Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først lurte jeg på hvordan det kan gå for seg da den ikke skulle ha eksister før verdensrommet ble skapt

programlederen konkludere med at stjernen likevel ikke kan være eldre en 13,7 milliarder

Sa da har de sannsynligvis regnet lit feil

Hvem var det som sa at forskere ikke kunne ta feil ( i den betydning at de ikke går ut med info før det er kontrollert )

 

jeg synes det er lit snodig at det kommer ut før det er kartlagt med sikkerhet

 

Hvordan henger dette sammen , egentlig ?

I grunnen et ganske interessant spørsmål. Dette her sier noe om hvordan vitenskap (og media) egentlig fungerer. Det er ikke helt uvanlig å publisere resultater man ikke helt forstår, så lenge man er sikker på at man ikke har gjort noen tåpelige feil. Poenget er å få resultatene ut slik at andre forskere kan dobbelsjekke og eventuelt korrigere. Det som imidlertid er et "problem" er at media gjerne fanger opp slike spennende nyheter og presenterer de som mer enn de er.

 

 

Et strålende eksempel er nyheten om Opera-eksperimentet som målte at nøytrinoer beveger seg raskere enn lyshastigheten. De var nesten sikker på at det måtte være noe feil med målingen, men de fant ikke feilen selv. De valgte derfor å gå ut med resultatet slik at andre forskere også kunne komme med innspill. (Nå hører det riktignok til historien at Opera-folkene fant feilen selv til slutt).

 

Andre ganger kan en slik oppdagelse man tror er en feil vise seg å være både riktig og viktig. Da den kosmiske mikrobølgebakgrunnen ble oppdaget trodde oppdagerene først at det var en instrumentfeil de så. Først da andre forskere fikk høre om signalet var det noen som klarte å forstå hva det egentlig var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sikkert de aller fleste her inne synes jeg stemmen min er helt annerledes når jeg hører den på video. Kan jeg egentlig vite hvordan stemmen min høres ut? Hører jeg den likt som alle andre?

 

Du hører din egen stemme annerledes enn andre, fordi mye av lyden du selv hører når du snakker har forplantet seg gjennom hodet ditt, noe som gir en annen lyd, på samme måte som høyttaleranlegget til naboen din ikke bare høres lavere men også annerledes ut igjennom veggen, enn om du hadde vært i samme rom som anlegget. Om du vil oppleve effekten i enda større grad enn normalt, kan du sette inn et par ørepropper og si noe - da vil nesten kun høre lyden som har forplantet seg gjennom ditt eget hode. Det jeg skriver her er min tolkning av denne artikkelen, som er noe mer omfattende.

 

Å høre opptak av sin egen stemme føles uvant for de fleste, men blir nok en vanessak etterhvert.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du en kilde, utenom podcasten, på at det er funnet en stjerne som er eldre enn universet?

For jeg finner ingenting om det...

 

 

Ellers kan jeg si at det er umulig at en stjerne er eldre enn universet, så der har noen gjort noe feil.

 

edit:

fant kilde selv nå, http://news.softpedi...th-335645.shtml

Står der at en av delene er feil, forskere er desverre ikke perfekte de heller.

Evt. kan dette føre til ny forståelse av hvordan universet er skrudd sammen.

 

Fint , da trenger jeg ikke å lete det opp etter at jeg har hørt alle podcastene

 

spørsmålet er altså hvorfor media går ut med slike halvferdige resultater uten å opplyse om at dett ikke er helt avklart enda ?

 

trygve : jeg beklager at jeg maser lit mere om det selv om du har svart på det

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Du hører din egen stemme annerledes enn andre, fordi mye av lyden du selv hører når du snakker har forplantet seg gjennom hodet ditt, noe som gir en annen lyd, på samme måte som høyttaleranlegget til naboen din ikke bare høres lavere men også annerledes ut igjennom veggen, enn om du hadde vært i samme rom som anlegget. Om du vil oppleve effekten i enda større grad enn normalt, kan du sette inn et par ørepropper og si noe - da vil nesten kun høre lyden som har forplantet seg gjennom ditt eget hode. Det jeg skriver her er min tolkning av denne artikkelen, som er noe mer omfattende.

 

Å høre opptak av sin egen stemme føles uvant for de fleste, men blir nok en vanessak etterhvert.

 

Takk for svar!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flyet mitt (Oslo-Trondheim) ble forsinket en halv time på fredag da mannskapet måtte finne en koffert som de måtte fjerne av "sikkerhetsmessige grunner" mens vi allerede satt i flyet. Hva slags grunner kan dette være? Jeg regner med at de ikke var redd for en bombe eller lignende, men "hva ellers" er en fare for sikkerheten, som de plutselig oppdaget etter at den var lastet inn?

Lenke til kommentar

Flyet mitt (Oslo-Trondheim) ble forsinket en halv time på fredag da mannskapet måtte finne en koffert som de måtte fjerne av "sikkerhetsmessige grunner" mens vi allerede satt i flyet. Hva slags grunner kan dette være? Jeg regner med at de ikke var redd for en bombe eller lignende, men "hva ellers" er en fare for sikkerheten, som de plutselig oppdaget etter at den var lastet inn?

 

Det er vel oftest snakk om en passasjer som av en eller annen grunn har sjekket inn bagasjen men ikke har kommet seg på flyet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig å bli kvitt bagasjen hvis passasjeren ikke har møtt opp?

Er det for å være snill med passasjeren, så han slipper å være borte fra tannbørsten sin?

 

For dagens terrorister vil jo dø for Allah, og ønsker jo å være med på flystyrten.

 

er det noen som vet hva slags (visa) kort som du kan kjøpe i butikken for en fast pris, f eks 500, og så er det som et vanlig visa kort som du kan bruke på internett?

 

Du snakker om SpendOn. Selges bl.a. på Narvesen.

Lenke til kommentar

Flyet mitt (Oslo-Trondheim) ble forsinket en halv time på fredag da mannskapet måtte finne en koffert som de måtte fjerne av "sikkerhetsmessige grunner" mens vi allerede satt i flyet. Hva slags grunner kan dette være? Jeg regner med at de ikke var redd for en bombe eller lignende, men "hva ellers" er en fare for sikkerheten, som de plutselig oppdaget etter at den var lastet inn?

 

Kan være at kofferten ble lastet inn, men eier kom aldri på flyet ;)

Lenke til kommentar

Men hvorfor er det så ille? Bagasjen er jo allerede gjennomlyst. Hvis det var en bombe, så hadde det blitt oppdaget, selv om eieren ikke gikk ombord.

Han som eier kofferten kan vel kjøpe seg ny tannbørste, og hente kofferten sin i hittegods-avdelingen dagen etter. Hva er problemet?

Hvorfor må kofferten kastes av, mens passasjerene blir forsinket?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Men hvorfor er det så ille? Bagasjen er jo allerede gjennomlyst. Hvis det var en bombe, så hadde det blitt oppdaget, selv om eieren ikke gikk ombord.

Han som eier kofferten kan vel kjøpe seg ny tannbørste, og hente kofferten sin i hittegods-avdelingen dagen etter. Hva er problemet?

Hvorfor må kofferten kastes av, mens passasjerene blir forsinket?

 

Nei, det er egentlig ganske vanskelig å finne bomber, bare en promille som blir sjekket skikkelig, så sikkerhetshysteriet er egentlig mest tull

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvorfor suger bing så jævlig?

 

Fordi de ikke har like mye ressurser som Google til å lage en velfungerende søkealgoritme, i tillegg til at de prioriterer annerledes i forhold til hva som skal komme først av treff.

 

EDIT: Skriveleif. Jeg glemte en "ikke".

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...