Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Både i 3D og krummede rom opptrer pi i en rekke ting som har med sirkler å gjøre. F.eks har en 3D kule volumet 4/3*pi*r3 og arealet 4*pi*r2. Dette kan fort relateres til kulepakning, massetetthet, gravitasjon mellom to legemer, strålingsintensitet i avstanden r, rotasjon, vinkelfrekvens (1D) i elektriske systemer og en rekke andre fysiske fenomener. I krommede rom vil også pi opptre i forbindelse med sirkler. Sirkler er også sirkler i kromme rom, de er bare fordreid i den retningen rommet går. Så hvis man selv befinner seg i dette krommede rommet så vil sirklene være sirkler. Står man utenfor det krommede rommet så får man sirkler ved å korrigere for krummingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det en universal måleenhet for ytelsen til alle typer prosessorer?

Nei. Ytelse er et resultat av en rekke faktorer i de ulike prosessorene. Siden ingen programmer er prikk like så vil de også dra nytte av de ulike faktorene på ulik måte. Enkelt forklart så finnes det ingen lineær sammenheng mellom f.eks Futuremark-score, membench-score og Cinebench-score.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både i 3D og krummede rom opptrer pi i en rekke ting som har med sirkler å gjøre. F.eks har en 3D kule volumet 4/3*pi*r3 og arealet 4*pi*r2. Dette kan fort relateres til kulepakning, massetetthet, gravitasjon mellom to legemer, strålingsintensitet i avstanden r, rotasjon, vinkelfrekvens (1D) i elektriske systemer og en rekke andre fysiske fenomener. I krommede rom vil også pi opptre i forbindelse med sirkler. Sirkler er også sirkler i kromme rom, de er bare fordreid i den retningen rommet går. Så hvis man selv befinner seg i dette krommede rommet så vil sirklene være sirkler. Står man utenfor det krommede rommet så får man sirkler ved å korrigere for krummingen.

 

Takk for det.. det syns jeg hjelper noe...:)

 

Men jeg føler selv at jeg ikke er helt i mål...

 

Det er trivielt og se at pi opptrer i (euklidsk) geometri. Men derfra til at pi (tilsynelatende) er en slags metafysisk egenskap/parameter i vårt univers/virkelighet hvor idealiserte sirkler ikke opptrer er fremdeles underlig (for meg). Eller kanskje pi ikke er en slik metafysisk egenskap.. den er bare knyttet til/oppstår i formlene pga hvordan vår matematikk har utviklet seg... :hmm:

 

Jeg ser poenget ditt med forskjellen på å betrakte et krommet ND-rom fra utsiden ((N+1)D-rom), hvor forholdet mellom en sirkel og diameteren vil avvike fra pi, og å betrakte det i det krommede rommet, hvor jeg antar dette avviket ikke direkte kan observeres da dine observasjoner/målinger krommes tilsvarende.. stemmer det?

 

Edit: Hmm.. etter å ha tenkt litt vil en en beboer i et krummet flatland kunne måle omkretsen på en sirkel og diameteren og få en annen verdi en pi (og kunne konkludere med at han lever i et krummet flatland)?

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Finnes det en universal måleenhet for ytelsen til alle typer prosessorer?

Nei. Ytelse er et resultat av en rekke faktorer i de ulike prosessorene. Siden ingen programmer er prikk like så vil de også dra nytte av de ulike faktorene på ulik måte. Enkelt forklart så finnes det ingen lineær sammenheng mellom f.eks Futuremark-score, membench-score og Cinebench-score.

 

Blir ikkje (mega, giga, tera...)FLOPS brukt som måleeining på ytelse? Eller er det kun ein spesiell type ytelse, kanskje?

Lenke til kommentar
Finnes det en universal måleenhet for ytelsen til alle typer prosessorer?
Nei. Ytelse er et resultat av en rekke faktorer i de ulike prosessorene. Siden ingen programmer er prikk like så vil de også dra nytte av de ulike faktorene på ulik måte. Enkelt forklart så finnes det ingen lineær sammenheng mellom f.eks Futuremark-score, membench-score og Cinebench-score.
Blir ikkje (mega, giga, tera...)FLOPS brukt som måleeining på ytelse? Eller er det kun ein spesiell type ytelse, kanskje?

Tja, teoretiske FLOPS er og forblir bare teoretiske, men du tenker kanskje på Linpack som er en samling praktiske ytelsetester som brukes på HPC-klynger? Samleresultatet er heller ikke lineært med noe annet enn seg selv. F.eks gir nok de fleste spillere blaffen i Linpack-ytelsen så lenge maskina yter bra i favorittspillene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker KIMS MEXICAN FIESTA potetchips.

 

Hva er egentlig "meksikansk" smak?

 

Ifølge varedeklarasjonen inneholder chipsen følgende krydderblanding:

Melkesukker, salt, sukker, smaksforsterker (natriumglutamat, natriuminosinat, natriumguanylat), aroma (bl.a hvete og kjøttaroma), gjærekstrakt, løkpulver, tomat, krydder og urter (bla. chili, oregano og basilikum), surhetsregulerende middel (sitronsyre), røykaroma.

 

 

Hva gjør den meksikansk? Skal det minne om taco?

Lenke til kommentar

Krydderet spisskummen gir en ganske karakteristisk "tacokrydder-smak". Resten bare "fyller ut" smaksbildet. Jeg regner med det er det Kims mener er meksikansk selv om meksikansk mat er så utrolig mye mer enn taco-hylla på rema i Norge. Nordmenn som har blitt hjernevasket med at meksikansk mat = taco-hylla på rema vil bli (positivt) overrasket om de reiser til Mexico.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...