Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Tognettet har vel rundt 1000 V så vidt meg bekjent,

 

Feil. Tog drives av 16.000 volt.

 

Ok. Bra du rettet opp det. Still langt i fra spenningen til de store overføringslinjene.

 

Jeg er usikker på om lysstoffrørene blir opplyst av det elektriske eller elektromagnetiske feltet.

 

Når du sier det nå (skrev nok feil i stad ja) så tror eg det er det elektriske feltet som gjør at lysstoffrørene lyser. Var elektriske felt eg meinte når eg skreiv elektromagnetiske felt.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har frekvensen noe å si for om lysrørene vil lyse?. En tesla spole vil så vidt meg bekjent operere på relativt høye frekvenser (fra noen kHz til MHz). Dog vil jo overføringslinjene i Norge kun operere på 50 Hz, mens nettfrekvensen til togene er på 16 1/2 Hz.

Det hadde uansett vært genialt om man kunne bruke lysstoffrør i tunneler som ble drevet av det elektriske feltet til kjøreledningene til toget.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Er det noe poeng i å lyse opp togtunneler?

Vel, når du nevner det, så er jeg faktisk ikke sikker. Det må i såfall være til bruk i nød, men jeg tenker at det ikke er strøm i kjøreledningen i de fleste tilfeller hvor det vil være nødvendig med lys i en jernbanetunnel. Når jeg tenker på det så er det vel ikke lys i tunneler på jernbanen uansett.

Lenke til kommentar

Jeg vet det ikke finnes evighetsmaskiner. Men ville det brukes mer strøm fra tunnellen hvis man monterte lysstoffrør nær den, slik at det elektiske(tromagnetiske) feltet fikk rørene til å lyse?

 

Jepp, tenk over hvordan en transformator fungerer :)

 

I en transformator er det to spoler som "overfører" energi mellom hverandre ved hjelp av nettopp samme type felt.

Er mange spøkelseshistorier om bønder som har festet en spole på låvetaket og hentet ut gratis strøm fra overføringslinjene. ;)

 

 

Beklager at jeg pirker på deg Dj_eLmO, men toglinjene har en frekvens på 16 og 2/3Hz, ikke 16,5. :)

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Det er meg bekjent så og si umulig å endre tilbake.

 

Noen metaller inneholder mange "mikroskopiske magneter" som står i alle mulige retninger, slik at selve metallet er tilnærmet nøytralt.

Når du utsetter slike metaller for magnetfelter vil alle de bittesmå "magnetene" i metallet rette seg etter det kraftigere feltetet, og dermed vil dette metallet også bli en magnet.

 

Men er det ikke bare allright at det er magnet i skrutrekkeren? :)

Jeg syntes det som regel er kjempekjekt, untatt når jeg skal skru innimellom masse metall :p

Lenke til kommentar

Kom borti en elektromotor med en skutrekker ved et uhell, og nå er skrutrekkeren blitt magnetisk. Hvordan "avlader" jeg magnetismen i den? De andre skrutrekkene i samme settet har ikke rørt motoren, og er ikke da magnetiske.

Du vet vel ikke tilfeldigvis hvilken type motor dette var?.

Kunne nemlig tenkt meg noen magnetiserte skrutrekkere selv. :)

Lenke til kommentar

Det er meg bekjent så og si umulig å endre tilbake.

 

Noen metaller inneholder mange "mikroskopiske magneter" som står i alle mulige retninger, slik at selve metallet er tilnærmet nøytralt.

Når du utsetter slike metaller for magnetfelter vil alle de bittesmå "magnetene" i metallet rette seg etter det kraftigere feltetet, og dermed vil dette metallet også bli en magnet.

 

Men er det ikke bare allright at det er magnet i skrutrekkeren? :)

Jeg syntes det som regel er kjempekjekt, untatt når jeg skal skru innimellom masse metall :p

Det er den samme skrutrekkeren som jeg bruker til å mekke på den stasjonære datamaskinen, og da er vel ikke magnetisme en god ting?

 

Kom borti en elektromotor med en skutrekker ved et uhell, og nå er skrutrekkeren blitt magnetisk. Hvordan "avlader" jeg magnetismen i den? De andre skrutrekkene i samme settet har ikke rørt motoren, og er ikke da magnetiske.

Du vet vel ikke tilfeldigvis hvilken type motor dette var?.

Kunne nemlig tenkt meg noen magnetiserte skrutrekkere selv. :)

Motoreren er fra en billig airsoft-rifle.

http://www.websitefolder.net/Nettsport/art-8.asp?id=37&iPageID=5 <- Det er den.

Lenke til kommentar

Det er den samme skrutrekkeren som jeg bruker til å mekke på den stasjonære datamaskinen, og da er vel ikke magnetisme en god ting?

Det magnetfeltet er så svakt at det har ingenting å si. :)

Bare du ikke lar den ligge oppå harddisken så går det nok fint.

 

Kom borti en elektromotor med en skutrekker ved et uhell, og nå er skrutrekkeren blitt magnetisk. Hvordan "avlader" jeg magnetismen i den? De andre skrutrekkene i samme settet har ikke rørt motoren, og er ikke da magnetiske.

Du vet vel ikke tilfeldigvis hvilken type motor dette var?.

Kunne nemlig tenkt meg noen magnetiserte skrutrekkere selv. :)

 

En hvilken som helst magnet gjør nytten, men det er ikke alle skrutrekkere som har metallet til å bli magnetiske.

 

Noen som vet hva slags metaller som inneholder slike magnetiske egenskaper?

Lenke til kommentar

Søttende mai nærmer seg og da er det på tide med et grillteknisk(!) spørsmål.

 

Hvis du har en tønnegrill og skal grille til hele korpset..har det noe for seg å kutte ut grillkullet og isteden fylle tønna med bjørkeved og grille på glohaugen du får når flammene har dødd ut? Er en sekk med bjørk billigere enn 4 sekker grillkull? Er miljøregnskapet bedre med bjørk enn kull?(forutsatt kull laget av tre og ikke gravd ut av en gruve).

 

Eneste ulempen jeg kommer på i farta er at det sikkert tar lenger tid å få en respektabel glohaug med ved..

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting;

 

Her i Rogaland er det mange vakre turområder. Desverre har brannsjefen satt opp skilter det det står at åpen ild er forbudt i sommerhalvåret.

 

Gjelder dette også de etablerte grillene der det eneste man trenger er medbragt grillkull?

Eller er faste grillsteder faste nettopp fordi man har lov å bruke dem hele året?

 

Det virker idiotisk med ti forskjellige grillsteder på Kubbetjørn dersom de kun er lov å bruke om vinteren når ingen gidder å være ute...

Lenke til kommentar

Hvis du leser reglene for grilling og bål i stavanger kommune så får du helt sikkert et svært enkelt svar på dette.

 

I Bergen funker det slik i tørre perioder at man utlyser forbud mot bruk av åpen ild og griller i skog og mark. Unntaget er kommunens grillsteder og bruk av deres utsatte griller/bålplasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...