Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, random teoretisk spørsmål. Hvis man hadde en maskin som kunne se og lese alle atomer i universet, kan man vite fremtiden da? Sikkert umulig å svare på..

Google: The Chaos Theory. Evt. kaosteorien om du ikkje er så glad i engelsk.

Kaosteori motbeviser ikke determinisme, det som eventuelt motbeviser det er eksistensen av ekte tilfeldigheter. Kvantemekanikk per i dag kan tyde på at ekte tilfeldigheter eksisterer.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg føler også at dette er feil, får ikke høydesug når jeg er høyt oppe i fly, men langt over 34 meter. På feks 50 meter merker jeg glatt et høydesug.

 

AtW

 

Ja, det har nok mer med at du sitter godt og trygt i et flysete, og ikke at høyden er så stor. Får heller ikke høydesug om du sitter i et fly 30 meter over bakken.

Lenke til kommentar

Hvordan beveger lyd seg? Når jeg sitter på soverommet og TVen er på i stua (vegg i vegg) så hører jeg lyden helt fint om dørene er åpne, men ikke om dørene lukkes. TVen og der jeg sitter er plassert ca. slik (TV = x og jeg = y):

 

lyd.png

 

 

Det leder med til å tro at lyden går ut døra og inn den andre (ettersom jeg ikke hører noe når dørene er lukket så går den tydeligvis ikke gjennom veggen da den sikkert er relativt godt isolert). (1) Hva er forklaringen på det? Og om veggen var dårligere isolert så ville jeg jo hørt lyden gjennom den istedet for at den gikk ut den ene døra og inn den andre. (2)Hva er forklaringen på det?

 

Et siste spørsmål i forbindelse med lyd: Hvis man skulle bygge en vegg for å blokkere lyd fra et par standard høyttalere (altså ikke noe retningsbestemte el) (3) hva hadde fungert best for å skjerme lyden om høyttalerne var plassert midt på veggen? En veldig lang eller en veldig høy (da tenker jeg ikke på en som er 30m lang og 1m høy eller 30m høy og 1m lang, men en som er f. eks 30m lang og 3m høy eller 30m høy og 7m lang)?

Lenke til kommentar

Lyden går igjennom veggen, men lydgjennomgang er i stor grad bestemt av det svkaeste leddet, med åpne dører så går det svært mye lyd igjennom, fordi luft demper lyd relativt lite. Men enkelt forklert så vil lyden sette dør 1 i svinginger, den vil igjen sette lufta imellom dørene i svinginger, (er det liten avstand fungerer lufta mer som en fjær, og det vil dempes lite), og lufta vil igjen sette den siste døra i svinginger. I tillegg vil de fleste innerdører ha sprekker i underkant, dårlig tetning, nøkkelhull osv som slipper igjennom endel. Husk at 10 dB lydeffekt er en tiendepart av lydenergien, 30 dB er ikke fantastisk lyddemping, men det er kun en tusendel av energien. Relativt små "feil" kan hemme lydisolasjonen mye.

 

Om man antar at høyttaleren er omnidireksjonell, og det ikek transmiteres noe igjennom selve veggen, så skal det ikke ha så mye å si, det beste er å ha lengst mulig avstand begge veier, mao ganske kvadratisk. Eller tenker du på et normalt rom?

 

Bare spør om du lurer på mer.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

Finnes det EKTE tilfeldigheter, eller finnes det bare ting som er for komplekse til at vi i praksis greier å regne det ut, selv om det er teoretisk mulig?

I kvantemekanikken regner man bare på sannsynligheter. F.eks. kvadratet av bølgefunksjonen er sannsynligheten for å finne partikkelen på et gitt sted til en gitt tid.

 

Hehe, random teoretisk spørsmål. Hvis man hadde en maskin som kunne se og lese alle atomer i universet, kan man vite fremtiden da? Sikkert umulig å svare på..

Google: The Chaos Theory. Evt. kaosteorien om du ikkje er så glad i engelsk.

Kaosteori motbeviser ikke determinisme, det som eventuelt motbeviser det er eksistensen av ekte tilfeldigheter. Kvantemekanikk per i dag kan tyde på at ekte tilfeldigheter eksisterer.

 

AtW

Men determinisme spiller egentlig ingen rolle for spørsmålet og svaret over. Siden universet stort sett er kaotisk kan vi pr. definisjon ikke regne ut fremtiden med vilkårlig presisjon over vilkårlig lang tid. Kvantemekanikken setter bare spikeren i kista for drømmen som allerede var drept av kaos.

Lenke til kommentar

Hvordan funker de 3D brillene man bruker på kino nå til dags? Vil tro det er et slags aktivt polariseringsfilter i glasset, men hvordan funker det, og hvordan funker sensoren som sitter i midten?

Polariseringen på brillene jeg har sett på kino hvertfall, er nok passive. Veldig enkelt så viser de to bilder som er forskjøvet og med forskjellig polarisasjon enten oppå hverandre eller etter hverandre (er ikke helt sikker på det) og hvert bilde kan du hovedsaklig bare se gjennom ett av brilleglassene. Dermed skaper det illusjonen av 3D.

Lenke til kommentar

Lyden går igjennom veggen, men lydgjennomgang er i stor grad bestemt av det svkaeste leddet, med åpne dører så går det svært mye lyd igjennom, fordi luft demper lyd relativt lite. Men enkelt forklert så vil lyden sette dør 1 i svinginger, den vil igjen sette lufta imellom dørene i svinginger, (er det liten avstand fungerer lufta mer som en fjær, og det vil dempes lite), og lufta vil igjen sette den siste døra i svinginger. I tillegg vil de fleste innerdører ha sprekker i underkant, dårlig tetning, nøkkelhull osv som slipper igjennom endel. Husk at 10 dB lydeffekt er en tiendepart av lydenergien, 30 dB er ikke fantastisk lyddemping, men det er kun en tusendel av energien. Relativt små "feil" kan hemme lydisolasjonen mye.

 

Om man antar at høyttaleren er omnidireksjonell, og det ikek transmiteres noe igjennom selve veggen, så skal det ikke ha så mye å si, det beste er å ha lengst mulig avstand begge veier, mao ganske kvadratisk. Eller tenker du på et normalt rom?

 

Bare spør om du lurer på mer.

 

AtW

Takk for godt svar. I det siste tilfellet var det ikke snakk om et rom, bare et hypotetisk spørsmål for å få en mer forståelse av hvilken vei lyden ville tatt (ser også for meg en 100% lydisolert vegg så den eneste lyden man hører er den som beveger rundt eller over veggen).

 

Hvis vi går tilbake til eksempelet over og sier i stedet at x var en radiosender, y var en mottaker og veggen i mellom var av bly. Da ville vel ikke radioen fått noe signaler for radiosignalene kan ikke gå tilbake rundt veggen (de vil fortsette lenger ut)? Har noen en lekmannsforklaring på hvorfor lydbølger har evnen til å "skru" rundt vegger? Eller er det heller det at de i motsetning til radiobølger vil reflektere i veggen på motsatt side av døra? Altså slik:

 

lyd.png

 

___________

 

Vegg^

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Lyden går igjennom veggen, men lydgjennomgang er i stor grad bestemt av det svkaeste leddet, med åpne dører så går det svært mye lyd igjennom, fordi luft demper lyd relativt lite. Men enkelt forklert så vil lyden sette dør 1 i svinginger, den vil igjen sette lufta imellom dørene i svinginger, (er det liten avstand fungerer lufta mer som en fjær, og det vil dempes lite), og lufta vil igjen sette den siste døra i svinginger. I tillegg vil de fleste innerdører ha sprekker i underkant, dårlig tetning, nøkkelhull osv som slipper igjennom endel. Husk at 10 dB lydeffekt er en tiendepart av lydenergien, 30 dB er ikke fantastisk lyddemping, men det er kun en tusendel av energien. Relativt små "feil" kan hemme lydisolasjonen mye.

 

Om man antar at høyttaleren er omnidireksjonell, og det ikek transmiteres noe igjennom selve veggen, så skal det ikke ha så mye å si, det beste er å ha lengst mulig avstand begge veier, mao ganske kvadratisk. Eller tenker du på et normalt rom?

 

Bare spør om du lurer på mer.

 

AtW

Takk for godt svar. I det siste tilfellet var det ikke snakk om et rom, bare et hypotetisk spørsmål for å få en mer forståelse av hvilken vei lyden ville tatt (ser også for meg en 100% lydisolert vegg så den eneste lyden man hører er den som beveger rundt eller over veggen).

 

Hvis vi går tilbake til eksempelet over og sier i stedet at x var en radiosender, y var en mottaker og veggen i mellom var av bly. Da ville vel ikke radioen fått noe signaler for radiosignalene kan ikke gå tilbake rundt veggen (de vil fortsette lenger ut)? Har noen en lekmannsforklaring på hvorfor lydbølger har evnen til å "skru" rundt vegger? Eller er det heller det at de i motsetning til radiobølger vil reflektere i veggen på motsatt side av døra? Altså slik:

 

lyd.png

 

___________

 

Vegg^

 

Grunnen til at bølger beveger seg rundt hindringer er diffraksjon, jeg skal se om jeg klarer å finne en litt folkelig forklaring på det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Henger meg litt på det pågående emnet:

Hva er den mest effetive måten å lydisolere et rom? (20 - 20000Hz)

 

Man kan lydsiolere det veldig godt om man har uendelig med plass og penger. Rom skal lydisoleres svært godt har ofte vegger a tjukk betong, inne i det rommet har man et nytt rom, som mer eller mindre er en ny kasse, som står på fjærer, og er helt fristilt fra rommet rundt. Det gir svært god lydisolasjon, men man må være nøye med ledninger inn i rommet, dører osv. Jeg har vært inne i slike rom med -10 dB i bakgrunnstøy.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Henger meg litt på det pågående emnet:

Hva er den mest effetive måten å lydisolere et rom? (20 - 20000Hz)

 

Vakum rundt ett rom vil vel fjerne all lyd.

 

Det vil det, men det forutsetter at det ikke er noen kontakt mellom skallene der det er vakuum, og det vil være store store krefter, atmosfæretrykket er på 100 kN (10 tonn) per kvadratmeter, det er vanskelig å opprettholde om skallet er helt frittstående.

 

AtW

Lenke til kommentar

Polariseringen på brillene jeg har sett på kino hvertfall, er nok passive. Veldig enkelt så viser de to bilder som er forskjøvet og med forskjellig polarisasjon enten oppå hverandre eller etter hverandre (er ikke helt sikker på det) og hvert bilde kan du hovedsaklig bare se gjennom ett av brilleglassene. Dermed skaper det illusjonen av 3D.

 

Nei, vil tro det er aktive briller da det var en sensor i midten av brillen som gjorde brillene ubrukelig om man holdt forran den eller snudde hodet for langt unna skjermen. Men hvordan funker denne sensoren? Er det en slags IR sensor(Så ikke noen IR lys noen steder)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...