Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

som innspill til IQ testen i forsvaret vil jeg bare si at jeg har tatt to "vanlige" (kan man kalle det det?) IQ tester i tillegg, en før førstegangstjensten og en etter.

 

på alle testene til forsvaret fikk jeg (og mange andre) vite at vi fikk topp karakter, vi ble nemlig gradert mellom 1 og 9 på forskjellige deler av testen og flere av oss fikk 9 på alt.

Men på de andre IQ-testene jeg har tatt har jeg ligget så mye over 100...

Lenke til kommentar

som innspill til IQ testen i forsvaret vil jeg bare si at jeg har tatt to "vanlige" (kan man kalle det det?) IQ tester i tillegg, en før førstegangstjensten og en etter.

 

på alle testene til forsvaret fikk jeg (og mange andre) vite at vi fikk topp karakter, vi ble nemlig gradert mellom 1 og 9 på forskjellige deler av testen og flere av oss fikk 9 på alt.

Men på de andre IQ-testene jeg har tatt har jeg ligget så mye over 100...

 

Skjønner ikke helt hva du vil fram til med innspillet ditt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du vil fram til med innspillet ditt?

 

AtW

burde nok hatt en konklusjon der ja.

 

Jeg sitter med inntrykk av at testene som gjøres av militæret er for enkle til å brukes til det formålet de er brukt til.

 

å få "topp"-karakter burde jo kun være forunt de som har skikkelig høy IQ, ikke de som, når testet i det sivile, har gjennomsnittlig eller bare litt over gjennomsnittlig IQ.

Lenke til kommentar

Så det finnes ikke noen nøytral IQ test ?

 

Hva mener du? Nøytral på hvilken måte, nøytral på å måle hva? Nøytral på å måle IQ?

 

AtW

 

En test som kun måler intelligens.

jeg kunne kalle det for ren IQ test.

 

IQ og intelligens er ikke samme begrep, ting kan fint være en en "ren IQ test" uten at det nøytralt måler intelligens. Intelligens er ett såpass lite presist definert konsept at det vil være vanskelig å kunne påstå at noe nøytralt kan måle det, iogmed at man ikke engang er enig i hva det er.

 

AtW

Lenke til kommentar
jeg rakk ikke å komme gjennom alle oppgavene på testen på førstegangstjenesten på den tiden vi fikk.

Et godt råd:

På et vitenskapsforum er det ingen som er interessert i hvordan du gjorde det på IQ-testen på sesjonen. Hadde dette vært OT-baren, så kanskje ... men her er ikke personlige skåringer interessant.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
jeg rakk ikke å komme gjennom alle oppgavene på testen på førstegangstjenesten på den tiden vi fikk.

Et godt råd:

På et vitenskapsforum er det ingen som er interessert i hvordan du gjorde det på IQ-testen på sesjonen. Hadde dette vært OT-baren, så kanskje ... men her er ikke personlige skåringer interessant.

 

vel, kanskje jeg har misset , men det var met som et innspill der jeg stilte spørsmål med poenget med disse testene .

Lenke til kommentar

jeg rakk ikke å komme gjennom alle oppgavene på testen på førstegangstjenesten på den tiden vi fikk.

 

Og hvordan er dette relevant for noe på noen som helst slags måte?

 

AtW

 

jeg stille spørsmål ved troverdigheten til slike tester når man ikke får fullført dem .

er poenget med dem kun tidsfordriv ?

 

Du er ikke "man" tidsfrister er endel av slike tester, noen klarer det ikke på tiden, det er endel av testen, og din personlig score på testen er uinteressant i denne diskusjonen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

som innspill til IQ testen i forsvaret vil jeg bare si at jeg har tatt to "vanlige" (kan man kalle det det?) IQ tester i tillegg, en før førstegangstjensten og en etter.

 

på alle testene til forsvaret fikk jeg (og mange andre) vite at vi fikk topp karakter, vi ble nemlig gradert mellom 1 og 9 på forskjellige deler av testen og flere av oss fikk 9 på alt.

Men på de andre IQ-testene jeg har tatt har jeg ikke ligget så mye over 100...

 

Skjønner ikke helt hva du vil fram til med innspillet ditt?

 

AtW

Det manglet et "ikke" i sitatet, vil jeg tro. Og poenget er (som han allerede selv har poengtert) at en som "bare" ligger rundt normalen (100) kanskje ikke burde fått beste oppnåelige karakter.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

som innspill til IQ testen i forsvaret vil jeg bare si at jeg har tatt to "vanlige" (kan man kalle det det?) IQ tester i tillegg, en før førstegangstjensten og en etter.

 

på alle testene til forsvaret fikk jeg (og mange andre) vite at vi fikk topp karakter, vi ble nemlig gradert mellom 1 og 9 på forskjellige deler av testen og flere av oss fikk 9 på alt.

Men på de andre IQ-testene jeg har tatt har jeg ikke ligget så mye over 100...

 

Skjønner ikke helt hva du vil fram til med innspillet ditt?

 

AtW

Det manglet et "ikke" i sitatet, vil jeg tro. Og poenget er (som han allerede selv har poengtert) at en som "bare" ligger rundt normalen (100) kanskje ikke burde fått beste oppnåelige karakter.

 

Det spørs hva forsvaret ønsker å oppnå med testen, noe som neppe er en ren IQ-test. I tillegg er det jo bare ett datapunkt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Inge Rognmo har helt rett, det mangla en "ikke" der ja. :blush:

 

Vis man ser på det isolert som data kun forsvaret bruker så er det vel hipp som happ.

 

Jeg reagerer på at denne testen brukes da i den sammenheng som er linket til tidligere da jeg oppfatter testen som for enkel til å kunne gi et virkelig bilde av IQen til de som tar den, som igjen får meg til å lure på om testen er litt for "dum", dvs har en begrenset vansklighetsgrad, så vis man har en IQ som er mye over gjennomsnittet vil ikke dette vises. man vil som mangesom bare er litt over gjennomsnittet IQ få alt rett.

Lenke til kommentar

din personlig score på testen er uinteressant i denne diskusjonen.

jeg spurte ikke om det , kun hva som var poenget med testen.

 

Nei, det gjorde du ikke. Om du tror du får fram budskapet "hva er poenget med testen med setningen "jeg rakk ikke å komme meg igjennom testen", så bør du lese igjennom innleggene dine en gang til, og tenke på at vi andre ikke er tankeleser, og skrive eksakt hva du lurer på, istedet for noe helt annet.

 

Poenget er vel presumptivt for forsvaret å måle dine egenskaper på fronter som er relevant for forsvares avdelinger, jeg antar endel type jobber i forsvaret har nytte av folk som feks er gode i matte, eller er flinke i norsk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg reagerer på at denne testen brukes da i den sammenheng som er linket til tidligere da jeg oppfatter testen som for enkel til å kunne gi et virkelig bilde av IQen til de som tar den, som igjen får meg til å lure på om testen er litt for "dum", dvs har en begrenset vansklighetsgrad, så vis man har en IQ som er mye over gjennomsnittet vil ikke dette vises. man vil som mangesom bare er litt over gjennomsnittet IQ få alt rett.

 

Men er testen brukt som en ren IQ-test? Jeg tror ikke det, jeg tror den er lagd for å måle egenskaper forsvaret har bruk for hos rekrutten, ikke nødvendigvis gi noe bilde av IQ, den brker ikke engang samme skalasystem som IQ-tester gjør.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det spørs hva forsvaret ønsker å oppnå med testen, noe som neppe er en ren IQ-test. I tillegg er det jo bare ett datapunkt.

 

AtW

Problemet er at dette er ikke bare en test for forsvaret internt for å avgjøre hvor soldatene skal (det er bare loddtrekning uansett) men at den brukes som nasjonal statistikk for IQ. Og da blir det feil med en slik test. Siden vi har verneplikt i Norge (ihvertfall for gutta) så er dette et ideelt verktøy for å samle inn div statistikk om både fysiske og mentale kapasiteter og data om hvordan befolkningen (ihvertfall i ung "voksenalder") utvikler seg over tid. Pluss at det vel til en hvis grad kan brukes til å generaliseres over resten av befolkningen.

 

Når det gjelder skalasystemet så lagres det vel sikkert også litt mer nøyaktige data hos forsvaret om skåringsprosenten enn 0-9 skåren rekrutten får etterpå.

 

Jeg fikk også 9'er på testen, men så fikk jeg jo 9'er på stort sett alle de fysiske testene også da uten at jeg på noen som helst måte er noen supermann. En 9'er i forsvaret er vel etter som jeg har oppfattet det bare at du er et lite stykke over snittet.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er testen brukt som en ren IQ-test? Jeg tror ikke det, jeg tror den er lagd for å måle egenskaper forsvaret har bruk for hos rekrutten, ikke nødvendigvis gi noe bilde av IQ, den brker ikke engang samme skalasystem som IQ-tester gjør.

 

AtW

Ja det var det da. Jeg er nå enig med deg i at den nok ikke er det.

Men som det tidligere er linket til: Norske menn får stadig lavere IQ

Tallene har Sundet hentet fra vernepliktsverket. Norske 17- og 18-åringer blir hvert år hentet inn til en militær sesjon for å finne ut om de er tjenestedyktige.

 

så testen er, sånn som jeg leser artikkelen, blitt anvendt som om det er en IQ test. Det er med det i tankene at jeg setter spørsmål om testene er vansklige/grundige nok til å fange opp de som har høy IQ eller om disse bare vil bli måldt som over middels med mange andre grunnet at testen er for enkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...