Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Har hørt at alle røde blodceller i kroppen vår har én stamcelle. Lever den hele gjennom hele livet vårt i benmargen, eller dør den som de andre røde blodcellene? Og dersom den ikke dør, er den nødvendig for at vi skal kunne produsere flere røde blodceller hele livet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der må være noen som lever videre i beinmargen, men de som blir til røde blodlemer dør etterhvert som røde blodlegemer.

Hele kroppen startet jo med en celle engang den befruktede eggcellen. Ellers er det vel litt misforståelse å si alle røde blodlegemer har en stamcelle (det er jo isåfall eggcellen det også). For at vi skal lage 250 milliarder nye røde blodlegemer hver dag må det jo ligge klar minst like mange stamceller. Produksjonen skjer ved vanlig todeling og alt kan ikke bli røde blodlegemer samtidig, da ville det jo ta slutt etter ca 120 dager som er levetiden for røde blodlegemer. Etter at det som skal bli røde blodlegemer av stamcellene har laget hemoglobin kvitter de seg med kjernen med arvestoff og en rekke andre organeller. De er altså ufullstendige celler som røde blodlegemer og kan ikke dele seg videre. Derfor må altså andre stamceller i den røde beinmargen lage nye blodlegemer hele tida. Og en rekke andre typer med blodlegemer også.

Lenke til kommentar
Ellers er det vel litt misforståelse å si alle røde blodlegemer har en stamcelle (det er jo isåfall eggcellen det også).

 

jeg skjønte det andre du skrev, men hva ligger isåfall bak denne misforståelsen? Hvorfor sier man ikke det samme om de hvite blodcellene f.eks?

Lenke til kommentar

Når det blir sagt at man tar selvmord ved å hoppe foran et tog, så mener de vel at de legger seg på toglinjen, og ikke fysisk hopper foran toget?

Det hender fra tid til annen at folk begår selvmord ved å hoppe foran et tog mens den er på vei inn eller ut av en stasjon.

Lenke til kommentar
Ellers er det vel litt misforståelse å si alle røde blodlegemer har en stamcelle (det er jo isåfall eggcellen det også).

 

jeg skjønte det andre du skrev, men hva ligger isåfall bak denne misforståelsen? Hvorfor sier man ikke det samme om de hvite blodcellene f.eks?

 

Hvite blodlegmer stammer også delvis fra de samme stamcellene, men de lages flere steder. Ikke bare i beinmargen. Var forresten litt upresis der eggcellen etter befruktning mente jeg - zygoten.

 

Ed måtte rette blodceller til stamceller!

 

 

 

Hvorfor det blir så mange misforståelser har jeg delvis gitt opp med å bry meg om. Det er delvis bortkastet tid. Bedre heller å forstå rekkefølger og sammenhenger.

 

Når alle de store knoklenes anlegg dannes lages også noen celler som skal bli til stamceller for mange typer blodceller. Etter en tid er de differensiert til de riktige stamcellene (de som skal danne røde blodlegemer i den rød svampaktige delen i enden av hver av de store knoklene (særlig). Da kan man jo si at det må starte med minst like mange stamceller (den første i hver knokkel, eller de to første , en i hver ende eventuelt) som det er knokler hvor det skal produseres røde blodlegemer. Hvis man er så opptatt av hvor mange det starter med. Da må man også kjenn antallet knokler i kroppen hvor det faktisk produseres røde blodlegemer, og det er antakelig ganske mange.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Kvikksølv er også ganske edelt, men det kan ikke brukes av åpenbare grunner.
Litt stivelse så blir det bra vet du :whistle:

ller huske på å bruke det på apparater for bruk kun i Sibir (om vinteren) og på Antarktis (året rundt).

Man må bare passe på at temperaturen i området og på komponentene aldri overstiger -38°C :tease:

Jeg trodde han hintet om en legering med kvikksølv som fikser smeltepunkt-problemet, men ikke akkurat er miljøvennlig eller giftfritt.

Lenke til kommentar
Kvikksølv er også ganske edelt, men det kan ikke brukes av åpenbare grunner.
Litt stivelse så blir det bra vet du :whistle:

ller huske på å bruke det på apparater for bruk kun i Sibir (om vinteren) og på Antarktis (året rundt).

Man må bare passe på at temperaturen i området og på komponentene aldri overstiger -38°C :tease:

Jeg trodde han hintet om en legering med kvikksølv som fikser smeltepunkt-problemet, men ikke akkurat er miljøvennlig eller giftfritt.

 

Kvikksølvbrytere ble jo mye brukt tidligere, selv i noe så dagligdags som kjøleskap. Men det kvikksølvet var flytende og selvfølgelig noe som kom på avveie ved vraking av slik produkter tidligere.

Lenke til kommentar

Hvordan kom de fram til det metriske systemet? Altså, hvordan de fant ut at en meter skulle være akkurat en meter, osv..

Litt sikker på at metern er definert ut fra avstanden fra ekvator til nordpolen. Usikker på hvor mange ganger denne avstanden ble delt opp da.

Lenke til kommentar

Hvordan kom de fram til det metriske systemet? Altså, hvordan de fant ut at en meter skulle være akkurat en meter, osv..

Litt sikker på at metern er definert ut fra avstanden fra ekvator til nordpolen. Usikker på hvor mange ganger denne avstanden ble delt opp da.

Meteren har blitt definert på flere måter opp gjennom tidene, den moderne definisjonen er avstanden lyset beveger seg (i vakuum) i løpet av 1/299792458 sekund.

 

Historiske definisjoner kan dere lese om her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...