Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det svarer ikke på problemet hans, tror jeg. Du har 99 verdier, 0,01-0,99

0,01-0,49 som rundes ned, altså 49 forskjellige verdier.

0,5 - 0,99 som rundes opp, altså 50 forskjellige verdier.

 

Så butikken har en fordel oftere enn en ulempe.

Hva med 0,00? Hvis man tar med den verdien, blir det 50 opp og 50 "ned".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

0,0 blir vel ikke avrundet, nei.

 

Uansett, WP har en del om avrunding som jeg har lest tidligere.

If it were not for the 0.5 fractions, the roundoff errors introduced by the round to nearest method would be symmetric: for every fraction that gets rounded up (such as 0.268), there is a complementary fraction (namely, 0.732) that gets rounded down by the same amount. When rounding a large set of numbers with random fractional parts, these rounding errors would statistically compensate each other, and the expected (average) value of the rounded numbers would be equal to the expected value of the original numbers.

However, the round half up tie-breaking rule is not symmetric, as the fractions that are exactly 0.5 always get rounded up. This asymmetry introduces a positive bias in the roundoff errors. For example, if the fraction of y consists of three random decimal digits, then the expected value of q will be 0.0005 higher than the expected value of y. For this reason, round-to-nearest with the round half up rule is also (ambiguously) known as asymmetric rounding.

 

Så med vanlig form for runding tjener bedriftene på det. Det Kakafoni lurer på er *hvor mye*.

 

Finnes forøvrig en "bankers rounding" der man runder mot nærmeste partall, slik at halvparten av 0,5erne rundes opp, og halvparten ned.

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har svært liten tiltro til at å tjene 0,5 kroner per hundrede kunde som betaler kontant gjør noen stor elv i det hele tatt.

 

(hver hundrede fordi man vil komme på akkurat 0.50 en av hundre ganger og tapet på 50 øre, fordi halvparten av avrundingene skulle gått i kundens favør, men det gjør de ikke, så butikken tjener 1 kr halvparten av gangene det faktisk skjer)

 

AtW

Lenke til kommentar

Veier en full harddisk mer enn en tom harddisk?

Forskjellen på en full og en tom harddisk er vel bare om du skjønner hva bitene betyr. Det sagt, det vil være en viss vekselvirkning mellom de magnetiske momentene, og i likevekt (som formodentlig aldri oppnås) vil de ha funnet en eller annen tilstand med veldig lav energi. Så i teorien, ved å tvinge harddisken inn i en viss tilstand, vil vi øke massen en smule.

Lenke til kommentar

Forskjellen på en full og en tom harddisk er vel bare om du skjønner hva bitene betyr. Det sagt, det vil være en viss vekselvirkning mellom de magnetiske momentene, og i likevekt (som formodentlig aldri oppnås) vil de ha funnet en eller annen tilstand med veldig lav energi. Så i teorien, ved å tvinge harddisken inn i en viss tilstand, vil vi øke massen en smule.

Fordi tap av informasjon frigjør varme?

Lenke til kommentar

Fordi tap av informasjon frigjør varme?

Nei, fordi den magnetiske energi avhenger av hvordan dipolene er orientert i forhold til hverandre. Det enkleste tilfellet er kun to dipoler. Da er energien høyeste når de er parallell og lavest når de er antiparallell.

 

En annen liten oppfølging:

Gitt et hydrogenatom. Siden det er en liten energiforskjell mellom grunntilstanden og den første eksiterte tilstanden er det også mulig å regne ut en masseforskjell mellom atomet i disse to tilstandene. La nå atomet være i en superposisjon mellom de to tilstandene. Hvordan er da gravitasjonsfeltet som atomet setter opp?

Lenke til kommentar

Nei, fordi den magnetiske energi avhenger av hvordan dipolene er orientert i forhold til hverandre. Det enkleste tilfellet er kun to dipoler. Da er energien høyeste når de er parallell og lavest når de er antiparallell.

Så har vi kanskje også et ørlite entropibidrag til energien på grunn av høyere orden når disken er fylt med meningsfull informasjon? Trolig ikke det som påvirker resonnementet mest, men dette er jo i utgangspunktet en noe akademisk problemstilling. :wee:

Lenke til kommentar

jeg vet ikke om det er spurt om det før

 

jeg sitter å hører på podcastene fra ekko viten den siste uken

Der nevnes det at man har funnet ut at en stjerne er eldre en verdensrommet , vel 14 milliarddeler mens verdensrommet er ganske nøyaktig 13,7 miliarder

 

Først lurte jeg på hvordan det kan gå for seg da den ikke skulle ha eksister før verdensrommet ble skapt

programlederen konkludere med at stjernen likevel ikke kan være eldre en 13,7 milliarder

Sa da har de sannsynligvis regnet lit feil

Hvem var det som sa at forskere ikke kunne ta feil ( i den betydning at de ikke går ut med info før det er kontrollert )

 

jeg synes det er lit snodig at det kommer ut før det er kartlagt med sikkerhet

 

Hvordan henger dette sammen , egentlig ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Har du en kilde, utenom podcasten, på at det er funnet en stjerne som er eldre enn universet?

For jeg finner ingenting om det...

 

 

Ellers kan jeg si at det er umulig at en stjerne er eldre enn universet, så der har noen gjort noe feil.

 

edit:

fant kilde selv nå, http://news.softpedia.com/news/Oldest-Star-Known-Is-14-5-Billion-Years-Old-Very-Close-to-Earth-335645.shtml

Står der at en av delene er feil, forskere er desverre ikke perfekte de heller.

Evt. kan dette føre til ny forståelse av hvordan universet er skrudd sammen.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...