Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

Men determinisme spiller egentlig ingen rolle for spørsmålet og svaret over. Siden universet stort sett er kaotisk kan vi pr. definisjon ikke regne ut fremtiden med vilkårlig presisjon over vilkårlig lang tid. Kvantemekanikken setter bare spikeren i kista for drømmen som allerede var drept av kaos.

 

Sprøsmålet var jo om vi teoretisk kunne gjøre det, og det kan man jo i et determinsitisk univsers. (selv om datamaskinen potensielt må være like kompleks som universet).

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da blir spørsmålet mitt, er dette noensinne blitt gjort, og eventuelt når ^^
Tviler jeg på, men kan jo være interessant forskningsmessig, er jo bra mtp varmeisolering også.

Jeg tipper det har blitt gjort, men på grunn av at det blir vanskeligere jo større dette rommet skal være tipper jeg også at det kun finnes veldig små slike rom. For eksempel noen få liter volum.

 

Grunnen til at bølger beveger seg rundt hindringer er diffraksjon, jeg skal se om jeg klarer å finne en litt folkelig forklaring på det.

Jeg liker fysikkbokforklaringen med foto av bølger som runder hindringer på sjøen.

Lenke til kommentar

Er det noe fasitsvar på om Mac er PC?

 

Hvorfor har mennesker mistet håret på kroppen?

 

Wikipedia definerer en PC slik: A personal computer (PC) is any general-purpose computer whose size, capabilities, and original sales price make it useful for individuals, and which is intended to be operated directly by an end-user with no intervening computer operator.

 

Alle definisjoner jeg har sett av PC er av en slik type at det ikke utelukker Apple-maskiner (dog er ikke alle Apples produkter PCer)

 

 

Antakelig fordi vi har levd i varmt klima og har vært avhengig av å være utholdene og kvitte oss med mye varme.

 

AtW

Lenke til kommentar

x^2 er det samme som x ganget med x.

 

x^n er det samme som x ganget med x, n ganger.

 

Hva er da den intuitive forståelsen av chart?cht=tx&chl=x^{\pi} ?

 

Hvordan kan man gange et tall med seg selv pi ganger ?

På samme måte som man fint kan skrive x^0.5 så kan man også skrive chart?cht=tx&chl=x^{\pi}. Å gange x med seg selv en halv gang gir jo ikke perfekt mening, men det er matematisk korrekt i det at x^0.5 er det samme som kvadratroten av x.

 

Skal man finne perfekt logikk i alt innenfor matematikken kan man nok bli litt surrete, men jeg liker tanken din :-)

 

 

Edit: Misliker folk som sier "Jeg skal hente Macen min" (når det menes "PCen min"). Enten så vet de ikke bedre eller så er det noe med Apple-tankegangen at man må spesifisere hva "herligheten" er. Jeg ville jo ikke sagt "Skal bare skru på Dell'en". Har til dags dato aldri hørt noen si "Vent her så skal jeg hente Mercedesen". "Normale" (jada, på spissen) mennesker sier "Vent her så skal jeg hente bilen".

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar
Er det noe fasitsvar på om Mac er PC?

Grunnen til at man ofte skiller mellom Mac og PC er historisk, selv om begge strengt tatt er personlige datamaskiner.

 

I 1976 lanserte Apple sin første datamaskin, som regnes som verdens første kommersielt tilgjengelige personlige datamaskin. Denne ble solgt på postordre for 666 dollar og 66 cent. Denne het egentlig bare Apple, men kalles i ettertid Apple 1, for i 1977 ble den erstattet av maskinen Apple II. Begge disse maskinene benyttet OS-et Apple Basic. Apple II ble produsert i flere år og ble den første kommerielt tilgjengelige maskinen med harddisk.

 

12. august 1981 lanserte IBM sin første personlige datamaskin, og de kalte modellen rett og slett for "PC". Denne benyttet bl.a et nytt OS som het DOS, dette ble levert av Microsoft, og kaltes derfor også MS DOS. IBM hadde sikret seg en eneavtale på den typen MS DOS som benyttet BIOS (Basic Input/Output System). IBM hadde stor suksess med sin PC, og snart dukket det opp såkalte kloner som også kunne benytte MS DOS med BIOS, Compaq laget en av de aller første klonene. Disse klonene ble kalt "IBM-kompatible datamaskiner" eller "IBM-kompatible PC-er". Det var i denne perioden fellesbetegnelsen PC-er oppstod som et generelt ord for personlige datamaskiner som kunne kjøre MS DOS med BIOS.

 

24. januar 1984 lanserte Apple den aller første Macintosh-maskinen med et vindusbasert OS og datamus. Macintosh var en rimelig folkeutgave av proffmarkedsmaskinen Apple Lisa, som ble lansert året før. Macintosh-maskinene brukte ikke BIOS og kunne heller ikke bruke MS DOS, så derfor ble de ikke regnet som "ekte PC-er", selv om de altså var like "personlige" som IBM-klonene. Microsoft lanserte forøvrig 1.0-versjonene av Word og Excel i 1984, begge kun i Macintosh-utgaver.

 

20. november 1985 (nesten to år etter Macintosh) ble Microsoft sitt aller første vindusbaserte OS lansert, Windows 1.0. For å starte det måtte maskinen først bootes i MS DOS, og så kunne man starte Windows som et program i DOS via en DOS-kommando. Og deretter kunne man starte f.eks Word inne i Windows. Denne måten å gjøre det på brukte masse maskinressurser (som jo var ganske begrensede på den tiden), så det var først med lanseringen av Windows 3.0 i 1989 som Windows ble brukbart.

 

Nok om det, Mac-er er selvsagt også PC-er i forkortelsens opprinnelige betydning, personal computer, men det som skjedde på 80-tallet har altså gjort at det likevel er vanlig å skille mellom PC-er og Mac-er.

 

(med forbehold om harelabb og unøyaktigheter i framstillingen av de historiske hendelsene)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noe jeg tenkte på når jeg jogga istad; Hvorfor heter det KILOmeter? Kilo er jo en vektenhet

Kilo er ikke en vektenhet, men gram er. Kilo betyr bare tusen. Altså kg er tusen gram.

 

Går du på butikken å sier du skal ha én kilo appelsiner, spør du egentlig etter 1000 appelsiner. Så Kilometer betyr 1000 meter, noe det også er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Korleis fungerer internettforbindelsen mellom land og kontinent? Går kommunikasjon frå Hellas til Norge via satellitt, eller kabel? På tvers av kontinent og over hav antar eg det er snakk om satellitt, men går det gjennom kabel så sant det er landforbindelse?

Lenke til kommentar

Korleis fungerer internettforbindelsen mellom land og kontinent? Går kommunikasjon frå Hellas til Norge via satellitt, eller kabel? På tvers av kontinent og over hav antar eg det er snakk om satellitt, men går det gjennom kabel så sant det er landforbindelse?

 

De bruker sjøkabler.

 

Internet-Undersea-Cable.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korleis fungerer internettforbindelsen mellom land og kontinent? Går kommunikasjon frå Hellas til Norge via satellitt, eller kabel? På tvers av kontinent og over hav antar eg det er snakk om satellitt, men går det gjennom kabel så sant det er landforbindelse?

Kabel kabel kabel. Det går med fiber (så godt som) overalt, satellitt hadde vært helt håpløst.

 

AtW

Lenke til kommentar

I følge ferske tall fra SSB er det 10 005 kvinner for hver 10 000 menn. Er det normalt at det er så likt fordelt mellom kjønn, eller er normalen litt mer skjev? Mener å huske at det er litt forskjell på antallet menn og kvinner, større enn det lille vi har i Norge.

Lenke til kommentar

I følge ferske tall fra SSB er det 10 005 kvinner for hver 10 000 menn. Er det normalt at det er så likt fordelt mellom kjønn, eller er normalen litt mer skjev? Mener å huske at det er litt forskjell på antallet menn og kvinner, større enn det lille vi har i Norge.

Det blir født i størrelseorden noen få prosent flere menn enn kvinner, det er nok det du tenker på. Men kvinner lever lengere så det jevner seg temmelig ut, og det er det tallene viser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...