Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror "rettingen" er litt sarkastisk ment, særlig når han skriver 34,2-3-4-5. At det likevel ligger noe i det (men at det i så fall er mer individuelt enn at du kan snakke om nøyaktige meter-mål) ser jeg ikke bort fra. Du har jo ikke samme høydeskrekkfølelsen når du ser ut av vinduet på fly f.eks., selv om det selvfølgelig spiller en stor rolle at du føler deg mer trygg i et fly enn på kanten av en skyskraper.

Lenke til kommentar

Hvis man ringer en mobil som ligger i nærheten av en høytaler får man ofte høre en distingt lyd. (klarer ikke forklare denne lyden, men dere skjønner sikkert hva jeg mener).

Hvorfor kommer ikke denne lyden også ut av mobilens høytaler?

 

 

 

For å hindre deformering av jernbanneskinner ved temperaturforskjeller, ble det før brukt små plast "spacers" per x antall meter. Hva brukes nå? skinnene ser sømløse ut, både på toppen og på sidene.

Endret av Admiral1
Lenke til kommentar

En fotograf har tatt bilder fra høye bygninger (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10093878) og en bruker i kommentarfeltet sier dette:

 

Bra bilder, men suget er gjerne før 33 meter over 33 meter forsvinner bakkekontakten og høyde er ikke så ille...

Jeg tror det vi snakker om her ikke er høydeskrekk men suget mot høyder. Personlig tror jeg det bare er tull at det skal finnes en "terskelhøyde". Selv har jeg definitivt følt dette suget når jeg har sett ned flere hundre meter høye fjellsider.

 

Svært mange mennesker føler et sug i magen og kanskje til og med en trang til å hoppe utfor når de står på kanten av et høyt stup. Jeg har hørt både psykologiske og evolusjonære forklaringer på dette suget.

 

Den psykologiske forklaringen går ut på at ved å leke med tanken på det vi er redd for opprettholder vi en følelse av kontroll. Litt samme greia som når vi ser på skrekkfilmer for spenningens skyld.

 

Den evolusjonære forklaringen går ut på at vi stammer fra dyrearter som hoppet mellom trærne. Barna deres trengte et ekstra lite puff for å gjøre det første hoppet og har derfor medfødt en trang til å hoppe utenfor høyder. Denne trangen har vi arvet, selv om det ikke gir mening å hoppe utenfor lenger.

 

Hvis man ringer en mobil som ligger i nærheten av en høytaler får man ofte høre en distingt lyd. (klarer ikke forklare denne lyden, men dere skjønner sikkert hva jeg mener).

Hvorfor kommer ikke denne lyden også ut av mobilens høytaler?

Fordi mobilens høyttaler er skjermet slik at den ikke tar inn signalet fra antennen.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Når man setter en CD i datamaskinen for å importere sanger, hvordan greier maskinen å vite navn, artist og album? iTunes kobler seg opp mot Gracenote, men man må allikevel identifisere sangene...?

Stemmer at nye cder inneholder litt metadata. Men den bruker også lengden på låtene. Det skal utrolig mye til å lage en cd som har like mange låter, som er like lange i millisekunder og ligger i samme rekkefølge som en annen cd.

Lenke til kommentar
Når man setter en CD i datamaskinen for å importere sanger, hvordan greier maskinen å vite navn, artist og album? iTunes kobler seg opp mot Gracenote, men man må allikevel identifisere sangene...?

Stemmer at nye cder inneholder litt metadata. Men den bruker også lengden på låtene. Det skal utrolig mye til å lage en cd som har like mange låter, som er like lange i millisekunder og ligger i samme rekkefølge som en annen cd.

 

Korrekt, men kanskje litt upresist? Den bruker nemlig metadata, dvs lengden på sporene og antallet spor-informasjonen som ligger i ToC-delen av CDen. Altså, du har helt rett, men den bruker egentlig bare metadata.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvor giftig er egentlig kvikksølv? Jeg lurer på det etter en idiotisk diskusjon med en kompis der spørsmålet var om kvikksølv er dødelig. Jeg mener bestemt at det er veldig giftig og dødelig, selv i små doser. Han på sin side mener at det ikke er dødelig, fordi "alt" er dødelig i visse mengder, og han tror det er såpass lite giftig at du kan svelge "en slurk" (har ikke nøyaktig mål, men si 5-50 ml) kvikksølv uten å dø. Jeg mener at det mest sannsynlig ville drept han relativt fort.

 

Så spørsmålet er, hvor dødelig er kvikksølv i rent format? Hvor fort dør man av hvor store doser?

Lenke til kommentar

Hvor giftig er egentlig kvikksølv? Jeg lurer på det etter en idiotisk diskusjon med en kompis der spørsmålet var om kvikksølv er dødelig. Jeg mener bestemt at det er veldig giftig og dødelig, selv i små doser. Han på sin side mener at det ikke er dødelig, fordi "alt" er dødelig i visse mengder, og han tror det er såpass lite giftig at du kan svelge "en slurk" (har ikke nøyaktig mål, men si 5-50 ml) kvikksølv uten å dø. Jeg mener at det mest sannsynlig ville drept han relativt fort.

 

Så spørsmålet er, hvor dødelig er kvikksølv i rent format? Hvor fort dør man av hvor store doser?

 

Såvidt meg bekjent er det gassen som er mest farlig, rent metallisk kvikksølv er ikke så ille, så du kan greit ta en slurk, rent forgiftningsmessig (det er tungt, så det er kanskje usundt av andre grunner, kjenner en som har forsket på det, så kommer tilbake med mer info senesre i dag)

 

AtW

Lenke til kommentar

Ren kvikksølv på metallform er lite giftig ettersom kroppen har vanskeligheter med å ta det opp, både gjennom huden og fordøyelsessystemet. Det er allikevel et tungt metall og om du over lengre tid innhalerer dampen så vil det kunne føre til skade.

 

Kvikksølvdimetyl er f.eks langt mer giftig enn ren kvikksølv. Der har du en fargeløs væske som trenger gjennom de fleste typer hansker og blir lett absorbert av huden. Det at du ikke nødvendigvis blir uvel med en gang er også et farlig moment. Når du først merker at du blir syk så har det skjedd en ganske stor skade.

Lenke til kommentar

Spørs litt på hvilken type kvikksølv man inntar. Vanlig industrikvikksølv er f.eks. ikke like giftig som cyanidkvikksølv. Dessuten er kvikksølvdamp farligere enn flytende kvikksølv, så om man drikker kvikksølv vil dampen som eventuelt tas opp av fordøyelsessystemet være farlig. Store deler av resten går bare gjennom kroppen.

 

Vanlig, elementær kvikksølv er dødelig. Men en slurk er ikke nok til å ta livet av et menneske, selv om bieffektene ikke er hyggelige.

Lenke til kommentar

Hvor giftig er egentlig kvikksølv?[...]Så spørsmålet er, hvor dødelig er kvikksølv i rent format? Hvor fort dør man av hvor store doser?

Tror nok kompisen din har hvertfall litt rett. Rent metallisk kvikksølv i flytende form er ikke så allverdens giftig, av den grunn at du ikke klarer å ta særlig mye av det opp i kroppen. For at kroppen skal ta opp kvikksølv må det være bundet eller løst opp på ett eller annt vis. Organisk bundet kvikksølv, derimot, er noe du absolutt ikke vil ha i deg. Metyllkvikksølv Er vel den mest kjente, men det finnes mye annet rart kvikksølv kan reagere med og danne giftige forbindelser som kroppen lett tar opp. Kvikksølvdamp er f.eks ikke spesielt sunt.

Lenke til kommentar

Hvilke kjemiske grunner er det til at kvikksølv (Hg) er farlig?

Kvikksølv binder seg til og/eller tar "plassen til" f.eks svovel i diverse aminosyrer. Dermed virker ikke proteiner og enzymer som de skal og du dør. (det er mer og fler detaljer, men er lenge siden jeg jobbet om dette sist og dessuten er jeg på 4de øllen)

Lenke til kommentar

Han blir forøvrig senere rettet på:

tror det er 34,2345 meter

 

Er dette sant?

 

Stemmer ikke for meg vertfall. Får et stygt sug når jeg ligger utfor fjellkanter på nærmere tusen meter.

 

Jeg føler også at dette er feil, får ikke høydesug når jeg er høyt oppe i fly, men langt over 34 meter. På feks 50 meter merker jeg glatt et høydesug.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...