Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Et litt enklere eksempel er galvansierte spikre, hvor et sinklag påføres jernspikeren, og pga. sink er lenger til venstre enn jern i spenningsrekka, vil sink bli "prioritert" når det kommer til rusting. Altså sinken "offrer" seg for jernet, hvor sinken ruster først, og når all sink er rustet opp, vil jernet begynne også.

 

Man kan gjøre det samme med kobber og jern, hvor jern ligger lenger til venstre enn kobber i spenningsrekka, og vil dermed fungere som en offeranode for kobberet.

Endret av Hårek
Fjernet sitering av innlegget over
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at det anbefales å spise ofte er at det kan være lettere å regulere matinntaket da. Magen blir som kjent mett før øynene. Dessuten vil man med jevnt blodsukker kunne holde et jevnere aktivitetsnivå, noe som kan medføre høyere forbrenning. Men man blir fortsatt feit av å sitte på ræva og spise for dårlig og for mye, det er ikke magi dette.

 

Det er jo antakelig et av de viktigste dårlige rådene i norsk og vestlig kostholdspolitikk basert på industrielt landbruk i enorm skala. Nettopp det å holde jevnt høyt blodsukkernivå ved stadig spising av planteprodukter er jo antakelig den viktigste grunnen til høyt insulinnivå og dermed ødeleleggelse av de Langehanske øyer med hensyn til insulinproduksjon, og også sette ned evnen til gukagonproduksjon fordi det ikke er behov for den evnen med jevnt høyt blodsukkernivå. Det er påfallende mange slanke, veltrente personer med godt kosthold som ender opp med diabetes type 2. Noen har også overvekt av samme grunn pluss litt overspising.

 

Dette er det faktisk mange terapeuter, leger, diett- og treningseksperter som har tatt hensyn til ved både treningsmetoder og diettanbefalinger. Og selv sier disse ekspertene at de har gode resultater med klienter, men det blir selvfølgelig oversett fordi det går mot mange moderne kostholdsråd. Man bør rett og slett spise og trene slik at man setter igang glukagonproduksjon og dermed frigjøre glukose fra glykogenlagrene. Ved å fylle på hele tiden bruker man ikke av lagrene.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Nå må du slutte å tulle. Jeg sier det så strengt fordi enkelte uten kunnskap kan få alvorlig gale ideer av dette og utvikle spiseforstyrrelser eller unødvendig fedme. Fordi folk spiser sjeldnere enn andre betyr det ikke at de blir tykkere! Hos meg er det en klar forskjell, jo oftere jeg spiser jo tykkere blir jeg.

Men jeg kan ikke av det slutte hvordan det funker hos andre. Slike ting kan man bare slutte av statistiske undersøkelser på mange mennesker.

 

Les bl a de rapportene Slimda linker til og mange andre. Om du vil kan du kanskje lære noe av denne: http://www.uctv.tv/s...px?showID=16717 Mange ting ved dette kan diskuteres og biokjemien er kompilsert, men Robert Lustig diskuterer flere viktige ting her og det er ingen tvil om at karbohydratene er viktige.

 

Noe annet er at jo oftere folk spiser jo mer karbohydrater og rent sukker (sukrose, glukose, fruktose mm) får de gjerne i seg (kvikklunsj, baguetter, brødskiver, frukt, juice, brus osv). Dette betyr at de Langerhanske øyer produserer insulin nærmest under høytrykk og kontinuerlig. Noe som betyr toppfylling av glykogenlagrene og ombygging til fett. Mens det motsatte, utskillelse av glukagon og spalting av glykogen til blodsukker og sukker i musklene ikke trenger skje fordi man fyller på med lettfordøyelige karbohydrater hele tiden.

 

Kanskje er dette den enkle og åpenbare sammenhengen på at de Langerhanske øyer blir ødelagt/forstyrret/går i dvale og at fedme og sukkersyke øker kollossalt i de vestlige industrialiserte land og særlig i USA.

 

Nå må du slutte å misforstå poegene mine

 

Det er Verd å navne at Tv2 hadde for en tid tilbake en programserie der de skulle hjelpe fok å få bedre helse

Da kom det ikke bare fram at mange hadde for dårlig mosjon men flere spiste også for få og store/ fete måltider .

 

jeg husker spesielt at det var en bestyrer på en butikk , han spiste kun en gang i døgnet og det var middag.

De andre "måltidene" bestod av røk og kaffe. han var ganske omfangsrik for å si det sånn

 

for at det ikke skulle gå galtt så tenget han hjelp

 

Nå husker jeg ikke nøyaktig når programmene gikk , men jeg tror titeln på serin var "sporty"

Lenke til kommentar

Elgen, kanskje du også bør prøve å lese dine egne innlegg. Det er ingenting å misforstå i det innlegget jeg svarte på.

 

Og du begår jo den tabben at du generaliserer fra et tilfelle i det Tv-programmet, og hvordan vet du forresten størrelsen på det ene måltidet han spiste. Middag er ikke en bestemt størrelse. Jeg har sett personer spise middager som kunne være nok til å fø tre-fire andre normale personer hele døgnet. Og hvordan vet vi at han ikke plukket litt smågodt i ny og fra hyllene han passet på. Det er mange som har problemer med akkurat det og ikke regner det som mat. Kaffe er heller ikke uten næringstoffer som kan lagres, særlig kokekaffe på gammelmåten. Men jeg har allikevel klart å leve av kaffe en hel uke og gå ned 10 kg (13,4 %), jeg tok ingen skade av det var i toppform både på jobb og i idretten og gikk heller ikke spesielt mye opp deretter. Men det er kanskje ikke en måte folk flest skal leve på. Og man skal som nevnt ikke generalisere fra enkelttilfeller. Men jeg tipper jeg har litt flere tilfelle å generalisere fra enn deg.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Virker som du har litt peiling på mikrobølgeovner, så jeg har et spørsmål til. Har de blitt mindre effektive nå enn de var for 5-6 år siden? Tidligere synes jeg det virket som maten var glovarm etter max to minutter på 750W, i dag må jeg gjerne ha maten inne i over fem minutter.

Lenke til kommentar

Virker som du har litt peiling på mikrobølgeovner, så jeg har et spørsmål til. Har de blitt mindre effektive nå enn de var for 5-6 år siden? Tidligere synes jeg det virket som maten var glovarm etter max to minutter på 750W, i dag må jeg gjerne ha maten inne i over fem minutter.

Jeg har passe god peiling på fysikk, men ikke mikrobølgeovner spesifikt. Men jeg kan ikke tenke meg noen grunner til at de skulle ha blitt mindre effektive. Det er ikke bare ovnen din som begynner å bli gammel? :p

Lenke til kommentar

Viser en slik måler effekt over tid eller bare i "real time"?

 

Tenker på at magnetronet ikke vil være påskrudd 100% av tiden, selv satt til full effekt.

Så en ovn med oppgitt max på 850W vil hoppe mellom 25W (antatt effekt for lyspære og platerotasjon) når magnetronet er av og rundt 1000W i det magnetronet er aktivt.

 

(Dette fra egen erfaring, ettersom jeg ikke greier å huske at mikroen har produsert jevn "summelyd" selv på full effekt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...