er det som gjør at store fugler klarer å flyte på vannet helt uanfektet?

 

Lavere massetetthet enn vann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men _hva_ bidrar til den lave massetettheten? Hva har fuglen som ikke mennesket har? Lettere kjøtt? Fjærene?

 

Men _hva_ bidrar til den lave massetettheten? Hva har fuglen som ikke mennesket har? Lettere kjøtt? Fjærene?

 

Edit. Takk

Endret av r2d290 waits for Obi-Wan
Lenke til kommentar
[...]

Men _hva_ bidrar til den lave massetettheten? Hva har fuglen som ikke mennesket har? Lettere kjøtt? Fjærene?

Først og fremst fjærene, HSW har ingen direkte feil i sin artikkel men tror de bommer litt på hvor viktige de ulike faktorene er. Ser vi litt lenger enn bare endene og inkludrer f.eks skarv og pingviner så vil du finne at skarven ikke flyter særlig høyt i vannet:

Double_crested_cormorant_3867_e.jpg

Skarvens fjær holder ikke vannet ute like godt som andre fjær (for at den skal kunne dykke bedre) og det er derfor bare såvidt den flyter. Ser vi så på pingvinene som har ikke har hule bein men flyter godt likevel:

1280px-Gentoo_Penguin_Swimming.jpgSå er hvertfall min konklusjon at det er fjærenes evne til å holde luft inne og vann ute som lar fugler flyte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående fjær, har du sett en fugl før og etter den ble ribbet for fjær? Det er overraskende stor størrelseforskjell. Ribbet høne/kylling har omtrent samme massetetthet som vann. De flyter ikke særlig godt i gryta, bare så vidt de vaker litt på grunn av fettet. Men før den ribbes flyter den overraskende lett og høyt i vannskorpa. Tenk små påskekyllinger som flyter som isopor på rekke bak mora.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes det noe standarduttrykk for "This page was intentionally left blank" på norsk?

Beste "oversettelsen" jeg fant var <Denne siden er med hensikt blank>.

 

Oversettelsen er ålreit. Jeg ville kanskje vurdert eksempelvis «Denne siden lot vi være blank» da det klinger bedre, men vurdert isolert sett er din oversettelse bedre.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

En historie om norsk politi:

 

Høy beredskap !

Hvordan man får politiet til å komme når man trenger dem:

Bjørn fra Hosle i Bærum var på vei for å legge seg da hans kone sa han hadde glemt å slå av lyset I garasjen. Garasjen lå i tilknytning til huset og Bjørn åpnet bakdøren for å gå og slukke, …men oppdaget plutselig at det var folk der inne som holdt på å forsyne

seg av noen av hans ting. Han ringte politiet, som spurte om noen hadde kommet

seg inn i huset. Han sa nei. Politiet svarte at det alle politibilene var opptatt og rådet ham derfor til å låse alle dører, så skulle de sende en bil når det ble noen ledig. OK , sa Bjørn, la på røret og telte til tretti. Da ringte han politiet igjen. “hei, jeg ringte nettopp om at det var noen som stjeler fra min garasje. Nå behøver dere ikke komme, for jeg har skutt dem”. Så la han på. I løpet av få minutter var 6 politibiler, et helikopter, en brannbil og to ambulanser på plass. De tok tyvene på fersk gjerning. En av politimennene gikk bort til Bjørn og sa, “Jeg synes du sa at du hadde skutt dem…?” Bjørn svarte: “- Og jeg synes så tydelig du sa, at dere ikke hadde noen ledige biler…”

 

Jeg vet ikke om historien er sann eller ikke, men det er vel ikke så viktig. Er det ulovlig å tilkalle politiet slik som Bjørn gjorde, altså løyet om at han skjøt tyvene for å få politiet til å reagere?

Lenke til kommentar

En historie om norsk politi:

 

Høy beredskap !

Hvordan man får politiet til å komme når man trenger dem:

Bjørn fra Hosle i Bærum var på vei for å legge seg da hans kone sa han hadde glemt å slå av lyset I garasjen. Garasjen lå i tilknytning til huset og Bjørn åpnet bakdøren for å gå og slukke, …men oppdaget plutselig at det var folk der inne som holdt på å forsyne

seg av noen av hans ting. Han ringte politiet, som spurte om noen hadde kommet

seg inn i huset. Han sa nei. Politiet svarte at det alle politibilene var opptatt og rådet ham derfor til å låse alle dører, så skulle de sende en bil når det ble noen ledig. OK , sa Bjørn, la på røret og telte til tretti. Da ringte han politiet igjen. “hei, jeg ringte nettopp om at det var noen som stjeler fra min garasje. Nå behøver dere ikke komme, for jeg har skutt dem”. Så la han på. I løpet av få minutter var 6 politibiler, et helikopter, en brannbil og to ambulanser på plass. De tok tyvene på fersk gjerning. En av politimennene gikk bort til Bjørn og sa, “Jeg synes du sa at du hadde skutt dem…?” Bjørn svarte: “- Og jeg synes så tydelig du sa, at dere ikke hadde noen ledige biler…”

 

Jeg vet ikke om historien er sann eller ikke, men det er vel ikke så viktig. Er det ulovlig å tilkalle politiet slik som Bjørn gjorde, altså løyet om at han skjøt tyvene for å få politiet til å reagere?

Hvis det ikke er det skulle jeg mildt sagt blitt svært overrasket.
Lenke til kommentar

En historie om norsk politi:

 

Høy beredskap !

Hvordan man får politiet til å komme når man trenger dem:

Bjørn fra Hosle i Bærum var på vei for å legge seg da hans kone sa han hadde glemt å slå av lyset I garasjen. Garasjen lå i tilknytning til huset og Bjørn åpnet bakdøren for å gå og slukke, …men oppdaget plutselig at det var folk der inne som holdt på å forsyne

seg av noen av hans ting. Han ringte politiet, som spurte om noen hadde kommet

seg inn i huset. Han sa nei. Politiet svarte at det alle politibilene var opptatt og rådet ham derfor til å låse alle dører, så skulle de sende en bil når det ble noen ledig. OK , sa Bjørn, la på røret og telte til tretti. Da ringte han politiet igjen. “hei, jeg ringte nettopp om at det var noen som stjeler fra min garasje. Nå behøver dere ikke komme, for jeg har skutt dem”. Så la han på. I løpet av få minutter var 6 politibiler, et helikopter, en brannbil og to ambulanser på plass. De tok tyvene på fersk gjerning. En av politimennene gikk bort til Bjørn og sa, “Jeg synes du sa at du hadde skutt dem…?” Bjørn svarte: “- Og jeg synes så tydelig du sa, at dere ikke hadde noen ledige biler…”

 

Jeg vet ikke om historien er sann eller ikke, men det er vel ikke så viktig. Er det ulovlig å tilkalle politiet slik som Bjørn gjorde, altså løyet om at han skjøt tyvene for å få politiet til å reagere?

 

Ja og det ville nok blitt dyrt for ham. Dette kan kanskje være vanskelig å forstå, men en så stor uttrykning er veldig dyr å utføre. Dersom slikt ikke fikk konsekvenser, er det fare for at mange ville gjort det og da ville jo politiet fått enda mindre ressurser til andre.

 

Den vil aldri bli 12:00 hele tiden.

 

Hvorfor ikke?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Ja og det ville nok blitt dyrt for ham. Dette kan kanskje være vanskelig å forstå, men en så stor uttrykning er veldig dyr å utføre. Dersom slikt ikke fikk konsekvenser, er det fare for at mange ville gjort det og da ville jo politiet fått enda mindre ressurser til andre.

Hva om det bare var en bil med to betjenter som kom til unnsetning (selv om det hadde vært usannsynlig ved en skyteepisode)? Da ville det ikke vært dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...