Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er det noen spesiell grunn til at ikke latterlige store maskiner, som f.eks hurtigruta, går på elektrisitet? (Et gigantisk batteri) Det krever sannsynligvis enorme volum av batteri, men ser liksom enda ikke grunnen til at dette ikke skulle skjedd.

Mange grunner:

 

- Batteripakkene tar stor plass, er tunge og relativt dyre. Og på en så stor applikasjon hadde man nokk sikkert gått for noen gode gammle blybatterier pga. at prisen er mye høyere på nyere bedre batteriteknologier.

 

- Nesten alle typer batteri er forbundet med store mengder miljøgifter som f.eks bly og syre på et blybatteri.

 

- Det er kort rekkevidde i forrhold til andre typer drivstoff

 

- Og ikke minst: det tar lang tid å lade opp batteriet. Og jeg tror ikke fergepasasjerene gidder å stå å vente noen timer på at fergen skal lade opp batteriene igjenn. Dette kan dog løses ved å ha batteristasjoner ved kaiene som konstant står å lader en batteripakke også skifter ut hele batteripakken til fergen når denne kommer inn. Men dette blir jo en opperasjon av enorme proposjoner som må automatiseres og gjøres relativt fort. Pluss at alle fergene da må ha en standarisert batteripakke med et standarisert hurtig av/på lossingssystem av batteripakken til kailadestasjonen.

 

Ifølge dette er det fordi hunder instinktivt angriper mindre ting som beveger seg. Akkurat som når man kaster en pinne.

Hvorfor har da begge hundene jeg har hatt vært helt ville etter å skulle prøve å løpe til en katt, men reagerer ikke i nærheten av slik på en liten hund?

 

Hunder ser helt klart forskjell på katter og andre hunder av forskjellige raser og skiller mellom katt og hund.

 

Men dette går jo begge veier. Det er en del katter som er rimelig hissige mot hunder også, men ikke mot andre katter. og det er jo tross alt katten som har fordelen med klørne...

Jeg har egenklig intrykk av at hunder generellt stort sett bare er nyskjærrige på katter, og ikke agressive, mens katten føler seg skremmt og blir veldig agressiv og slemm tilbake mot hunden selv om den bare vil snuse, el.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro de fleste hurtigrutene nå har dieselelektrisk fremdrift. Store, moderne skip har nesten uten unntak det nå. Da kan nemlig hovedmaskinene gå på et jevnt turtall som ligger rundt maks virkningsgrad.

 

Fra Wikipedias artikkel om MS Trollfjord:

 

MS «Trollfjord»s hovedmotorer er to stykk 9-sylindrede 4-takts Wärtsila dieselmotorer, type W 9L 32 med ytelse 8 280 kW totalt. Fremdriften besørges av to Ulstein Aquamaster kompass-thrustere (azimuth pods) som kan dreies 360°, og som dermed eliminerer behovet for ror. Kraftoverføringen er dieselelektrisk hybrid, enten med to vannavkjølte elektromotorer på tilsammen 4 000 kW (ved finmanøvrering og sakte fart) eller mekanisk. Propellbladene er ikke vribare, og ved elektrisk drift blir propellenes omdreiningshastighet regulert ved hjelp av frekvensomformere. I baugen har skipet tre sidepropeller av typen Brunvoll FU-80-LTC-2250 med ytelse 3 x 1 200 kW. MS «Trollfjord» har tre dieseldrevne elektriske generatorer og en nødgenerator.
Endret av orjanr
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å finne ut hvem to av personene er:

- Han øverst til høyre

- Han i midten av kolonne 3

 

post-3851-0-30639300-1325114112_thumb.jpg

 

Resten:

 

Kolonne 1: Steven Hawkins, Marie Curie, Nicola Tesla

Kolonne 2: Albert Einstein, Sigmund Freud

Kolonne 3: Ayaan Hirsi Ali, Thomas Paine, Christopher Hitchens

Kolonne 4: Carl Sagan, Charles Darwin

Til venstre: Nicole Polizzi "snookie"

Jeg fant det ut

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å finne ut hvem to av personene er:

- Han øverst til høyre

- Han i midten av kolonne 3

 

post-3851-0-30639300-1325114112_thumb.jpg

 

Resten:

 

Kolonne 1: Steven Hawkins, Marie Curie, Nicola Tesla

Kolonne 2: Albert Einstein, Sigmund Freud

Kolonne 3: Ayaan Hirsi Ali, ?, Christoffer Hitchens

Kolonne 4: Carl Sagan, Charles Darwin

Til venstre: Nicole Polizzi "snookie"

Jeg fant det ut

 

 

Høye: Carl Sagan

Han andre: Thomas Paine

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ifølge dette er det fordi hunder instinktivt angriper mindre ting som beveger seg. Akkurat som når man kaster en pinne.

*Hund bla bla bla katt bla bla bla hund*

Hunder som jager katter gjør det som oftest for å leke.

Hunder og katter har veldig forskjellige kroppspråk og ofte tror hunden at katten vil leke når den egentlig prøver å fortelle hunden at den skal ha seg vekk, noe som selvfølgelig leder til en del forskremte katter og forundrede hunder med sår på snuten.

Endret av helsekost
Lenke til kommentar

Resten:

Kolonne 1: Steven Hawkins, Marie Curie, Nicola Tesla

Kolonne 2: Albert Einstein, Sigmund Freud

Kolonne 3: Ayaan Hirsi Ali, Thomas Paine, Christoffer Hitchens

Kolonne 4: Carl Sagan, Charles Darwin

Til venstre: Nicole Polizzi "snookie"

Jeg fant det ut

Christopher Hitchens, ikke Christoffer. :)

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å finne ut hvem to av personene er:

- Han øverst til høyre

- Han i midten av kolonne 3

 

post-3851-0-30639300-1325114112_thumb.jpg

 

Resten:

 

Kolonne 1: Steven Hawkins, Marie Curie, Nicola Tesla

Kolonne 2: Albert Einstein, Sigmund Freud

Kolonne 3: Ayaan Hirsi Ali, Thomas Paine, Christoffer Hitchens

Kolonne 4: Carl Sagan, Charles Darwin

Til venstre: Nicole Polizzi "snookie"

Jeg fant det ut

 

 

Jeg kjente igjen fire av dem til venstre. Er dama på høyre side en av hovedpersonene i Jersey Shore på MTV?

 

Er det noe galt med meg i følge bildet?

Lenke til kommentar

jeg har lurt litt på det med IQ tester.

Det har vært snakk om hvordan testen er utformet så kan samme person skåre forskjellig.

 

Da måler jo IQ testen ikke hvor klok man er men hvor godt man til å oppfatte de forskjellige oppgavene

Som etter min mening har lite med generell IQ å gjøre

 

Lit rart når IQ skal være et mål på hvor klok man er

Så hær måler man kun kunnskapen og ikke klokheten

 

Hvis det var vanskelig å forstå hva jeg mente så må dere bare spørre.

Lenke til kommentar

IQ skal også ha ett snitt på 100, lurer på hvordan IQ`n synker om snittet alltid skal være 100 :hmm:

IQ skal alltid måles relativt til gjennomsnittet i en større befolkning. Siden den beste referansen vi har i Norge er nettopp vernepliktige, antar (merk: antar, ikke vet) jeg at det måles relativt til for eksempel fjorårets resultater fra vernepliktige. Hvis da gjennomsnittet for hvert årskull er lavere enn 100 i en årsrekke, vet vi at det betyr at hvert årskull i gjennomsnitt har lavere IQ enn fjorårets, og dermed at IQ faktisk har synket kontinuerlig over årene.

 

En annen måte å sammenligne skåre over årene kan være å ta utgangspunkt i hvor mange oppgave man har klart (som er en absolutt verdi), heller enn IQ-verdi (som er en relativ verdi). Hvis man ser at fjorårets vernepliktige klarte flere oppgaver enn årets vernepliktige, må det bety at årets kull har lavere IQ enn fjorårets kull målt ut fra samme referanse.

Lenke til kommentar

Lit rart når IQ skal være et mål på hvor klok man er

Så hær måler man kun kunnskapen og ikke klokheten

IQ er ikke et mål på hvor klok man er, men hvor intelligent man er.

 

"Klokskap" er litt uklart definert, men det brukes gjerne om evnen til selvkontroll. Det er ikke det samme som intelligens.

 

"Intelligens" er evnen til abstrakt tenking og problemløsning.

 

Du har rett i at en IQ-test fort kan bli en test av kunnskap heller enn intelligens. Mensa har prøvd å omgå dette problemet ved å ha kun rene figurløsningsoppgaver på sine IQ-tester.

Lenke til kommentar

Lit rart når IQ skal være et mål på hvor klok man er

Så hær måler man kun kunnskapen og ikke klokheten

IQ er ikke et mål på hvor klok man er, men hvor intelligent man er.

 

"Klokskap" er litt uklart definert, men det brukes gjerne om evnen til selvkontroll. Det er ikke det samme som intelligens.

 

"Intelligens" er evnen til abstrakt tenking og problemløsning.

 

Du har rett i at en IQ-test fort kan bli en test av kunnskap heller enn intelligens. Mensa har prøvd å omgå dette problemet ved å ha kun rene figurløsningsoppgaver på sine IQ-tester.

 

Jeg har tenkt litt på dette med figurer og intelligens. Jeg mener hvem er å si at en figur skal være på den og den måten? Det er mer å måle sansen for å gjenkjenne mønstere allment imo. Tenk hvis en alien som er sånn lysår foran mennesker i all slags tenkologi og sånn, også velger han en helt ulogisk figur som løsning.? Det sier meg mer at den man ER, der man plasserer seg gunstigere til enhver tid fysisk i tid og rom, det er hvor selve intelligensen ligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...