Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Orkan på landjorda?

Javisst. Orkaner vokser seg store og kraftige ute på havet og bremses opp/tappes for energi over land. Men er de tilstrekkelig kraftige i det de passerer kysten kan de komme seg ganske langt innover land før de dør ut.

 

Jeg opplevde nyttårsorkanen 1. januar 1992. Jeg var utendørs i Trondheim (som jo er ganske langt inn i landet) og opplevde å måtte legge meg helt flatt på bakken i de verste stormkastene, ellers ville jeg blitt blåst bortover. Veien var delvis dekt av is, og et par cm nede i hull i isen lå det gruskorn fra strøing (de hadde smeltet seg ned i isen i dagene før). Disse småsteinene ble sugd opp av fordypningene. Så mens jeg lå flatt og ventet på at vinden skulle stilne litt så ble jeg pepret av småstein i tillegg til regnet. Regndråpene føltes som nåler når de traff utenpå buksa. Ingen behagelig opplevelse.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Sitter å ser på NGC å der sier de at solas indre har en temperatur på 15 millioner grader. Hvordan vet de det?

Den temperaturen er beregnet ut fra kjennskap til hvordan fusjonsprosessene som lager solens energi virker. En stjerne starter fra en stor "sky" som for det meste består av hydrogen og helium. Gitt visse forutsetninger

kan gravitasjonskraften få skyen til å begynne å trekke seg sammen. Sammentrekningen øker temperaturen og trykket i sentrum inntil forholdene ligger til rette for at fusjon kan starte. Når temperaturen og trykket øker ytterligere vil fusjonsprosessene gå raskere. Men energien som kommer ut fra fusjonsprosessene vil skape et trykk utover som motvirker den gravitasjonelle sammetrekningen.

 

Solen er en stjerne som befinner seg i en stabil fase (som typisk varer mesteparten av levetiden til en stjerne), og trykket utover fra fusjonsprosessene er derfor i likevekt med trykket innover fra gravitasjonen. Så derfor er det mulig å beregne temperaturen i sentrum (der fusjonsprosessene foregår) ut fra solens masse, energiproduksjon og kunnskap om hvordan fusjonsprosessene virker. Det siste er delvis beregnet teoretisk og delvis testet i laboratorier. Måling av hvor mange nøytrinoer som kommer fra solen gir en kryss-sjekk på at fusjonsprosessene i solens sentrum er riktig forstått.

 

Jeg opplevde nyttårsorkanen 1. januar 1992. Jeg var utendørs i Trondheim (som jo er ganske langt inn i landet) og opplevde å måtte legge meg helt flatt på bakken i de verste stormkastene, ellers ville jeg blitt blåst bortover. Veien var delvis dekt av is, og et par cm nede i hull i isen lå det gruskorn fra strøing (de hadde smeltet seg ned i isen i dagene før). Disse småsteinene ble sugd opp av fordypningene. Så mens jeg lå flatt og ventet på at vinden skulle stilne litt så ble jeg pepret av småstein i tillegg til regnet. Regndråpene føltes som nåler når de traff utenpå buksa. Ingen behagelig opplevelse.

 

Og det var bare en "vanlig" storm som var litt ekstra sterk. Tropiske orkaner som de opplever i f.eks. Japan, Australia og i Karibien er noen helt andre beist som kan vokse seg mye sterke. Tropiske orkaner kan ikke oppstå hos oss fordi de krever svært høy overflatetemperatur (mange-og-tyve grader) i havet de oppstår over for å kunne bygge opp nok energi til den kraftige vinden.

Lenke til kommentar

Noe ganske annet...

På de nye gassferjene som trafikkerer strekningen Flakk-Rørvik i Trondheimsfjorden for Fjord1 er det montert blå (UV-aktige?) lysrør i ca. hver tredje lysarmatur på bildekkene. Hva er årsaken til dette?

 

Lysrør lamper virker ved at en plasma av gasser (litt kvikksølv, men hovedsakelig argon) produserer UV lys som konverteres til synlig lys ved at sidene i røret er dekket av fosforiske substanser.

 

Miksen av disse substansene vil bestemme fargen av lyset, eller rettere sagt bølgelengden.

 

Grunnen til at ferjene mikser kjølig hvitt lys og andre bølgelengder er jeg usikker på, men om jeg skal gjette vil jeg anta at det har noe med levetid på lamper og at forskjellige bølgelengder lys kan gi en bedre gjennomsnittlig sikt ved forskjellige lysforhold (dag/kveld).

 

Eventuelt så har noen bestilt/levert feil type, og de sprer de forskjellige lysrørtypene utover ferjedekket mer eller mindre homogent blandet.

 

Jeg tror jeg holder en knapp på det siste.

Lenke til kommentar

Ut fra de siste stormene i USA den siste tiden.. hvorfor er det nesten ingen som bygger murhus eller eventuelt kjellere i betong? Det hadde vært det første jeg hadde gjort skulle jeg bodd der, ikke slike hus de har nå hovedsaklig lagd av kryssfiner og plank.

 

Men så tenker jeg kanskje fukt lager et problem, dyre materialer?

Lenke til kommentar

Ut fra de siste stormene i USA den siste tiden.. hvorfor er det nesten ingen som bygger murhus eller eventuelt kjellere i betong? Det hadde vært det første jeg hadde gjort skulle jeg bodd der, ikke slike hus de har nå hovedsaklig lagd av kryssfiner og plank.

 

Men så tenker jeg kanskje fukt lager et problem, dyre materialer?

Det er vel antagelig hovedsakelig prisen som gjør det.

Men, nyere hus har gjerne ett tornado-sikkert rom man kan søke tilflukt i når det herjer som værst.

 

Her ser man effekten nytten av det:

tornado%20safe%20room1%20thumbnail.jpg

Lenke til kommentar

Men så tenker jeg kanskje fukt lager et problem, dyre materialer?

 

2 hovedgrunner;

Fukt som du nevner er viktig. Grunnvannet er høyt og jorden er våt.

Så er det også dyrt. Når en ikke trenger å grave til frostsikker jord, så er pengene bedre investert i andre deler av huset.

 

 

Mer detaljer:

http://maddowblog.msnbc.msn.com/_news/2011/05/25/6717757-why-dont-oklahoma-houses-have-basements

Lenke til kommentar

HVORDAN KOMMER JEG UT AV EN LÅST DO?!

 

For å poengtere med en gang; Dette er ikke trolling.

 

Jeg sitter nå på Burger King på en do som har hengt seg. Dørhåndtaket har skutt seg, så jeg kommer ikke ut av doen. Hva faen gjør jeg? Har prøvd å dirke opp med nøkkel, skru opp låse osv.. Har vært her inne i en halv time nå, og begynner å gå lei av å være last inne på do..

 

Noen som har noen forslag?

 

HJELP

 

Bank på døren til noen kommer? Må jo komme noen før eller senere.

Lenke til kommentar

Noe ganske annet...

På de nye gassferjene som trafikkerer strekningen Flakk-Rørvik i Trondheimsfjorden for Fjord1 er det montert blå (UV-aktige?) lysrør i ca. hver tredje lysarmatur på bildekkene. Hva er årsaken til dette?

Alle doene i oslo har uv-lamper i taket for at det skal bli umulig å finne blodårene under (For å holde narkomane unna), jeg vet ikke hvor stort problem dette er over trondheimsfjorden, men det kan jo være noe slikt?

Lenke til kommentar

Noe ganske annet...

På de nye gassferjene som trafikkerer strekningen Flakk-Rørvik i Trondheimsfjorden for Fjord1 er det montert blå (UV-aktige?) lysrør i ca. hver tredje lysarmatur på bildekkene. Hva er årsaken til dette?

Alle doene i oslo har uv-lamper i taket for at det skal bli umulig å finne blodårene under (For å holde narkomane unna), jeg vet ikke hvor stort problem dette er over trondheimsfjorden, men det kan jo være noe slikt?

Hehe... Tviler på at det er så mange som står og skyter seg i armen ute på dekk under overfarten :p

 

Men skal eg gjette så høres hver tredje armatur ut som nødarmatur, altså lamper med innebygd batteri som skal lyse om strømmen på ferja går. Fargen på disse er kanskje ikke tilfeldig, mulig at disse blåaktige lysene lyser bedre opp alene enn vanlige ville gjort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...