Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når folk innser at den blå e-en ikke er det samme som internett, men at FireFox kan brukes, vil det være lettere for folk å innse at FireFox også funker utmerket i Linux og på Mac.

 

MS burde prioritere nettleseren. Den er det viktigste programmet på de aller fleste maskiner.

 

Jo bedre IE blir, dess færre grunner vil vanlige folk få til å tenke.

 

 

Selv ble jeg Linux-frelst av 6/2004-nummeret av PC-pro. På den tiden trodde jeg fortsatt at Mandrake Linux var et program, og lurte på hvordan man installerte det.

 

MS har alt å tjene på at dumme sauer er fornøyd med det de har. Da slipper de å søke etter noe bedre.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det bildet har jeg sett tidligere i denne tråden. Sålenge han selv holder magneten, vil han ikke røre seg av flekken. Hvis den derimot var fastmontert, ville han trekkes mot den.

 

 

Jeg lurer på en ting:

Alle som har lekt med en teslacoil vet at lysstoffrør lyser i nærheten av slike.

 

I dag hørte jeg at lysstoffrør også lyser i nærheten av høyspentkabler.

 

Følgelig lurer jeg på følgende:

Kunne man lyse opp togtunneller ved å henge opp lysstoffrør, uten å koble dem? De henger jo i nærheten av den tråden som gir togene strøm.

 

Vil selv oppbrukte lysstoffrør lyse nær elektriske felt, eller må de være i orden for å kunne lyse?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Men hva taper MS på om andre nettlesere dominerer markedet? Så vidt jeg vet koster ikke windows noe mer med eller uten IE.

Markedsføring/branding gjennom IE, kontroll av teknologier, merverdi på Windows for å rettferdiggjøre prisen. Men nå har de ikke like mye å tape på å ha en dårlig internettleser som andre, så da kan de være mer sløve med programmeringen.

 

Noen som vet svaret på denne? Forutsatt at magneten er vesentlig sterkere enn den som er "avbildet" :)

Tenk deg at du drar deg opp etter støvlene. I tegnefilmer fungerer det sikkert, men i den virkelige verden vil du ikke klare å dra deg selv opp så mye som en millimeter. Det samme gjelder for Langbein, han kan neppe dra seg selv, men holder noen andre magneten blir det en annen sak.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting:

Alle som har lekt med en teslacoil vet at lysstoffrør lyser i nærheten av slike.

 

I dag hørte jeg at lysstoffrør også lyser i nærheten av høyspentkabler.

 

Følgelig lurer jeg på følgende:

Kunne man lyse opp togtunneller ved å henge opp lysstoffrør, uten å koble dem? De henger jo i nærheten av den tråden som gir togene strøm.

 

Vil selv oppbrukte lysstoffrør lyse nær elektriske felt, eller må de være i orden for å kunne lyse?

 

Tror ikke at den vil lyse da den må være gankse nært høyspentkabelen (?) Tror mythusters testa om de fikk strøm fra en høyspenkabel, du kan jo se den episoden å se hvor langt unna de var med spolen sin for å få strøm.

 

 

Mvh Mr.A

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10005514

Journalisten og filmskaperen Erling Borgen ble fratatt alt materialet etter en reportasjetur i Aserbajdsjan. Han frykter for sine kilders sikkerhet.

 

I artikkelen sier han også at han tok sine forholdsregler før han reiste dit. Tror dere han har kryptert det beslaglagte materialet? Har han gjort notater i røverspråk?

Lenke til kommentar

Det virker for meg som det er veldig mye fram og tilbake og uenigheter på dette temaet. Har du noen kilder? Har det i det hele tatt vært gjort relevant forskning som viser hva som faktisk er den tryggeste måten å gjemme seg på?

Fått svar fra NOAA, som var følgende:

Det finnes kun 2 relevante artikkler publisert, men de blir slaktet av NOAA, NWS, Røde Kors og jegere. I de artikklene er konklusjonen at det er tryggest å oppholde seg i bilen hvis du havner i en EF0-EF2 tornado, noe de jeg nevnte ikke er enig i. Det avhenger av hvor fort vindhastigheten øker, vindkast, vindretning o.l. Mao, faktorer du ikke kan vite om når du sitter i bilen din og ser tornadoen nærme seg. Derfor er det tryggeste at du, gitt stor nok avstand til tornado, kjører bort og eventuelt finner en stormkjeller/sterk bygning e.l. Hvis ikke det er tilgjengelig står fortsatt anbefalingen om at man legger seg flatt ned i en grøft eller naturlig fordypning.

 

Schmidlin, T., and P. S. King 1996: Cars and tornadoes: Where is the research? Bull. Amer. Meteor. Soc., 77, 963–964

 

B. K. Hammer, P. King, Y. Ono, L. Miller, and G. Thumann, 2002: Unsafe at any (wind) speed? Testing the stability of motor vehicles in severe winds. Bull. Amer. Meteor. Soc., 83, 1821-1830.

 

Mailen går en liten rundgang hos NOAA for å se om noen andre har noe relevant å legge til.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Det finne bare to artikler publisert om torardosikkerhet, og de har "slaktet" begge to? I utgangspunktet så gjør det meg skeptisk til hvor troverdige NOAA er i dette spørsmålet (om jeg forstår deg rett), selvsagt avhenger det beste i hvert enkelt tilfelle av en mengde faktorer man vanskelig kan vite noe om, spørsålet er da hva som er statistisk sett tryggest når du ser en orkan.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, to artikler publisert vedrørende hva som er best i en situasjon hvor du befinner deg i bilen og oppdager en tornado som er på vei mot deg. Vet selv det er hundrevis av publikasjoner rundt sikkerheten i bygg, stormkjellere og flyvende avfall.

 

Angående orkaner skal det veldig, veldig mye til før de kommer overraskende på en person. F.eks. i USA tvangsevakueres områder når store orkaner nærmer seg. I tillegg vil du jo både se og føle at den nærmer seg flere timer før den treffer land. Dog, hadde vært morsomt å sett noe statistikk på hva som gir størst sjanse for overlevelse. Noe sier meg at det meste stemples som høyst usikkert/død med unntak av evakuering eller stormkjeller.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting:

Alle som har lekt med en teslacoil vet at lysstoffrør lyser i nærheten av slike.

 

I dag hørte jeg at lysstoffrør også lyser i nærheten av høyspentkabler.

 

Følgelig lurer jeg på følgende:

Kunne man lyse opp togtunneller ved å henge opp lysstoffrør, uten å koble dem? De henger jo i nærheten av den tråden som gir togene strøm.

 

Vil selv oppbrukte lysstoffrør lyse nær elektriske felt, eller må de være i orden for å kunne lyse?

 

Tror ikke at den vil lyse da den må være gankse nært høyspentkabelen (?) Tror mythusters testa om de fikk strøm fra en høyspenkabel, du kan jo se den episoden å se hvor langt unna de var med spolen sin for å få strøm.

 

 

Mvh Mr.A

 

Man kan få et lysrør til å lyse opp ved å holde det opp under høyspentkabler jo. Men det er jo selvsagt avhengig av hvor kraftige elektromagnetiske felt det er fra anlegget.

 

Tognettet har vel rundt 1000 V så vidt meg bekjent, og da ville nok det være svært begrenset hvor langt et kraftig elektromagnetisk felt spenner seg ut fra disse kablene.

Lenke til kommentar

Det elektromagnetiske feltet er ikke avhengig av spenningen (Volt), men av strømstyrken (Ampere).

 

Det elektriske feltet er derimot avhengig av spenninga.

 

Jeg er usikker på om lysstoffrørene blir opplyst av det elektriske eller elektromagnetiske feltet.

Lenke til kommentar
Tognettet har vel rundt 1000 V så vidt meg bekjent,

 

Feil. Tog drives av 16.000 volt.

 

 

Det elektromagnetiske feltet er ikke avhengig av spenningen (Volt), men av strømstyrken (Ampere).

 

Det elektriske feltet er derimot avhengig av spenninga.

 

Jeg lærer mer av deg enn av naturfaglæreren påvideregående.

Hvordan måler du forskjellen på de to hvis du har en spole i nærheten av kabelen?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...