Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke jeg kan beskrive det med vitenskapelige ord, men here it goes:

 

Den lille "knappen" er den du drar i for å føre skytemekanismen tilbake for å hente en kule fra magasinet og inn i løpet. Det gjør du bare én gang rett etter å ha reloadet. Neste gang så vil noe av skytegassene fra kulen gjøre jobben for deg, dermed kan du skyte i full auto / semi auto uten å måtte dra i den tingen hver gang.

 

Samme sak som når man drar "oversiden" av en pistol for å hente en kule inn i løpet.

 

EDIT: ladebolten var visst ordet jeg manglet, takk :)

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Ok, takk! Hva gjør den avlange saken som ligger ovenfor?

 

EC Er du sikker på at den lille knappen er til å dras i ? For meg ser det ut som en låseknapp. Det er jo riktig at du må lade manuelt første patron på alle hel og halvautomatisk våpen. Men her er det jo ingen logisk arm for det hvis det ikke er den armen Henrik B henviser til. Kolben går jo rett inn der en normal bolt skal bevege seg, men dette er et lite kaliber så det skal jo ikke så stor plass til. Uten å kjenne dette våpnet skulle jeg heller tippe at den knappen er en låseknapp for noe med kolben.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Ladearmen er den som ligger flatt over, nesten i plan med picatinnyskinna. Den kalles vel helst ikke ladebolt fordi bolten er jo det som sitter bak patronen i alle våpen. Men denne ladearmen dras altså bakover slik at bolten følger og slipper en patron opp. Når bolten så lukker er det en patron i kammeret. Den knappen det spørres om er det vanskelig å få noen god forklaring på. Den heter i lista "plunger" og er da antakelig noen man fikser forkiling el noe lignende med antakelig. Det er bare en 2-3 cm lang bolt, vanskelig å skjønne hva den tilfører bare ved å se den.

 

Merkelig: Under Clearing misfires fante jeg dette:

Note: The forward assist plunger does not function. In case of feeding failures, retract the charging handle to extract the damaged round.

 

Så spørsmålet er godt, hva i alle dager er den til?

 

NothinDoing Hvorfor skulle man trykke på den etter å ha ladet? I den instruksen jeg fant stod det at man drar ladearmen tilbake når man skal løse ut bolten igjen etter at man har skiftet magasin.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Jo, prinsippet er vel ca. det samme, men det er ikke ladearmen som er innrammet.

 

Jeg husker ikke hva det der er slags sak. Tenkte først det var for å ta stille ladegrep (du fører ladearmen fram sakte i stedet for å slippe den. Da mater ikke kula ordentlig, og du må dytte sluttstykket fram. Men tror ikke det er det den "knotten" der gjør, jeg tror nemlig man dytter direkte på sluttstykket, der du ser det er en innfelling på siden, innenfor utkasteråpningen på bildet.

Lenke til kommentar

 

 

Jo du har rett det er for stille ladegrep. Når du tar stille ladegrep slipper du sluttstykket eller bolten forsiktig fram og da trykker du den på plass siste biten med den som heter plunger. Det kan være noe forskjell til den Walther 22LR M4/M16 som jeg fant instruks til. Derfor det antakelig ikke stod noe om det der.

Lenke til kommentar

 

Ja, det blir det samme som Brun har forklart. For å låse sluttstykket etter at man har tatt stille ladegrep. Da stopper nemlig bolten for tidlig, den trenger litt kraft for å lukke og låse skikkelig, ellers kan ikke skudd avfyres.

 

Legg merke til at den er rett over pistolgrepet, slik at man kan trykke på den uten å fjerne hånda mye fra pistolgrepet.

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Har funnet ut av det nå, mer eller mindre. Ladearmen er den som er over denne "mystiske" knappen. På M4A1 så vil den låse seg i bakre stilling når du har skutt magasinet tomt, så du trenger ikke å dra i den når du setter inn et nytt magasin. Du trykker på en knapp på andre siden av våpenet, ladearmen sklir fram og henter en kule fra magasinet.

 

Den knappen som var inrammet på bildet tidligere er for å trykke ut eventuelle tomme hylser som skulle sette seg fast. Alt du gjør er å trykke på den, så slipper du å bruke andre hånden for å dra tilbake ladearmen.

Lenke til kommentar

Hvorfor må alle eldre si "Jaja ja" sånn helt uten videre?

Det er feil, det må de ikke...

Var det virkelig et spørsmål du syns var interessant, snedig og/eller passet inn i teknologi og vitenskap?

I motsettning til vanlig folketro, så mener jeg faktisk at det finnes dumme spørsmål, dette var et flott eksempel på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...