Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et par spørsmål angående hubble.

...

Akkurat hvor mange GB data Hubble har sendt til jorden er det vel knapt noe tall på, annet en "mye".

 

Hubble har ikke "objektiv" i den forstand som man har på et (system)kamera.

Hubble er et speilteleskop med et 2,4m heksagonalt speil. Tror f-verdien er standard på 2, men den kan varieres.

Er den på 2, så vil jo "Teleobjektivet" være på 4.800mm. Men som sagt, den kan varieres.

 

Her og her er etpar lenker til å starte deg med.

Google "hubble technical specs" så får du opp ca 400.000 lenker. :)

Hubble sitt hovedspeil er ikke heksagonalt, det er rundt. Og det blir på mange måter som et objektiv, bare at det er reflektorbasert, i stedet for refraktorbasert. Grunnen til at jeg spør om tall er fordi jeg i dag så en artikkel om en sattellitt (kanskje SOHO) som overvåker solen og tar bilder av den hvert tiende sekund. Denne produserte ca. 1500 GB med data hver eneste dag.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Ja, men de med plusser er fantastisk overrepresentert i OT-delen av forumet, f.eks. humortråden og lignende. Jeg har ca. 10k innlegg (selv om ca. 9500 av de kom før pluss-systemet kom), og jeg tror samtlige av mine knappe hundre plusser kommer fra noen få populære innlegg i SnowDOG's humortråd. Jeg ser for eksempel handerre med kanskje 400 innlegg og over 1000 plusser. Synes det blir feil når man samtidig tenker på hvor mye mer Simen1 bidrar på dette forumet.

 

Vi får starte en "plusskampanje" på Simen1, og gi han det han allerede fortjener! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har, f.eks. mini-jack pluggene, gullbelegg på seg? Gull leder jo strøm dårligere en kobber. Er det fordi gull er mykere og gir bedre kontakt?

 

Mest sansynelig er det pga at kobber oksiderer. Det vil i lengden gi dårligere og dårligere kontakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bilmodeller produsert i venstreratta land (hvor bilene produseres varierer jo, men jeg mener det landet merket opprinnelig kommer fra) bli lansert senere i høyreratta land? Eller samkjører de det så de har begge utgavene klar samtidig?

Kommer helt an på hvilken bilmodell det er. Men for de fleste vanlige modeller så samkjører de dem. Du vil f. eks. neppe se en supersportsbil fra Luxembourg lagd i sjokolade med høyreratt. Mens den langt mer salgbare VW Golf kommer med "feil" ratt fra dag 1.

 

Hvorfor har, f.eks. mini-jack pluggene, gullbelegg på seg? Gull leder jo strøm dårligere en kobber. Er det fordi gull er mykere og gir bedre kontakt?

Så du får strøm inn i øret ditt? :p

 

Tipper det er fordi gull er hardere og at pluggene dermed holder seg bedre.

Lenke til kommentar

Hvorfor har, f.eks. mini-jack pluggene, gullbelegg på seg? Gull leder jo strøm dårligere en kobber. Er det fordi gull er mykere og gir bedre kontakt?

Så du får strøm inn i øret ditt? :p

 

Tipper det er fordi gull er hardere og at pluggene dermed holder seg bedre.

Gull er mye mykere en kobber. Jeg tipper det er fordi kobber danner et oksidasjonsbelegg over tid, men jeg vet ikke hvorfor de bruker akkurat gull til å beskytte mot det i stedet for andre metaller.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_plating

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
Vil bilmodeller produsert i venstreratta land (hvor bilene produseres varierer jo, men jeg mener det landet merket opprinnelig kommer fra) bli lansert senere i høyreratta land? Eller samkjører de det så de har begge utgavene klar samtidig?

Det spørs på hvilket salgsvolum produsenten legger opp til.

 

Mange japanske modeller produseres f.eks kun for det japanske markedet (høyrerattet), disse konverteres sjelden eller aldri for venstreratt. Eksempler på dette er de små japanske kei-bilene og Nissan Skyline, som kun er levert med høyreratt. Mange Skyline GT-R har et såpass trangt motorrom, at å konvertere bilene for venstreratt er umulig. Mange britiske nisjebiler blir kun produsert for det britiske markedet, disse blir aldri konvertert for venstreratt.

 

Også andre veien hender det at modeller aldri konverteres eller først etter flere år. Den lille midtmotorsportsbilen Fiat X1/9 ble lansert i Europa og USA i 1972, men først i 1979 ble den lansert i England med høyreratt.

 

Men ofte har produsentene egne utviklings- og produksjonlokaliteter i flere land, og da kan de lansere samme modell i ulike versjoner for de ulike markedene samtidig. Eller de kan utvikle egne modeller for visse markeder. Honda Civic ser f.eks helt forskjellig ut i europaversjon og USA-versjon. Hybridversjonen av Civic er USA-versjonen av bilen, dette er en 3-boksbil (tradisjonell sedan med rumpe), mens europaversjonen som kjent er en veldig sær 1-boksbil med glasspanel mellom frontlyktene, "usynlige" bakdører, integrert hekkspoiler i den delte bakruta og trekantete eksosrør. Honda Accord Coupé er en ren USA-modell, den selges verken i Europa eller i Japan.

 

I noen ytterst få tilfeller blir det laget biler med sentral førerposisjon, disse bilene kan selges uendret i alle deler av verden. 90-tallets supersportsbil McLaren F1 hadde denne løsningen.

orangemclarenf1interior.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor har, f.eks. mini-jack pluggene, gullbelegg på seg? Gull leder jo strøm dårligere en kobber. Er det fordi gull er mykere og gir bedre kontakt?

Så du får strøm inn i øret ditt? :p

 

Hva trodde du lydsignalene som går fra mobilen via mini-jack'en til øreklokkene dine var?

 

Det er strøm det.

Lenke til kommentar

Gull er mye mykere en kobber. Jeg tipper det er fordi kobber danner et oksidasjonsbelegg over tid, men jeg vet ikke hvorfor de bruker akkurat gull til å beskytte mot det i stedet for andre metaller.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_plating

Det er fordi gull er edlere enn kobber. Gull reagerer med (nesten) ingenting, og danner derfor ikke noe oksidasjonsbelegg.

Vel, er klar over det, men ikke hvorfor man bruker akkurat gull. Kunne tenkes at det fantes et mindre kost-effektivt metall som gjorde jobben. Det vet jeg ikke (og det gjør det sikkert ikke siden man faktisk bruker gull...)

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...