Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Vekt (masse) som i kg er ikke relativt nei. 1 kg sukker er 1 kg sukker om det er på jorda eller på månen. Men tyngden til sukkeret er forskjellig. På jorda vil sukkeret ha tyngden 1 kg*9,81 m/s^2= 9,81 N. Hva gravitasjonskonstanten er på månen vet jeg ikke, men på folkemunn sier man 1/6, altså er tyngeden til sukkeret på månen ca 1,6 N

Blir ikke det litt feil å si når 1 kg er et mål på vekt, altså massetettheten? Jeg tenkte også med det første at vekt var relativt; jeg mener å huske å ha lest at massetettheten i ei nøytronstjerne kan være 1 x 1018 kilogram. Jeg bare klarer ikke helt å tenke meg til om vekten er relativ eller ikke.

kg er si-enheten for masse, tyngde er kraften fra bakken til en planet, på et objekt. Massetetthet er masse/volum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ikke det litt feil å si når 1 kg er et mål på vekt, altså massetettheten? Jeg tenkte også med det første at vekt var relativt; jeg mener å huske å ha lest at massetettheten i ei nøytronstjerne kan være 1 x 1018 kilogram. Jeg bare klarer ikke helt å tenke meg til om vekten er relativ eller ikke.

Nå er du langt ute på vidda. Kilogrammet er en enhet for masse. Massetetthet er masse per volumenhet (d = m/V), og måles i kg/m3. Massen din er den samme uansett hvor du er.

 

Vekta di er det samme som tyngdekraften som virker på deg, så å si at man veier x kg er strengt tatt galt -- du veier egentlig x*9,81 N. Vekt og massetetthet har ikke noe særlig med hverandre å gjøre. Hvis du består av 70 kg masse, er vekta di den samme enten du er på størrelse med et hus eller et kronestykke.

Lenke til kommentar

Er kanskje litt sketchy å spørre om dett her, men.

 

Jeg har modellert et tilhengerfeste i et CAD program. Nå vil jeg teste om den tåler den påkjenningen som er på tilhengerfester.

 

Så spørsmålet mitt er, hva er det maks et tilhengerfeste skal kunne klare å dra, uten å bli ødelagt? (Nå tenker jeg ikke på hva som er lov etc.)

 

Et tilleggspørsmål, hva slags materiale er mest vanlig å lage tilhengerfeste av?

 

Om du virkelig lurer på dette så kan jeg frembringe svaret, men da trenger jeg mye mer info :)

Lenke til kommentar

Er det normalt å synes egen fiselukt\prompelukt lukter godt\bedre enn andres?

 

Eg synest hvertfall helt klart det. Ikke nødvendigvis at den lukter bedre enn alle andre sine fiser, men eg aksepterer min fis. Den vet eg tross alt hvor har vært og er relativt trygg på min egen kropp.

 

Sniffe andre sine gasser som kommer ut fra det sorte hull er derimot uinterressant...

Lenke til kommentar

I følge nrk, finnes det flere kvinner enn menn på verdens basis. For hver 105. kvinne skulle det være 100 menn. Kan dette stemme? Er det ikke slik at det fødes litt mer jenter enn gutter?

Ja, det er jo det både du og nrk mener, så hvor er det du lurer på?

 

 

 

Lenke til kommentar

I følge nrk, finnes det flere kvinner enn menn på verdens basis. For hver 105. kvinne skulle det være 100 menn. Kan dette stemme? Er det ikke slik at det fødes litt mer jenter enn gutter?

 

Det stemmer ikke at det fødes flere kvinner enn menn, det er motsatt, det fødes flere menn. Men menn dør tidligere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor opptrer Pi i så mange formler i fysikken (og i vitenskapelige formler generelt), hvor en kobling til forholdet mellom omkretsen til en sirkel og dens radius ikke er åpenbar (i hvert fall ikke for meg)? Syns det er vanskelig å forstå dette på et grunnleggende/metafysisk nivå... :hmm:

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Tja.. ta f.eks formelen for Vacuum Permeability.

 

Det som egentlig er utgangspunktet er ikke at jeg ikke ser hvordan formlene blir utledet.. det er mer et uttrykk for en undring over hvorfor Pi er knyttet til så mange fysiske formler/egenskaper som den faktisk er.

 

Pi er jo forholdet mellom omkretsen og diameteren til en sirkel i et flatt 2D-rom. På en kurvet overflate vil jo dette forholdet være noe annet, som f.eks her:

 

curve4.gif

 

Og universet vi lever i er jo (slik jeg forstår det) et 3-dimensjonalt kurvet rom, evt 4-dimensjonalt kurvet rom-tid (eller enda flere dimensjoner hvis små "curled up" dimensions" eksisterer). Uansett....det er bare underlig (for meg) at forholdet mellom omkrets og diameteren til en sirkel i flatt 2D-rom er så fundamentalt knyttet til egenskaper/fysiske lover i vårt 3/4/x-dimensjonale kurvede rom(tid) som det ser ut til å være.... :hmm:

Lenke til kommentar

Det er jo fullt av sirkler i det du nevner her. Hvordan du da ikke klarer å se hvorfor Pi er sentralt blir for meg snodig.

Ja, det er sirkler.

 

Men i de sirklene i et krommet 2D-rom vil ikke forholdet mellom omkrets og diameter være Pi.

 

Og vi lever i et krommet 3D-rom (evt. 4D-romtid eller enda flere dimensjoner). Så igjen: hvorfor er dette spesielle flate, 2-dimensjonale forholdstallet Pi så knyttet til vår fysiske, krummede 3D-virkelighet?

 

Hvis du på et dypt, metafysisk nivå forstår hvorfor det er slikt så er det imponerende, jeg syns selv det er underlig :)

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...