Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

9927J806A.gif

 

Denne du mener?

 

Det vil IKKE virke.

Newton sa:

 

To every action there is always an equal and opposite reaction: or the forces of two bodies on each other are always equal and are directed in opposite directions.

 

Altså vil ikke magnetene bare trekke båten fremover.

De vil også trekke fiskestangen bakover.

Sålenge trollet med fiskestangen sitter i båten, vil kreftene oppheve hverandre.

 

Hvis fiskestangen var festet i noe annet enn båten, ville den kunne trekke båten mot seg.

Men magneter er utrolig svake på avstand, så du kan ikke sette opp en magnet i New York, og vente at den skal trekke til seg et cruiseskip fra Norge uten å bruke drivstoff.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Lurer på en ting, jeg så et bildet (troll phsyics) der en person var på en robot robåt, hadde magnet på fiskestangen, og magnet under båten? dette ville da funke? bare utrooooolig tregt?

Nei. Effekten ville ikke vært bedre enn om den ene magneten var limt fast foran i båten og den andre lengre bak i båten. Hadde det vært veldig kraftige magneter med ekstremt lang rekkevidde, så kunne kanskje båten blitt kortere eller fiskestanga blitt mer bøyd, men det ville uansett ikke gitt båten fart verken forover eller bakover.

Lenke til kommentar

Er det farlig å innhalere helium? Hvor mye skal til før det evt blir farlig?

 

Du har allerede fått et ganske utfyllende svar, men jeg kan vel kort legge til at ettersom helium er en veldig lett gass vil den også forsvinne ganske fort ut av lungene. En mellomstor heliumballong (a.la bursdagsfest) som er nok til å fylle opp lungene én gang vil gi deg tegnefilmstemme bare i noen få sekunder. Om du inhalerer en tung gass som f.eks svovelheksafluorid, for å oppnå dyp stemme, vil den vare en god stund lenger, samtidig som du risikerer at en del av gassen blir igjen i lungene og resulterer i at du får dødvolum i lungene og redusert lungekapasitet fram til du står på hodet/ ligger på siden/ hopper slik at du får ut gassen.

 

hvor selges kammer? har sett på apoteket, clas ohlson og frisøren, men nada. :hmm:

 

edit: var denne tråden under teknologi og vitenskap altså, trodde den lå i off topic en plass... men kjekt om noen gidder å svare på spørsmålet uansett

 

Nille har vel noe.

Lenke til kommentar

Prøv Europris om du trenger kam. Jeg antar at de har kam.

Ellers kan de jo ha det som partivare i dagligvareforretninger.

 

samtidig som du risikerer at en del av gassen blir igjen i lungene og resulterer i at du får dødvolum i lungene og redusert lungekapasitet fram til du står på hodet/ ligger på siden/ hopper slik at du får ut gassen.

Etterhvert som du puster vil vel gassen i lungene dine blande seg med luften.

Så du vil ikke ha svovelheksafluorid i lungene dine resten av livet. (antar jeg.)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Om en kvinne føder hjemme, i skjul, og lar være å melde fra at hun har født, og holder ungen i hemmelighet helt til han/hun er voksen, og den nå voksne ungen gjør noe galt (tyveri, mord elns). Hva skjer? Han/hun er jo ikke statsborger av noe land, og det finnes ingen papirer eller spor som kan fortelle hvem personen er? Kan man fengsle en person uten noen identitet?

Man får funnet ut av hvem det er, får personen registrert og så fengsler man, evt. behandler personen for psykiske skader som jeg antar personen har om personen har blitt holdt skjult så lenge.

 

Ca samme prosess som skjer når papirløse flyktninger kommer til landet, men uten asyl-delen...

 

Bare synsing dette altså.

 

Men hvordan kan de finne ut hvem personen er? Sett at ingen av foreldrene (nær slekt) er registrert i blod/dna-databaser? Gir de bare personen en identitet da eller?

Lenke til kommentar

Da er dette noe å tenke på.

 

18-19 år gamle førstegangstjenere er heldigvis ikke representativt for hele menneskeheten.

Nå er vel ikke testen i forsvaret en ordentlig IQ test. Den har jo både en språk del og en matte del i tillegg til logikkdelen mens en ordentlig IQ test skal vel bestå av kun logikk/rommforståelse og man skal ikke være avhengig av noe som helst forkunnskaper (som språk, matte, el.) for å kunne forstå eller utføre oppgavene. Og dette innebærer vel for det meste figurer hvor man skal sette inn den som passer som neste i serien eller i det tomme feltet slik:

matrix-iq-test-question-circle-triangle-rectangle.jpg

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen IQ-tester man ikke i praksis kan trene seg bedre på.

 

AtW

Nei, men med slike logikkoppgaver som vist over er det ihvertfall mer rettferdig og mindre avhengig av forkunnskaper og det vil også være mer konsistent resultat gjennom livet (når man er ferdig voksen selvsagt) selv om du tar mer utdanning, el.

 

Forsvars-testen f.eks kan jeg tenke meg at er veldig påvirket av at det var mye mer hoderegning i skolen før, mens nå bruker man kalkulator. Og slikt skal man unngå at en IQ test påvirkes av.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Forsvaret sine tester er nok mere kunnskapsavhengig enn generelle IQ_tester, samtidig er jeg ganske sikker på at de beste i matte, også i dag, er de som gjør det best også på den type spørsmål det er på forsvarets mattetest.Jeg tror den fortsatt rimlig greit skiller de som er gode fra de som er dårlig i matte.

 

AtW

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Med f.eks matte så er det mye mer enn utgangspunktet ditt som avgjør. F.eks kan man lære metoder som gjør at det er mye enklere å regne gjennom et mattestykke enn å resonere seg gjennom det "med fingertelling". Og man kan også pugge seg til en del i matte slik som man gjør med gangetabellen i barneskolen og da går det jo plutselig mer på hukommelse enn problemløsning. Også forbedrer man seg MYE med trening i matte.

 

Man kan til en hviss grad lære seg til slike metoder med logikkoppgaver også, men ikke i nærheten av like stor grad som med matteoppgaver. Og en uten noe utdanning ville ikke ha klart noen av matteoppgavene i det heletatt, mens logikkoppgavene ville h*n ha greid mye av. Og logikk forbedrer seg ikke så veldig mye av trening.

 

PS: det var ikke å skille de gode fra dårlige som var poenget. Det var utviklingen over tid av snittet som var poenget.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Sant nok, men forsvarets mål med mattetesten er nok å se hvor gode folk er i matematikk, jeg tro heller ikke de som er dårlig i matte i utgangspunktet i særlig stor grad trener mer til en sånn test enn de som er gode. Jeg tror mao ikke slike ting vil være særlig viktig når det er mange folk som tar prøven. Men det kan såklart spille negativt inn på sammenlikninger mellom aldersgrupper.

 

AtW

Endret av Hårek
Uvane med å lage sitatpyramider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...