Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det noe slikt som en helt tilfeldig mekanisme i universet?

 

Jeg tenker da på en mekanisme, som gitt akkurat samme årsak vil ha forskjellig virkning.

 

Jeg tenkte først på Heisenbergs, men jeg kom frem til at det ikke er gitt at denne klart kvalifiserer, men setter pris på synspunkter om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Hvordan det er dannet eller hvordan det kom her på jorden?

 

Dannet: Fusjonsprosesser i stjerner skaper tyngre grunnstoffer en hydrogen, deriblant oksygen, som senere binder seg til 2 H atomer og danner vann.

 

Hvordan det kom til jorden: Sannsynligvis via bomardement av himmellegemer som inneholder vann. Dette skjer forsåvidt den dag i dag også i små mengder, så dette er den mest plausible forklaringen jeg kjenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke gullbelegg er noen utgiftspost akkuratt, så vidt jeg vet er det bare noen få mikrogram det er snakk om.

Vil tro dette stemmer ganske bra, i alle fall med utgangspunkt i

 

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Gold

a single gram can be beaten into a sheet of 1 square meter

Så jeg skulle tro at 1 gram skulle holde til en god del mini-jacks. Vi snakker vel bare om noen få kr (eller kanskje mindre) pr enhet. Gull prisen i skrivende stund ligger på ca 280 kr pr gram (7988,467 kr for ett ounce [= 28,3495231 gram])

Lenke til kommentar
Vel, er klar over det, men ikke hvorfor man bruker akkurat gull. Kunne tenkes at det fantes et mindre kost-effektivt metall som gjorde jobben. Det vet jeg ikke (og det gjør det sikkert ikke siden man faktisk bruker gull...)

Du mente sikkert mer kosteffektivt.

 

Uansett: Alternativer med lignende korrosjonsegenskaper er blant annet rhodium, platina, paladdium, reuthenium, iridium, osmium. Disse er dyrere enn gull. Gull er altså det mest kosteffektive av edelmetallene til dette formålet. Sølv og kobber er også relativt edle metaller, men disse korroderer. Kvikksølv er også ganske edelt, men det kan ikke brukes av åpenbare grunner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kvikksølv er også ganske edelt, men det kan ikke brukes av åpenbare grunner.

Litt stivelse så blir det bra vet du :whistle:

Eller huske på å bruke det på apparater for bruk kun i Sibir (om vinteren) og på Antarktis (året rundt).

Man må bare passe på at temperaturen i området og på komponentene aldri overstiger -38°C :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...